Gå til innhold
Arkivverket

[#83558] Ingeborg Markusdtr, reiserute fra Bergen til SD i 1883


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Min Oldemors søster, Ingeborg Markusdatr, reiste 12/5-1883 fra Bergen. Det er oppgitt prepaid ticket og Thingvalla Linie. Lenke Problemet mitt oppstår når jeg skal lete etter hvilket skip ut ifra Bergen og til hvilken havn dette skipet anløp. Thingvalla linien hadde bare skip som gikk mellom Kristiania og USA. Fra Bergen har jeg 12/5-1883 funne 2 skipsavganger. S/S Domino, tilhørende The Wilson Line of Hull, gikk i ruten Bergen-Stavanger-Hull. S/S Norge, ukjent rederi, gikk i ruten Bergen-Stavanger-NewcastleUt ifra England gikk de fleste skipene fra Liverpool videre til USA eller Canada.Er det noen som kjenner til steder hvor passasjerlister for denne transporten finnes? Kort tid etter at Ingeborg kom til USA, hun bosatte seg i Minnehaha county i SD, ble hun gift og fikk første sønnen 3. februar 1884. Det innebærer at hun ble gravid under reisen eller kort tid etter. Kan den tilkommende mannen Paul Johnson, ha vert med på samme reisen? Utfra tilgjengelig informasjon står det at Paul var fødd i Norge og kom til Amerika i 1883. Fødselsåret er oppgitt til sept 1858. På samme reisen fra Norge var det en ung mann fra Fana. Hans navn var Poul Jensen Hærnæs og fødd 1859. (Han står rett over Ingeborg i listene.) Ved å sjekke i kirkebøkene fra fana oppdaget jeg at han var fødd 24. september 1858 på garden Hordnæs. Er dette ”gravøren” og tilkommende ektemann? Har noen muligheter for oppslag i Fana bygdebok vedrørende Poul?Håper noen kan hjelpe meg videre, med informasjon fra reisen. Ingeborg er også omtalt i debatt 62389.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Hon reste en ovanlig väg. De flesta skeppen gick via England och Liverpool, efter tågresa över land. Men hon anländer till New York den 15 juni 1883 med en båt från Amsterdam och Boulogne. Den KAN ju ha gått från England först, det måste man undersöka. (Ancestry.com, passagerarlistor New York) Det ser ut som Poul Harness är två rader längre ned på listan, men den är otydlig och transkriberingen är mycket dålig (Ingeban Harkusdatter!)

bilete10794.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er viktig å ha fødselsdatoen hennes. Er hun den 'Ingebor' som er født 10. juni 1860 av foreldre Marcus Nilsen Trængereidalen og Martha Steffensdtr. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det ser ut til å være rett person som er funnet i innlegg 2New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Ingeban HarkusdatterArrival Date: 15 Jun 1883Birth Year: abt 1860 Age: 23 Gender: Female Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Place of Origin: NorwayPort of Departure: Amsterdam, Netherlands and Boulogne, FranceDestination: United States of America Port of Arrival: New York Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United StatesShip Name: Amsterdam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ship InformationShip Name: AmsterdamYears in service: 1880-1884Funnels: 1 Masts: 2Shipping line: Holland-AmericaShip description:Built by Archibald McMillan & Son, Dumbarton, Scotland. Tonnage: 2,949. Dimensions: 320' x 39'. Single-screw, 10 knots. Compound engines. Two masts and one funnel. Iron hullHistory: Passengers: 46 first, 648 third.Wrecked off Sable Island, July 30, 1884, with the loss of four lives. Sister ship: Edam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

1900 United States Federal Census. Paul er Railroad worker.Name: Jugeborg Johnson [ingeborg Johnson] [Jugeborg Nilson]Home in 1900: Palisade, Minnehaha, South Dakota [Garretson, Minnehaha, South Dakota]Age: 39Birth Date: Jun 1860Birthplace: NorwayRace: White Gender: FemaleImmigration Year: 1883Relationship to Head of House: Wife Father's Birthplace: NorwayMother's name: Martha Nilson Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 11 Mother: How many children: 13Spouse's name: Paul JohnsonMarriage Year: 1884 Marital Status: Married Years Married: 16Household Members: Name AgePaul Johnson 41 Jugeborg Johnson 39 Martin Johnson 16 Bertine Johnson 14 Johan Johnson 12 Jelmar Johnson 12 Marthilde Johnson 10 Albert Johnson 8 Oskar Johnson 6 Pauline J Johnson 4 Josephine Johnson 2 Ella M Johnson 1 Melvin Johnson 6/12 Martha Nilson 71 Martha Larson 24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Din antagelse om Paul er korrekt. Ingeborgs mann Paul var født i september 1858.1900 United States Federal CensusName: Paul JohnsonHome in 1900: Palisade, Minnehaha, South Dakota [Garretson, Minnehaha, South Dakota]Age: 41Birth Date: Sep 1858Birthplace: Norway Race: White Gender: MaleImmigration Year: 1883Relationship to Head of House: HeadFather's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: NorwaySpouse's name: Jugeborg JohnsonMarriage Year: 1884 Marital Status: Married Years Married: 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er vel Ingeborg som enke og svigermor i 19301930 United States Federal CensusName: Ingeborg JohnsonHome in 1930: Watertown, Codington, South DakotaAge: 69 Estimated birth year: abt 1861 Birthplace: NorwayRelation to Head of House: Mother-in-LawAge at first marriage: 23Parents' birthplace: NorwayHousehold Members: Name AgeArthur L Eide 35 Ella M Eide 31 Arthur L Eide 8 Ingeborg Johnson 69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Tusen takk til Chris og Kurt. Da var det forståelig at jeg ikke kunne finne noe i England/Canada.Selvfølgelig burde jeg ha opplyst om fødselsdato og foreldre Kurt. Det er riktig person du omtaler i inlegg 4. Jeg har informasjon om livet i USA og de 14 barnene som vokste opp. Et annet spørsmål som jeg også tok opp i inlegg 1 er hvem er Paul som hun giftet seg med. Siden hun ankommer New York 15/6 og første barnet blir født 3/2 året etter, er sjangsen for graviditet under reisen enda større. Da er det muligens Poul som hun senere giftet seg med.Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.