Gå til innhold
Arkivverket

[#83568] Hvor kom Brynlund navnet fra


Gjest Roar Brynlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Brynlund

Hei og godt nytt år til alle. Slekten min kommer fra gården Sørbjørn fra stedet Bjørn på Dønna på Helgeland. Stedet Bjørn tilhørte Herøy kommune da den sørlige delen av Dønna på den tiden lå under Herøy. Min oldefar på farsiden, ble døpt Anders Brynlund, mens resten hadde vanlige navn. Han var den eneste gutt i søskenflokken på fem. Anders var født på gården Sørbjørn 25 jan 1830. Hans far var Anders Johansen og bestefaren hans het Johan Andersen, slik at Brynlund navnet ikke har forekommet tidligere (så langt jeg vet). Jeg har lenge vært opptatt av hvor navnet kunne komme fra, og spesielt hvilken forbindelse det har med gården, men ikke funnet noe holdbar forklaring. Håper noen kan hjelpe meg og gi meg gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Roar,Anders hadde sønnen Einar Marius Brøndlund (b1869), så jeg tror Brynlund er en stavemåte av Brøndlund.Den eldste Brøndlund jeg har er Laurs Pedersen Brøndlund, født i Brønderslev ved Aalborg i 1657, død 1707 i Fosna. Han var sønn av Peder Andersen Randers (around 1613 - 1668). Prøv denne lenkenLenkeFreddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.