Gå til innhold
Arkivverket

[#83579] Oslo/Halden: Anne Maria Weisler, f. ca. 1788


Gjest Stian Høiset
 Del

Recommended Posts

Gjest Stian Høiset

Anne Maria Weisler gifter seg med Ole Jørgensen Ravsborg i Oslo 29.07.1815: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7689&idx_id=7689&uid=ny&idx_side=-116>Lenke (nr. 47). Ole var tilknyttet garnisonen og var fektemester og gymnastikklærer. Han hadde vært gift før. Anne Maria er 26 år, det bør gi fødselsår 1788/89.De barna jeg har funnet er 1) Hans Christian (1815, Kristiania): LenkeFadderlista er uklar og vrien for meg å lese. Jeg tipper på en F. Pettersen, Søemand Bugge ??? Grensen og Ha???, Jomf. Jacobsen og Harthmann.2) Olaus Antoni (1817, Kristiania): Lenke (nr. 7)Faddere Mdme Holter, Jomf. Sten, Christen Jensen og Fiskehandler(?) Paulsen.3) Olaus Antoni (1828, Halden): Lenke (venstre, øverst, nr. 24)Her sliter jeg litt mer med fadderlista igjen: Skomagermæster Eriksen, Garvermæster ???green, Brandmæster Elias Nielsen, Kone Else Blustad(?), Pigen Elen Sophie Rasmusdr fra lille ???, og Anne Marie Pedersdr fra Dr(?) Petersen.Anne Maria dør i Halden 23.05.1830:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ser at Ole Ravnsberg er i Halden i 1801:Utdrag fra lenken: Ved folketellinga i 1801 bor følgende personer på det som da var gård nr.161. Fornavn Mellomnavn Etternavn Husholdstatus Alder Sivilstand Yrke Kjønn Lars Frostad Huusbonde 51 I første ægteskab Matros M Anne Andersdtr Hans kone 35 I første ægteskab K Pernille Maria Larsdtr Deres datter 7 K Andrine Birgithe Larsdtr Deres datter 2 K Helene Svensdtr Logerende 55 Enke efter 1te gifte Haandarbejde K Marthe Maria Jacobsdtr Hendes datter 23 Ugift Haandarbejde K Sven Jacobsen Hendes søn 15 Ugift M Ole Ravnsberg Logerer 21 Ugift Sergeant ved syndenf. reg. Mhttp://frhald.no/Bygninger/Moriangata 5.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Høiset

Det skal selvfølgelig være Ravnsborg/Ravnsberg.Jeg har noenlunne kontroll på Ole, det er Anne Maria Jeg ikke finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Ramstad

Ved dåpen i 1828 står det at det at barnet er det 7de i mannens andre ekteskap, og fem lever. Ildebrannen og mannens langvarige sykdom er grunnen til den sene dåpen av barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Anna Maria Rasmusdatter Weisler er født i 1788 i Christiania, døpt i Vor Frelsers Kirke 02.02.1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Høiset

Du verden. Takk!Hun blir kalt 'Pedersdatter' ved begravelsen, men det er trolig feil, da. Kanskje morens patronymikon? Også lurer jeg på hvor hun gjemte seg da de holdt folketellinga i 1801.'Marthe Maria afdøde Rasmus Weisler Skoemagers Enke: Anne Maria. Fadd: Birthe Throndson, Dorte Caln:(?) Stornborg(?), Skoemager Løhrbauer og Loxan(???) samt Christopher Lindeman Skoemagersn:'Da får jeg lete videre etter vielsen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vielsen er 02.04.1784 i Vor Frelsers Kirke. (Rasmus Erichsen Weisler kom fra Moss, født der 1761, døpt 04.08 dertte år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Høiset

Tusen takk, begge. Åfyttigrisen for en håndskrift ved dåpsinnføringen.'Erik Weislers og Anne Maria ... Arvesdatters(???) sønn Rhasmus.' Arvesdatter?Jeg trenger et kurs i gotisk skrift, tydligvis. Fadderlista er helt uleselig for meg. Men konfirmasjonen var grei. Og skifteforhandlingsprotokollen får jeg jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Med noe forbehold mht faddernavnene, leser jeg innførselen slik:'Erick Wejslers og Anne Maria Arvesdaatters Søn Rasmus døbt; Faderne Hans Faasses Hustrue, Jngeborg Maria Hansdr. Grimsrud, Lars Jensen, Tinus Oudensen og Andreas Brannstrøm' Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.