Gå til innhold
Arkivverket

[#83588] Dorothea Lemmicken Uri f. ca. 1767


Gjest Birgitte Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgitte Solberg

Er det noen som vet hvem Dorothea Lemmicken Uris slekt kom fra? Tror hun skal være født 16.02. 1767 og hun giftet seg med Christian Friis Schjeldrup (f.1773). Tror hun kom fra Kristiansund. Men hvor kom hennes familie fra? Finner henne ikke i noen kirkebøker - men jeg er heller ingen dreven søker, så kan hende jeg har oversett noe. Lurer veldig på hvor familiene Uri og Lemmicken kommer fra...?De to skal ha hatt (hvertfall) fire døtre; Isabelle Henninga, Anne Marie, Hansemine Christiane og Dorthea Petrine (min tipptippoldemor).Håper noen vet noe om denne rekka. Mvh, Birgitte Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitte Solberg

Tusen takk!! Spennende saker! Permanent sidelenke lagt inn i anetavlen her.Jeg er ikke særlig dreven på å lese de gamle kirkebøkene. Og det som slår meg her er; het hun egentlig Lemmicken Uri til etternavn? Er det virkelig det som står.....? Lurer i såfall på hvor den slekten kom fra..finner ingenting på dem noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Her er noe fra nettet:Margrethe Pedersdatter LEMMICHEN ABT 1675 - BEF 1751 BIRTH: ABT 1675, (?) DEATH: BEF 1751 Father: Peder Hansen LEMMICHEN Mother: Malene Kristoffersdatter SAND -------------------------------------------------------------------------------- _Hans Henningsen LEMMICH _____ _Hans Hansen LEMMICHEN _| | |______________________________ _Peder Hansen LEMMICHEN ________| | | _Mogens ABELSSØN _____________ | |_Berete MOGENSDOTTER ___| | |_Margrethe Johansdatter IDEN _ | |--Margrethe Pedersdatter LEMMICHEN | | ______________________________ | ________________________| | | |______________________________ |_Malene Kristoffersdatter SAND _| | ______________________________ |________________________| |______________________________ Og Uri - en kjent norsk forfatter er Helene Uri.Håper noen har mer å bidra med. Det jeg limer inn ser ikke så bra ut her, men her er lenken til nettstedet: http://www.nermo.org/slekt/d0056/g0000076.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitte Solberg

Tusen takk! Her er det flere Lemmicken. Noen som vet om det er en link mellom disse og Dorothea Lemmicken Uri....?Helen Uri kjenner jeg til, ja. Kanskje hun har svaret?:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Lemmichen/Lemmich - tenkte å søke i kirkebøker i Bergen for deg, men der kommer jeg ikke inn, får bare Error. Ser andre har samme problemet. Men du kan kanskje selv søke senere; jeg har vært borti navnet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

En kapellan Hans Lemmechen bodde på Øvre Os, Nordfjordeid på 1600-tallet, og etterlot flere etterkommere der og ellers i området. De er omtalt i bygdeboka for Eid/Hornindal som jeg har skannet, men det er litt for mye til å legge ut her. Din Dorothea kan vel være en etterkommer etter denne slekten. Jeg kan sende over de skannede sidene om jeg får en e-post adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitte Solberg

Veldig bra! Tusen takk. Du kan gjerne sende det til: birgittesolberg krøllalfa me.comTusen takk for hjelpen! Håper denne Dorothea dukker opp der:). Birgitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Kan ta med det som står om Isak Andersen Uri og Dorothea [Dorte] Lemmichen i boken 'Slægten Lemmich' av Ragnar Iuell utgitt 1946.På side 39...Dorothea Lemmichen født ca 1690, begravet 27/12 1765, 75 1/2 år gammel, i Eid, skifte 14/5 1766 på Osnes gift meed Anders Rasmussen Ubri [sikkert feilskrevet], sergeant født 1..., skifte 27/ 1766 på Osne.Deres barn:1. Isac Andersen Ubri, Sunnmøre2. Peder Andersen Ubri, levet 17653. Malene Andersdatter Ubri ogis til 44 år i 1765, 46 i 1766.4. Margrethe Andersdatter Ubri gift med Ingebright Larsen Bumlung, Sunnmøre.5. Anne Sophie Andersdatter Ubri opgis til 37 pr i 1765, 38 i 1766. Foreldrene til Dorothea Lemmichen var Isach Lemmichen født ca 1646 (55 år i 1701). Han var borger i Bergen fra 4/6 1674 til 31/5 1688. Han bodde på Skipenes (i det gjæstgiveri faren hadde drevet?) på Osnes 1675-1704, hvor skifet fandt sted 5/6 1709, gift med Lene Jakobsdatter, der overlev ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lyngstad

Til Tor i (7) Takknemlig hvis du kan hjelpe meg med opplysninger fra bygdeboka for Eid/Hornindal vedrørende kapellanen Hans Lemmechen på Øvre Os på 1600 tallet. Vår ane Lars Lemiken Larsson Os f. 1889 på Øvre Os i Eid i Nordfjord har relasjoner tilbake til Kresten Larson Ous f. 1754, men jeg har ikke kommet tilbake til Lemmechen. Kan gi deg flere opplysninger om nødvendig. Min epost er inger.lyngstad alfakrøll gmail.com Beklager 'uro' i tråden. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Isak Anderssen Uhrie (Uhri, Uri) var skreddar, men dreiv fra 1762 kremmarsetet Korsneset i Borgund (no i Sula kommune) til han døydde i 1767, 30 år gammal. Han ekta i 1762 Henningia Knivsberg, datter av Henning Hanssen Knivsberg, kremmar på Hildeøyri i Nordfjord, og Dorte Henningsdatter. I 1740 blei alderen til Henningia oppgitt til 3 år, men då ho døydde i 1791 til 51 (sic).Utanom dattera Dorte Lemmichen Uhrie hadde Isak og Henningia barna Hans, fødd 1762, levde 1767, men daud før 1791, og Andrea, fødd og daud i 1767.Henningia ekta i 1771 Hans Pedersen Søevig (1741-1818), student eller kanskje jamvel teolog (gravlagt med tittelen Herr). Dei tok over handelen på Korsneset og fikk barna Peter Isak Søevig (1772-1832), forvaltar av Lyse klostergods, trulig ugift, og Berent Søevig (fødd 1774, levde 1791, seinare lagnad ukjent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Til (11): Kristen Larsen, om vi snakker om samme person, var sønn til Lars Christensen Busch og Abelone. Lars var sønn til Karen Pedersdatter Lemmechen gift med Christen Christensen Busch. Karen har jeg notert var først gift med Lars Thomassen Ruus. Kopi fra bygdeboka er avsendt, og opplysningene ovenfor er basert på denne og tilgjengelige skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Hei og Godt Nyttår. Henger meg på med denne utfordring: Knud Hansen Norenberg, Bergen, f. ? – d. 1748. Fra skiftet dat. 5/6 1748 etter Knud Hansen, mæter(?) ser vi at han første gang var gift med Birthe Lemmichen, og de hadde en sønn: Hans, f. 1736 i Bergen og døpt 30/12 1736 i Nykirken.Birthe Lemmichen døde i 1738 bosatt i Knøsesmuget i Bergen, gravl. fra Nykirken 5/1 1739 .Knud Hansen, enkemann ble gift på nytt i Korskirken i Bergen 14/6 1741 med pige Giertrud Andersdtr. (Sundbye).Her har det stoppet for meg. Kan denne Birthe Lemmichen høre heime noen steder i slektene nevnt ovenfor?Mvh Werner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lyngstad

Til (13). Tusen takk for tilsendt stoff. Vi snakker om samme person, og jeg har sannsynligvis fått orden på vår Lemiken - Lemmechen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Det kan kanskje være en av de to nevnte 'Beritte' i skiftet etter Peder Hansen Lemmechen:• Skifte etter Peder Hansen Lemmechen ble avholdt 4 Juni 1704. Peder Hansen Lemmechen 367-2b- 1702-1704, 3. og 4. juni 1704,enke Malena Christophersdtr og barnHans P.,, gift,Abel P., gift,Absalon P., i sitt trettende år,Karen P., g.m. Lars Thomassen Ruus,Briete P., g.m. Samuel Christensen,Beritte, 20,Margarethe P., 18,Anna P., 16 ogBeritte Sophie P., 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Hei Tor. Den Beritte 20 år i 1704 blir jo uaktuell pga. alderen. Den andre 10 år 'passer' med alder, med så var det mellomnavnet Sophie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(10:) Isach Lemmichen født ca. 1646 (se siste avnsitt i innlegg #10) er såvidt jeg kan se sønn av Hans Hansen Lemmichen og hans første kone Berete Mogensdotter : [url="http://nermo.org/slekt/d0038/g0000048.html#I14620>http://nermo.org/slekt/d0038/g0000048.html#I14620.(1:) Ekteparet Dorothea Lemmichen Uri / Christian Friis Schjeldrup (og sistnevntes aner) fins her :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(10:) Hans Hansen Lemmichen (ca.1592-1673) (far til Isach) var såvidt jeg kan se ikke gjestegiver på Skipnes, Osnes, Nordfjordeid, men residerende kapellan sammesteds (se innlegg #7).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(13/Tor:) Var den nevnte Christen Christensen Busch (f. ca. 1675 ?), g.m. Karen Pedersdatter Lemmichen (fra Nordfjordeid ?), samme mann som gjestegiver i Utvik, Stryn, Christen Busch, far til Anne Christensdatter Busch (c1716-1750), g.m. lensmann Nils Larsson på Faleide Midtigard, Stryn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(13/Tor:) Er Lars Thomassen Ruus (første ektemann til Karen Pedersdatter Lemmichen), idenentisk med sønnen LTR (f. 1693) til residerende kapellan i Fusa, Os, Sunnhordland, Thomas Hansen Ruus (1657-1718) og hans første kone Inger Margrethe Schreuder (1668-1698) ? (sistenevnte Lars Thomassen Ruus f. 1693 var såvidt jeg vet kjøpmann og borger i Christiania).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Bjørn/12:) Om f.året 1689 på mora Dorothea Isachsdatter Lemmichen er rett, var hun hele 48 år da hun fødte Isak Anderssen Uri i 1737 (30 år in 1767). Det virker mer sannsynlig at Isak er 10 år eldre, både mht. moras alder og konas (Henningia, f. ca. 1737, g. 1762). Er du sikker på mdette med '30 år gammal' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Ad 20: Ja, Anne Christensdatter Busch gift med Niels Larsen Faleide, har jeg som datter til Karen Pedersdatter Lemmechen og borger i Utvik, Christen Christensen Busch.Ad 21: Ja, Karen var i følge Edvard Os først gift med Lars Thomassen Ruus som jeg antar er den samme som du nevner i innlegg 21, og deretter med Christen Busch i Utvik, men der har jeg ikke notert detaljer, og det står heller ikke mer i bygdeboka om Lars annet enn at han var 'husmann' på Nedre Os i 1701, og var da 24 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(23:) Nei, det er nok ikke den samme Lars Thomassen Ruus som jeg nevner i innlegg #21. Hverken f.år eller bosted stemmer. Han i #21 er f.1693 og prestesønn fra Fusa, Os, Sunnhordland, og bosatt i Christiania, og han som er g.m. Karen Pedersdatter Lemmichen er 17 år eldre og bosatt på Nedre Os, i Nordfjordeid. Han og Karen er gift før 1704, og denne LTR er død før Karen får barna Lars og Anne med Christen Christensen Busch rundt 1715.Denne borger og gjestegiver i Utvik, Stryn, Christen Christensen Busch (f. ca.1675 ?), kan han være etterkommer etter fogden Mauritz Bostede Busch (1564-1640) i Bergen, hvis barn i 2. ekteskap m. Margreta Strangesdatter kalte seg Bostede (f. tidsrommet 1611-1628) ?Magretha var forøvrig datter av fogd og rådmann i Bergen, Strange Jørgensen (1539-1610), og Sissel Hansdatter Ruus (1559-1615), som igjen var datter av Elsebe Thomasdatter Ruus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Til 22:'Isach Urie af Kaarsnæs' blei gravlagt 28. januar 1767, alder: 38 år.Så var han rimeligvis fødd i 1728.Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.