Gå til innhold
Arkivverket

[#83588] Dorothea Lemmicken Uri f. ca. 1767


Gjest Birgitte Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Ad (71):Det var skifte på Osnes 1766 etter avdøde Danneqvinde, salig Dorotea Isachsdatter Lemmichen, som bodde på gården Ousnes i Eids skibbr. I overværelse av lensmannen Hans Bersvendssen, lovlig registrert og vurdert av 2 uplettede Dannemend ved navn Peder Olsen Møchlebust og Ole Nilssen Alsager, nærværende den salig kvinnes gjenlevende 5 barn, 2sønner og 3døtre, med navn1. eldste sønn Isach Andersen, fullmyndig og boende på Sundmør2. Yngste sønn Peder Andersen umyndig3. Eldste datter Mallene Andersdatter, 46 år gammel4. 2den datter Margrete Andersdatter gift med Ingebrigt Homlen5. Yngste datter Anne Sophie Andersdatter, 37 år gammelPermanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24232/158Hun skal være gravlagt 27. desember 1765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En liten tilleggsopplysning. Den samme lensmannen, Hans Bersvendsen var far til Christen Hansen Wittrup. Han giftet seg i Eid 07.07.1742 med Dorthe Christensdtr. Wittrup. Christen som ble døpt 24.06.1743 fikk således sitt familienavn fra moren. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Ad Lars Kruse:I et skifte etter Lars Kruuse, holdt på hans anmodning den 13. september 1793, er nevnt hans 5 barn, 2 sønner og 3 døtre.1. Eldste sønn Otte Humble Kruuse, mesterskomager udi Bergen2. Yngste sønn Christen Larsen Kruuse, fullmyndig3. Eldste datter Dorthea Kruuse, gift med Lensmanden Christen Wittrop,4. Anden datter Anna Margretha Kruuse gift med Jens(?) Peter Widsteen (farver?) i Bergen, og5. yngste datter Laurentza Lovise Kruuse, gift med klokkeren Ingebrigt HoelPermanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24239/572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgitte Solberg

For en spennende debatt å følge! Her er det bare å forsøke å holde tunga rett i munnen. Og takk, Per Nermo, for kjærkommen konklusjon i innlegg 64!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Fra skiftet etter Lars Kruses kone,22 april 1773. Her ser vi at ektemannen, Lars Kruse var klokker i Eids 'kald'. Bygdeboka sier at han var 'truleg' gift med Dorthea Isaksdatter Lemmechen.Johan Daniel Stub, hans kongelige Majestets vice sorenskriver og skifteforvalter i Nordfjord gjør kjent at anno 1773 den 22 april, ble boet etter avgangne Madam, salig Susanne Lovise Kruse som bodde på gården Ousnes i Eids Skibbreede, under overværelse av lensmannen Hans Bersvendsen lovlig registrert og vurdert av 2 uplettede Dannemend ved navn Peder Olsen Møchlebust og Haldor Andersen Lefdahlen. Nærværende den salig Madams mann, klokkeren til Eids kall, Sr: Lars Kruse, og deres sammen avlede barn:1. Sr. Otthe Humble Kruse 13 ½ år gammel2. Sr. Lars Larsen Kruse 11 ½ år gammel3. Sr. Christen Larsen Kruse 6 ½ år4. Jomfru: Dorothea Lemmichen Kruse 19 ½ år5. Jomfru Anne Margrethe Kruse 17 ½ år, og6. Jomfru Laurentze Lovise Kruse, 2 ½ årPermanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24233/327Sønn nr. 2, Lars, er ikke nevnt i skiftet etter faren i 1793, og er vel død før det.Så er det da et spørsmål om Jomfru Dorothea Lemmichen Kruse 19 ½ år er en Lemmich, eller er hun bare oppkalt etter en naboen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg ser i innlegg 69 at Lars Larsen Kruse og Susanne Lovise, født Homle, uten tvil er foreldre til nevnte Dorthea Lemmichen Kruse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Så spørs det da om det likevel var 2 Dorthe Lemmichen. For etter at det ble henvist til skifte etter Lars Kruses kone i 1773, så finner jeg at det ble gravlagt en Dorthe (Isaksdtr. Lemmichen)17.01.1773.LenkeDette tror jeg må være feil, og at det her gjelder dødsfallet til Susanne Lovise Homle. Hun skal ha dødd omlag 1772, men jeg finner ikke henne i databasen over døde i Eid 1770-1805. Vi vet jo at 'den' andre Dorthe Isaksdtr. Lemmichen døde i des. 1765.Det er trolig her forvirringen om Lars Knudsens kone har oppstått. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Rune (84):Her har nok den gode Rune B. gjettet, for i den skannede kirkeboken står det:Døde 177317 Jan: Klokkeren Kruses kone, 45 år gammelPermanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Lars Knudsen Kruse (far til klokkeren Lars Kruse) ble gravlagt på Eid 13.05.1759, 80 år 32uker 2 dager gammel.LenkeJeg vet ikke stort om ham annet enn at han foruten sønnen Lars også hadde en datter Henrikke ca 1712-1755 som var gift med en Christian Augustinussen.Om man ser på navn på barna til søskene Lars og Henrikke Kruse, så hadde Lars døtrene Susanne x2, Anne Margreth og Laurentze Lovise.Søsteren Henrikke hadde døtrene Anna Dorthea, Susanne og Lisbeth.Jeg vet ikke om dette kan bringe oss nærmere svaret på hvem Lars Knudsen Kruse var gift med. Jeg vet heller ikke vilken går de bodde på. Det blir derfor vanskelig å søke atter potensielle kandidater i databasene over døde i Eid.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Knut/78:) Den Dorotea Isachsdatter Lemmichen som dør i 1765 er ikke nevnt i innlegg #71 som du henviser til. Der omtales derimot (hennes sønnedatter ?) Dorthea Lemmichen Larsdatter Kruse som iflg. ditt innlegg #29 (feilaktig) er opplyst å ha dødd 57 år gammel i 1829. (Hun ser istedet ut til å ha dødd 70 3/4 år gammel 1824).Dette forutsetter (som du selv vel har påpekt) at det er riktig at Lars Larsen Kruse er sønn av Dorothea Isaksdatter Lemmichen og korporal Kruse, som skal være død så sent som i 1759, da Dorothea i ca. 40 år hadde vært gift med Anders Rasmussen Uri (død 1765). Kanskje det er slik at Dorothea og Lars Kruse IKKE var gift da Lars ble født i 1718 ?Dorotea Isachsdatter Lemmichen som dør i 1765 hadde (også?) sønnedatteren Dorothea Lemmichen (Isaksdatter) Uri (1764-1826).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Maren Pedersdatter Fitje (c1650-1702) fra Gloppen var først g.m. Ludvig Hansen Lemmichen (c1645?-Des 1685) fra Øvre Os (Eid), handelsborger på Osnes, deretter (ca 1686) med Jon Anfinnson, som var bruker på Osnes i 1687.Hvem var Maren's 3. ektemann ? Bygdeboka for Eid skaper en viss forvirring mht. om det var Hans Bersveinsen eller Bersvend Mogensen.Hvem var det som i 1740 satte opp den bygningen som senere ble benyttet som tingstue (Nilsenhuset, b.nr. 4) ?Er denne 3. ektemannen kanskje identisk med Bersvein Mogensen Røysa (død 1742), som ca.1719 ble g. (2. gang ?) m. Lisbeth Michaelsdatter Mørch (c1687-1745) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(88:) Det er sikkert 'bare' for de som er flinke til å lese slik håndskrift, men det er ikke jeg. Kan du være så inderlig snill å fortelle hva som står der, Svein ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(90:) Bersvein Mogensen Røysa på Osnes (g.m. enken Lisbeth Michaelsdatter Mørch) var såvidt jeg skjønner farfar til lensmann på Eid, Christen Hansen Wittrup f.1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er klar over at jeg beveger meg i utkanten av det som var det opprinnelige temaet, men jeg prøver om det er mulig å finne ut hvem Lars Knudsen Kruse var gift med. I tillegg til klokkeren Lars Kruse, hadde han også datteren Henrikke som var født rundt1712.Den 28.03.1793 gravlegges Anne Abelone Kruse, 79 1/2 år gammel.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=gr14431770&gardpostnr=1133&personpostnr=1133&merk=1133#ovre>LenkeJeg kan ikke finne at hun giftet seg i Eid, og da det er skifte etter henne skrives hun som Anne Abelone Larsdtr. Kruse. Jeg vil derfor anta at også hun er datter av Lars Knudsen Kruse, og således søster til Lars og Henrikke. Men jeg har problemer med å tyde skiftet. Kanskje noen med bedre øyne og større evne til å lese gammel håndskrift kan få noe ut av dette skiftet.Det starter øverst til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Det står, lettere omskrevet : 7.juli på Eid copulert lænsmanden Hans Bersvendsen med Dorthe Christensdtr Wittrup. mvh Svein r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Tor/82:) Det nå vel ha vært faren til klokker i Eids 'kald', Lars (Lorentz ?) Larsen Kruse (skifte i levende live i 1793) (levde 1718-1801), som var gift med Dorthea Isaksdatter Lemmechen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg har skumma gjennom det meste av det som er skrive under dette spennande emnet, og eg ser at Werner (innlegg #67) kjem inn på den linja som interesserer meg og som gjeld Norenberg/Nordberg i Bergen.Du spør etter opphavet til Norenberg-ætti og vigsli til Knut Hansson med første kona Bertha Isaksdotter Lemmichen. Dette finn du meir om i tema 18013: LenkeMed venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(94/95:) Da var kanskje Dorthea (g.m. Hans Bersveinsen) og kanskje også Peder Wittrup (g.m. Sara Christina Bech, muligens d. av major Adam Willumsen Bech og hans 2.? av 5 koner) barn av Christen Didriksen Wittrup (f.ca.1685 ?), gårdbrukersønn fra Mardal i Gloppen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Rune/86:) Disse to døtrene Susanne (av Lars Larsen Kruse (skiftet i levende live i 1793) og Susanna Lovise Homle (skifte 1773)) er ikke nevnt i skiftet hverken etter faren eller moren. Når levde de to Susannene ?Iflg. skiftene så hadde paret barna Dorthea 1754, Anne Margrethe c1755, Otte c1759, Lars c1761, Christen c1766 og Laurentza c1770. (Du nevnte ikke Dorthea i innlegg #86).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.