Gå til innhold
Arkivverket

[#83588] Dorothea Lemmicken Uri f. ca. 1767


Gjest Birgitte Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Werner Pedersen

Finner at vedlagte lenke Lenke kan gi ny 'næring' til debatten. Kan noen tolke panteboka for Nordfjord II.B.a.1 1711-1717 side 3 15.juli 1711?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G. Taraldset

Vedr innlegg 14, 17, 44, 130, 144.Det er mulig det har gått meg hus forbi, men hvor og når er Knut Hansen n. som en NORENBERG?Jeg kan ikke finne det navnet n. noe sted.I Bergen var det bare 1 familie på den tid som het Norenberg. “Stamfaren” het Hans og var klokker i NK. Han var gm Johanna Riborg Lauritsdatter av Heibergslekt. Vet om 8 barn (bl a Birgitte f 1723 og Hans f 1721, men ingen KNUT). Ikke alle barna vokste opp. Hans var f ca 1688 og døde i 1762 KK. Om han var fra Nordfjord, det vet jeg ikke.Knut Hansen het BARE det (event Tippen) da han giftet seg med Birgitte og Gjertrud. Det samme da barna Hans 1736, Birthe 1742 og Knut 1748 ble født og da Hans selv døde i 1748.Hva er det jeg har oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Ad 153: Jeg kan ikke se at innholdet i panteboka gir noe vesentlig tilleggsinformasjon. Den forteller at Anders Andersen Huneide på tinget som ble holdt på Skipenes den 15. juli 1711, legger fram dokumenter som beviser at han på egne og broren Peder Andersens vegne og som bor i Finnmark,har innløst gården sin for bl.a. gjeld til avdøde Hans Lemmechen hvor pantet var gått i arv til Karen Hansdatter Lemmechen. Det er også nevnt en rekke andre personer med fordringer i gården, fordringer som nå er innfridd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Takk Tor. Til Ole (154). Debatten #18013 gjør seg tanker om Norenberg-navnet og Knud Hansen, Tippen som ble g.1.g 7/5 1730 Eid i Nordfjord med Birthe Lemmichen, g.2.g. 14/6 1741 i KK, Bergen med Giertrud Andersdtr. (Sundbye) (#10241). Jeg har tenkt mye herom. Sikkert er at Knud og Giertrud døper bl.a. sønnen Knud 1/9 1748 i DK. En Knud Norenberg Lemmichen var fadder i DK 14/7 1771 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8635&idx_id=8635&uid=ny&idx_side=-77>Lenke, og Knud Norenberg fadder i DK 29/7 1772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G. Taraldset

Hei Werner,Takker for avklaringen.Norenbergnavnet virket som tatt ut av luften, men det ser tydeligvis ut til å ha vært brukt sporadisk i denne familien. Ellers er(var) det et så sjeldent etternavn at jeg også lurte på om det kunne være slektskap mellom Klokkeren og Måleren. Mitt anliggende er at klokkeren er en gren av min slekt Heiberg. Jeg nevnte at jeg ikke visste om klokkeren Hans Norenberg var fra Nordfjord og har derfor prøvd å finne noe som binder de 2 Norenbergene sammen.1) En mulighet hadde vært om Klokkeren hadde fått en sønn Knut ca 1705-09, men jeg har ikke funnet belegg for det.2) Måleren kaller 1. sønn for Andreas (ikke e. morfar, men kanskje e. en på Norenberg-siden?) og det samme gjør klokkeren der 1. sønn het Lars Andreas (Lars e. morfar og Andreas e. en far/farfar?).3) Har i alt funnet 5 barn til Knut Hansen og Giertrud. Birthe 1742, Marthe Kirstine 1743 (gm Knut Geelmuyden), Andreas 1745, Knut 1746, Knut Hansen 1748. Marthe Kirstine fikk ca 8 barn med Knut Geelmuyden og het Norenberg da hun fikk det 8. og da hun ble gravlagt i 1776, ellers brukte hun navnet Lemmechen.Ellers med alt forbehold: Hans (“Andreasen“) Norenberg sin kone Johanne Riborg Lauritsdatter var datterdatter av Etnepresten Hans Hansen Bugge (1626-80) som giftet seg i Gloppen? ca 1656 med Riborg Christensdatter Wittrup. Samuel Mandrup Bugge som er nevnt som fadder til Marthe Kirstine Norenberg og Knut Geelmuydens sønn Hans Bugge Geelmuyden f 1766, kan/må være etterkommer av HH Bugges halvbror Samuel, prest på Eid 1605-63. Samuel på Eid giftet seg (2. gang?) ca 1630 med Maren Christensdatter Wittrup, søster til Klokkerens kone sin mormor. Det nevnes også en Hans Bugges som fadder til Giertrud G. i 1769 (hans kone) og til Johan Geelmuyden i 1762.Dette er det jeg har. Kanskje noe å arbeide videre på?Mvh Ole G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Hei Ole. Min tilknytting til Klokkeren og Måleren, er at Måleren er å finne i min kones slektslinjer. Jeg har så langt ikke klart å finne 'fellesnevneren' for disse to?Mt. 1701 for Eid i Nordfjord har som nevnt Hans Knudsen, 31 år oppsitter på Tippen og sønnen Ole 2 år. At så Knud Hansen, 'Måleren' var en annen sønn synes troverdig ut fra giftermålet 7/5 1730 i Eid kirke med Birthe Lemmichen. BB for Eid (s.275) forteller at Hans Knutson, bruker på Tippen fra 1684, d. 76 å.g. i 1741 og at Knut Hanson, br. på Tippen(Haugland som det nå heter) i 1730, g.m. Bergitte Isaksdtr. T.(hva T. står for lurer jeg på?) Hun var datter til Isak Hansen Lemmichen, Osnes i Eid og Lene Jacobsdtr.Måleren Knud Hansen og Bergitte må ha flyttet. til Bergen før ca.1736, deres sønn (eneste kjente) ble jo døpt i NK 31/12 1736. Ditt pkt. 3) sier resten, og at Norenbergnavnet kommer inn. Det er også tydelig at Lemmichen, Bugge og Wittrup har sterke bånd til både Klokkeren og Måleren. (Gjengangere som faddere)Kan klokkeren(han var jo også lærer) Hans Norenberg, gravl. fra KK i Bergen 19/7 1762, 77 år g. være en yngre bror til Måleren? En slektsammenheng må det tydeligvis være. Kirkebøker for Eid før 1722 er jo borte, andre kilder har ikke jeg tilgang til.Hvor oppkallinga av begges 1. sønn Andreas/Lars Anders stammer fra synes å være en utfordring å finne ut av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Ps. Andreas er meget(!) sjeldent både som for- og etternavn i Nordfjord iflg. Mt. 1666 og 1701. Så den relasjon må komme annetsted fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G. Taraldset

Hei Werner,Anders (og Andreas?)var vel i sin tid innvandrernavn fra Sverige (mener jeg å ha lest et sted). Anders kommer vel av Andreas. Anders-navnet er i hvert fall fra gammelt av ikke sjeldent i Indre Nordfjord, kan nevne flere, men her er 3 : Anders Nesdal ca 1618-ett 1664, Anders Skåden ca 1667-før 1698, Anders Bruvoll ca 1635-ett 1665. Det er vel og n. en Anders på Tippen ? Kanskje Andreas hørtes finere ut når en var kommet til Bergen og ble døpt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

For meg synes det klart at Knud Hansens (måleren) sønn Andreas er oppkalt etter morfar Anders (mor Giertrud Andersdtr. Sundbye). Hun ble gift på nytt 24.01.1752 i Domk. med Hans Jensen Bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

Hei Ole og Pål. Ja Anders er det jo nok av i Eid, Nordfjord og Giertrud Andersdtr. (Sundbye) er kanskje en nøkkel. Men hennes foreldre ser ut til å forbli en uløst gåte? Jeg tror at hadde opphavet til Norenbergnavnet latt seg avsløre ville vi kommet videre. Her er forresten en til som bruker Norenberg (av og til) Lenke Anna Helene Sivertsdtr. Norenberg og Peder Andersen - her kommer en 'heit Anders'? - døpte også 4/1 1728 i DK: Christian og 17/12 1732 i DK: Petriche. Vielse finner jeg ikke. Kom de også nordfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Pedersen

I #10241 som er stoppet opp(?) nevnte jeg en Hr. Anders Norenberg fadder i 1722 Lenke At han titteleres med Hr. betyr vel borger eller noe 'sånt'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.