Gå til innhold
Arkivverket

[#83603] Barbro Tidemandsdatter, f. 13.9.1874. emigrant til USA eller Canada?


Gjest Asta Karin Kampen
 Del

Recommended Posts

Gjest Asta Karin Kampen

Barbro Tidemandsdatter, f.13.9.1874 i Skrautvål, N- Aurdal, Valdres. Foreldre Tidemand Knudsen og Astrid Bjørnsdatter.Truleg utvanrda til USA eller Canada. Kan nokon hjelpe meg å finne henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asta Karin Kampen

Tilleggsinformasjon: Barbro vart konfirmert i Skrautvål kyrkje 1889. Skulle gjerne visst kvar ho oppheldt seg før ho event. reiste til Amerika. Kanskje ho gifta seg her i Norge? Dette er den biten eg manglar i slekta hennar. Asta karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette faren til Barbro med ny kone og barn i 1900? - LenkeDette er jo litt på siden av det du spør om, men tar det med hvis noen har flere opplysninger.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvor har du opplysningene om at hun ev utvandret til Amerika eller Canada fra? Finnes det etterslekt etter Barbro? Alle små knagger kan være nyttige i letearbeidet. Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asta Karin Kampen

Takk skal du ha, men dei opplysningane du har funne har eg frå før. Eg har sete dagar og timar med dette. Barbro er barn frå fyrste ekteskap. Tidemand og Astrid gifta seg i 1869. Dei fekk borna Knud, Maria, Barbro og Anne. Anne født des. 1877. Maria døyr i jan. 1878. Astrid i april og Anne i juni same året. Knud fann vi etter mykje leiting. Han kom etterkvart til Torpa i Nordre land. Gifta seg, men fekk ingen barn. Han og kona tok til seg systerdotter hennar då systerdottera vart foreldrelaus som 12 - åring. Etterkomarane hennar sa at han hadde hatt ei syster i Amerika som dei meinte heitte Barbro. Dei trudde ho var gift. Dei meinte ho hadde sendt bryllypsgåve då Knud gifta seg i nov. 1919. Eg veit ikkje om Barbro hadde barn. Asta Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asta Karin Kampen

Eg bør kanskje fortelja at eg har leitt etter henne i folketeljingane frå 1900 og 1910 utan resultat. Det er mange folketejingslister frå 1900 som ikkje er lagt ut, så det kan godt vera at ho var i Norge då.No veit eg rett og slett ikkje kvar eg skal leite. Asta Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ja, ser at det er mangler i 1900-tellingen, jf. http://digitalarkivet.no/1900/mangler1900.htm. Den nærmeste folketellingen etter Barbros konfirmasjon i 1889, er f.t. 1891 og den er lagt ut bare for noen spredte kommuner i DA. Denne tellingen er stor innholdsmessig, fordi hver familie ikke er registrert i lister, men hver person er registrert på en egen seddel. For å finne personene, må en gå via hovedlistene og enten lete på personens navn, eller på gården der personen bodde da tellingen ble holdt.I emigrantlistene for Kristiania er det også en god del som mangler i Digitalarkivet. Det vil du se hvis du går inn på en av databasene med emigranter fra Kristiania/Oslo og klikker på dokumentasjon.Siden søstrene Maria og Anne døde få år etter at Barbro var født, er det vel mest sannsynlig at det var hun som var søsteren til Knut i Amerika. Hvor bor disse etterkommerne? I Amerika eller Canada? Hvis Barbro hadde etterkommere, har hun vel vært gift og etterlatt seg barn. Ellers ser jeg av 1900-tellingen at det var to døtre i det nye ekteskapet til Tidemand Knudsen: Marie og Oline. Men disse har du kanskje funnet igjen seinere? Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Til innlegg 11 - se innlegg 2.Nå har jeg sett i folketellingen 1891 for Nordre Aurdal, tellingskrets 7. I husliste nr. 10 finner jeg fem personsedler, og det er Tidemand Knudsen med ny kone og tre barn, alle tre fra hans nye ekteskap. Hele familien har Krokene som navn i tillegg til farsnavnene:Tidemand Knudsen KrokeneBerthe Olsdatter KrokeneAnders Tidemandsen Krokene, f. 1883Anna Maria Tidemandsdatter Krokene, f. 1885Tore Tidemandsen, f. 1888.Ingen Barbro her i 1891. Det er nesten nåla i høystakken å lete etter henne i resten av tellingskretsen, siden hovedlistene er ordnet på gårdsnavn i tellingskrets 7. Hver gård har sin husliste, og det er hovedpersonen i hver familie som er registrert i huslista. Det betyr at vi må lete gjennom personsedlene innenfor hver husliste for ev å finne Barbro og det er ganske tidkrevende. Hvis hun ikke registrert i noen utflytterliste i aktuell kirkebok, blir dette ikke så enkelt...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har søkt etter henne i USA uten resultat. Jeg trenger derfor finne ut når hun ev. kan ha emigrert for å komme videre.Fant iallefall at ble konfirmert i Nordre Aurdal i 1890, så da var hun hjemme. I 1891 kan hun ha tatt seg post som tjenestepike og flyttet i den anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det er en Tore Tidemansen, fra N-Aurdal som emigrerer den 15. mai 1885 til Larimore. Han var født i 1874. Billetten var pre-paid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvis du tenker på halvbroren til Barbro, er han født i 1888 - se innlegg 12. Ser eller at Tidemand-navnet er ganske utbredt i Aurdal.Ja, tanken slo meg også, at Barbro kan ha vært i tjeneste på en av gårdene. Det var jo ikke uvanlig. Lurer ellers på om Asta Karin har noen flere opplysninger om etterkommerne i USA, så vi kunne plassere Barbro geografisk.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg tenker videre... Lurer på når Tidemand Knudsen døde. Kanskje det kan stå noe om arvinger/barn i en dødsmelding? Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asta Karin Kampen

Fyrst må eg få takke for at de engasjerer dykk. Er svært takknemlig for det. Innlegg 9 og 10. Faren flytte ikkje til Torpa. Han var husmann og flytte frå stad til stad. I 1910 husmann på Leira under Månum. Grunnen til at Knut kalla seg Tidemansen Kampen då han gifta seg i 1919 er truleg at han var født i Nyløo under Kampeneie. Mor event. far budde der då hjå Barbro (bestemor). Innlegg 12. Eg hadde litt forhåpningar til denne folketeljinga, men eg ser at det var fånyttes.Innlegg 13. Eg ser det stemmer at ho er konfirmert i juni 1890, ikkje 89 som eg meinte. Barbro er født i Garlieie. N- Aurdal ministerialbok 1863 - 1875 side 589. Då budde dei i Hallen, husmannsbruk under Garli.Innlegg 16. Eg òg trur at ho var i teneste ein eller annan stad, men kvar?Innlegg 17.Eg veit ikkje når Tidemand Knutsen døydde. Kan prøve å finne det ut. Ellers har eg ikkje undersøkt halvsystrene til Barbro. Årsaka til ar eg undrast på om ho har reist til USA eller Canada er at eg veit andre frå Valdres reiste til Canada. Ellers var det mest vanleg her at dei reiste anten til Nord - eller Sør Dakota. Somme òg til Minnesota.Eg veit ikkje sikkert om Barbro var gift og om ho gifta seg i Norge eller USA. Heller ikkje om ho hadde barn. Eg finn ho ikkje i folketejinga for 1910. Difor må ho ha utvandra, om ho gjorde det, mellom 1890 og 1910. Asta Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg finner henne ikke i USA, kansje noen med tilgang til Ancestry.com for Canada kan sjekke der.Jeg ser av kirkeboka for N-Aurdal at hennes bestemor, Barbro Knutsdtr. døde i 1894. Kansje bodde Barbro Tidemansdtr. hos henne fram til da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asta Karin Kampen

Eg har sett i Minesterilbok for N- Aurdal 1896-1912 og klokkerboka 1907-1920, 1920-1932 òg frå N- Aurdal utan å finne når Tidemann Knutsen døydde. Dersom han ikkje flytte vidare skulle han vore der. Bestemor til Barbro heitte Barbro Jonsdatter (Nyladen) og ho døydde i 1916. Gravlagd ved Skrautvål kyrkje i N- Aurdal. Ho budde hos dotter si til ho døydde. Dottera heitte Ragnhild Bjørnsdatter Kampen og var tanta til denne Barbro vi leitar etter. Asta Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asta Karin Kampen

Barbro Knutsdatter død 1894 budde på Berger i Skrautvål. Eit anna bruk og ein annan familie.Asta Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asta Karin Kampen

Tidemand Knutsen leira døydde 13. sept. 1922 og er gravlagd ved Skrautvål kyrkje. Nord - aurdal, Skrautvål, ministerialbok 1915 - 1935 side 82Asta Karin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.