Gå til innhold
Arkivverket

[#83608] (NRK) Bjarne Brøndbo's ane, kjøpm. Lorentz Hansen Flensborger (c1645-85), Trh.


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

I søndagens TV-program ''Hvem tror du at du er ?'' kom det fram at blant Bjarne Brøndbo (D.D.E.) sine aner finnes kjøpmann i Trondheim, Lorentz (Lars/Lauritz) Hansen Flensborger (c1645-1685), som skal ha kommet til Trondheim (rundt 1675 ?) og giftet seg med rådmannsdatteren Elsebe Jørgensdatter (Barfod) Frøling (c1649-1684). Ved skiftet (i 1685 ?) var 8 barn i live, deriblant Bjarne's ane Inger, som giftet seg med lensmann Christoffer Jørgensson Foldereid (1670-1739) fra Nærøy i Namdal. (Det nevnte skiftet var fallitt, da Lorentz hadde mistet alt han eide i bybrannen i 1681).I TV-programmet ble det fortalt at Lorentz var sønn av murermester i Flensburg, Hans Hansen, som døde i 1670 og iflg. skiftet etterlot en fattig enke (Catharina, død 1690) og fire barn: Hans, Anna, NN (datter) og Lorentz (der de to siste skal ha flyttet til Trondheim).For ti år siden har jeg notert at Lorentz' foreldre (istedet) var Hans Brodersen (Boysen ?) og hans hustru Margrethe Christine, som begge skal være begravet i Margarethekirken i Flensborg. Disse skal i tillegg til Lorentz ha hatt barna Broder (Boy) Hansen Flensborger (død 1669), Johan Hansen Flensborger (død 1693) og Cathrine Hansdatter Flensborger (g.m. (rådmann ?) Lorentz Hansen Holst, som i 1722 solgte en husmannsplass i Bjørnsund til Jens Helt). (Jeg har dessverre ikke notert kilden til disse informasjonene).Kan noen bidra til å avklare hva som er rett mht. Lorentz Hansen Flensborger's foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Her det det vesle jeg har om Lars/Lorentz Hansen Flenborger, altså med andre (feil ?) foreldre i forhold til det som ble opplyst på NRK igår: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Historien om Lorents Hansen Flensborger og faren, murmester Hans er interessant stoff, men vi kan jo nå dessverre ikke få vite hvorfor Tore H. Vigerust ikke gikk litt bittelitt lengre og geleidet oss innpå Barfod-sagaen.Det hadde gitt en enda mer spennende vending, men det hadde vel tatt minst en time til. Nå får vel Bjarne mye nytt stoff å svelge, når han må over til Isle of Man,osv, osv.Det er for meg klart at dette må bli en ny tur for han.Mye mer om dette på denne linken:http://www.liv-nora.no/Slekt/Barfod1.htmMVH Olav ('Flensborger') Beyer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

'Wedelboslekta' av Sveinung Leirvik, (utg 1988 på eget forlag), viser også til Hans Brodersen (Boysen) og Margrethe Christine som foreldre til Lauriz (Lars) Hansen Flensborger.Han har dessverre ingen kildehenvisninger.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Noen som kan tyde dette fra KB Foldereid i Nærøy, 1689-1814, høyre side, nederst: Lenke Jeg har tolket dette som ekteskap mellom Christopher Jørgensen og Inger Lorentzdatter Flensburg. (Andre har kommet meg i forkjøpet som vi ser (Wendelbo).Er dette Lorenz- (Lars-) datter som gir opphav til Lars Flensborger ??mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mikrofilmede KB i Flensburg starter i 1637, så det burde være mulig å finne ut av. Adressen til arkivet i Flensburg ligger på nettet. Dessuten er det mye digitalisert litteratur omkring Flensburgske kjøpmenn. Jeg har ingen aner fra Flensburg, så noe mer har jeg dessverre ikke å bidra med.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Jeg tror jeg har sett Boyesen nevnt i Knud Gethers bok om middelalderfamilier i Flensburg, men jeg er ikke sikker. Jeg har hatt boken på lån, men det tar noen uker før jeg kan få den tilbake. Er det noen annen som har tilgang til den og kan sjekke?Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(8:) Takk for komplimentet, André ;-) (Har du bitre erfaringer ?) Ja, det er sikkert endel feil blant de ca. 60.000 individer 'hos meg', og mange av de tvilsomme forbindelsene er merket med '(usikre foreldre)'. Disse prøver jeg å fjerne/korrigere etterhvert som vennlige 'medforskere' gjør oppmerksom på feilene. Men brorparten er nok riktig .... (og boka 'Wendelboslekta' av Sveinung Leirvik, (utg. 1988 på eget forlag) (se innlegg #6) får 'ta ansvaret for seg selv').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Selv om replikken til (8) kan være morsom nok, så er den vel en smule overdrevet. Nevnte slektsside bidrar jo greit til å gi enkel og rask oversikt over en god del slektsforhold, så til tross for en og annen feil innimellom er den uansett et nyttig hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Til (10): Gether nevner flere Hans Brodersen/Boysen, men jeg kan i farten ikke se at noen av dem passer inn her. Noen Lorentz Hansen Flensborger nevnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg ser programmet akkurat nå, interessant. Lurer på om noen har tilgang til 'Die Flensburger Geburtsbriefe'? Ser at det er et hefte til salgs på nettet, men er det et hefte eller flere? Går ut fra at det ikke er skannet materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

får 5 treff på Lorenz Drontheim og 4 på Lorentz Drontheim i 'Die Flensburger Geburtsbriefe', men det er kun utdragsvisning, så det gir ingen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er altså 'Die Flensburger Geburtsbriefe' som inneholder opplysningene om skiftet etter en Hansen som ble borte på sjøen, og som omtaler en arving [murermester Hans Hansen] sin enke Catharina [død 1690] og fire barn: Hans, Anna, NN (d) ('zu Dr.h.'), Lorentz ('zu Dr.h.') (de to siste altså flyttet til Trondheim). (Innholdet i hakeparentesene var ikke nevnt i skiftet).Nevnte hefte ligger i NRK-programmet (2/1-2011) oppslått på bordet både ved Statsarkivet i Trondheim og i arkivet i Flensburg. I tillegg hadde man altså i Flensborg oppbevart skattelister som viste at murermester Hans Hansen (1620-1670) sin enke Catharina (død 1690) ikke betalte skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Olav/4:) I Barfod-slekts-oversikten på (http://www.liv-nora.no/Slekt/Barfod1.htm) sies det (gen. 10) at foreldrene til Inger Larsdatter Flensburg's ektemann, lensmann Christoffer Jørgensson Foldereid (1670-1739) er Jørgen Pedersen (Petersen) og Lisbeth Justesdatter, som senere gifter seg med Petter Dass' fetter Jacob Jespersen [Richard].Det ser ut til at identiteten (dvs. patronymikonet) til denne Lisbeth, altså gift 1. gang m. Jørgen Petersen (far til lensmann Christoffer J. Foldereid) og deretter m. Namdals-fogden Jacob Jespersen Richard (1650-1732) er uavklart. Jeg har henne notert som 'Christensdatter', men har også sett henne omtalt som 'Jørgensdatter'. Og nå altså 'JUSTsdatter' !Fogd Jacob Jespersen Richard ble 2.gang g. (ca. 1705 ?) m. Drude Cathrine Christensdatter (c1677-1763 Nærøy), datter av Christen JUSTsøn og Margrethe Larsdatter Lund.'Hos meg' er Lisbeth datter av tollskriver i Trondheim 1632-1643, fogd i Strinda 1644,1647-1649, i Selbu 1654-1657, Christen Søfrensen (c1600-et.1657) og hans 2. kone Siri Mogensdatter Herdal. Lisbeth Christensdatter er oppkalt etter Christens 1. kone.Lisbeth Christensdatter er søster av Maren, g.m. lensmann Hans Pedersen Holch (1627-1684) på Lauvøya i Åfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Dag/7:) Når finner dette giftermålet i Foldereid sted (mellom lensmann Christopher Jørgensen og (Madame) Inger Lorentzdatter Flensborg) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.