Gå til innhold
Arkivverket

[#83609] Gusta (Augusta) Fernanda f. 5/10-1863 i Kristiania, far: Karl Olsen


Gjest Wenche Örbeck Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Litt av en nött!! Har nå lest side opp og side ned, men finner ikke denne damen, min oldemor.Hun var gm Oscar Sivert Andersen f.3/5-1865, om hans familie har jeg funnet en god del. Men Augusta Fernanda, som familien her kalte henne, finner jeg ikke dåpen/födsel på. De ble viet i Sagene kirke i Kristiania 27/5-1883, der står faderens navn Karl Ols. Noen som kan hjelpe? Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Wenche! Godt nytt år.Her har du nok din savnede Augusta Fermanda i 1865 hos foreldre :-) LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger om hennes familie.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da lurer jeg på om ikke dette er vielsen til Augustas foreldre i denne kilden? LenkeSkal sjekke i kirkebøkene om jeg finner samme vielse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg vielsen i kirkebok Oslo Domkirke . Se nr. 104. 8 jun. 1856: LenkeHer er oppgitt fedres navn, så da har du mulighet til å finne generasjoner bakover herfra :-)Skal se om jeg finner flere barn av dett ekteparet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ser ut til at dette paret har fått flere barn.Første sønn født i Aker i følge denne kilden: LenkeOgså en datter Alvide Magdalene er nevnt f. 1870 i følge Fam. search.Skal lete i kirkebøker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fikk ikke riktig lenke inn her, men en sønn Olaf Richard Bernhard Carlsen skulle være født 9 mars og døpt 1 juli 1857 i Aker?Prøver lenken igjen: LenkeGusta Fernanda f. 5 okt 1862 i følge Fam . search, men vi får se hva kirkebøker sier :-)Første sønn døde vel før tellingen 1865?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her har du dine Oldeforeldre i 1885-telling i Kristiania: LenkeLegg merke etternavnet her:-) De kan jo ha tatt Andersen-navnet senere ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vet ikke om dette er den rette Gusta Fernanda her i 1900-tellingen med flere barn. Her er vel en feilføring siden hun er ført med en S. Datters navn passer med 1885-tellingen, men da bruker familien Samuelsen som etternavn? LenkeHvor er i så fall ektemannen Oscar ? Kan han være død før 1900?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen tusen takk Gunn, og Godt Nytt År! Ser ditt siste innlegg nr.(13) Dette er litt av en nött, far til Oscar hette Anders, men Jens (smed)er oppgitt i vielsen som far?? Forstår ingen ting. I 1875 tellingen for Christiania, står Anders Samuelsen (huseier glasmester)og Mathea med barna, inkl. Oscar, i Sandakervn 15. Ellers er det riktig med navnet Samuelsen som etternavn, de brukte ikke Andersen.Fant ut tilslutt at hennes navn er Gusta Fernanda. Hvilket flott navn:-) God natt og takk igjen. mvh wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Klarte ikke gi meg för jeg fant, Oscar Sigvarts dåp i Kråkstad 18 januar 1863 med sine foreldre som du viser til Gunn i nr.(13)Han er födt 3 mai 1862. Har holdt på med denne Anders Samuelsen som jeg trodde var faren, bla her i forumet.Så mye bortkastet tid, da man ikke er nöye i starten. Ser at faren Jens er smed på bostedet Midsjepl. montro om jeg finner mer om denne familien!? Takksam for mer hjelp. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Flott at du hadde glede av opplysningene jeg fant:-)Det er vel denne familien i Kristiania i 1875-tellingen som har skapt forvirring?Muligens slektninger av Jens Samuelsen fra Krogstad? LenkeJeg skal se om jeg finner flere opplysninger om Jens Samuelsen og hustru og barn ( fra innlegg nr. 13)Skulle være mulig å finne disse i kirkebøker:-)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Familysearch fant jeg vielsen til Samuel Christensen og Anne Andersdatter: LenkeVed foreldresøk på samme par fant jeg følgende barn listet opp: Jens Samuelsen dpt. 27 august 1815Karen Samuelsen dpt. 7 mars 1824Andreas dpt. 26 des 1826Maren dpt. 16 sept, død samme dag 1829Alle barna skal være døpt i Krogstad, Akershus fylke.( fant ikke noen Anders i barneflokken , on det da ikke er den Anders som nevnt i 1875-tellingen i Kristiania)Kan se om jeg finner det paret også, men det er ikke den samme Oscar Samuelsen som finnes der, om du ser på lenken i innlegg nr. 16, så ser du at denne Oscar er født i Asker)Likevel kan jo teoretisk den Anders Samuelsen som også er fra Krogstad være en bror av Jens Samuelsen ? Det er et langt hopp i tid mellom Jens og neste barn Karen som var listet opp på Familysearch :-)Skal se litt nærmere på dette .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vielsen til ungkarl Samuel Christensen og pige Anne Andersdatter i 1815 i Krogstad. Se 1. vielse øverst på 2. side her: LenkeDa skulle det være mulig å finne deres opphav også. Litt vrient å tolke alle opplysninger i farten, men får studere dette i 150% forstørrelse :-)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da vil du finne mange barndåper som er transkribert fra kirkebøker i Krogstad. Lettere å lese:-)LenkeDu finner dette her under Databaseveljaren , øverst på det blå feltet på siden .Velg Akershus fylke, så Krogstad og kilder.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har jeg funnet kun en Anders Samuelsen døpt i Krogstad i samme tidsrom. Det er da en helt annen familie som du ser: Lenke( tror dette er samme mann som vi har funnet i 1875-tellingen i Kristiania :-)Ingen forbindelse til smeden Jens Samuelsen .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du også vielsen til Samuel Christensen og Anne Andersdatter i transkripsjon: LenkeSkarpskytter er han nevnt som. Opplysningene er lett å lese her:-) så da behøver jeg ikke prøve på det asmme.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her på Stallerud i Krogstad vil du nok finne en del navn fra faddere ved barndåper: LenkeKan hende det finnes bygdebøker hvor disse folkene er nevnt?Lykke til med din leting. Her har du i alle fall en del å føre inn i dine slektspapirer.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Tusen hjertlig takk kjäre Gunn! Du har värt en engel!! Anders er nok bare en tilfeldig, med Samuelsen som etternavn, men rart at sönnen der hette oscar. Vi glemmer han, for nå! Har desverre ikke sett dette för en halvtime siden. Har värt barnepike idag, og da går tiden med til bare det! Skal på Skotterud en dag, tenkte spörre om de kan hente inn bygdeböker fra kråkstad. Dette er såå spennende, hadde ikke klart dette uten din gode hjelp! Ha en god natt! klem Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.