Gå til innhold
Arkivverket

[#83614] Bardu,Sørreisa 1910-t. hvor er resten av familien?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Jeg fant Martin Bangfield, født Trondheim/Strinda, gift i Sørreisa 1910-t med Bardu som sedvanlig bosted.Har prøvd å finne kona og evt barn i Bardu.Har sett på vielser,fødsler etter 1900 i Salangen og Bardu.Finner foreløpig ikke.Så jeg vet dermed ikke navn. Finner ikke ham i 1900-t.Det jeg vet, er at han var gift med Johanne Høvåg før 1900-t.Kanskje hun døde før 1900.Tredjekona var Karen Josefine Thomasdtr, f. 1895 Salangen.Kan noen hjelpe meg med å finne (andre)kona og evt barn i 1910-t (Bardu?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Takk til Vigdis.På Gravminner finner jeg en Olav Marelius Bangfil død i Harstad, f. 1912.Er det noen som vet navnet på hans foreldre?Og evt hvor er han født,døpt.Det kunne gi et hint, nye spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Kunne noen gjøre et oppslag i bygdebøkene for Sørreisa,Salangen og Bardu og se om det står noe om Bangfil?Jeg ser i Gravminner at gravsteinene til Martin og Karen Josefine er reist av Viking.Lurer på hvorfor?Kan ikke finne de to i serien 'Våre falne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Tror ikke denne Olav Marelius har noe slektskap med Martin Bangfil,her er dåpen i Målselv Lenke Men her er navnet skrevet Marenius,fødselsdato stemmer ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Takk. Hvordan fant du raskt frem til dåpen?Ønsker tips på den raske søkingen for senere og raskere søk. Kanskje konas pikenavn?Venter på evt info fra bygdebøkene.Og det med gravsteinene reist av Viking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Søkte i Astaford Bygdebok som omhandler kommunene Bardu, Lavangen, Salangen, Gratangen, Skånland og Ibestad. Der var ikke Martin Bangfil nevnt. Tredje kona Karen Tomasdatter var bare nevnt, ikke gift eller noe, Foreldrene var oppgitt hvis du ønsker navnene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Kirsti,takk.Hva med Sørreisa?Jeg har navnene på foreldrene til Karen.Hvilken årsperiode er bygdeboka fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Har sett på bildet på Gravminner, jeg tror det er et ungsomslag som har reist støtta, og ikke at det har noe med krigen og gjøre. UL er ofte ungdomlag.Kanskje han / de gjorde en godt innsats for UL Viking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei Beklager, har ikke bygdebøker for Sørreisa. Astafjord Bygdebok går sånn røflig fram mot 1920, noen er med så langt fram, andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Mange takk til Kirsti for hennes to siste innlegg.Hvis noen har info fra Sørreisa bygdebok og info om UL Viking, så er jeg interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

I lysningen står det jo at det er Martins andre ekteskap og at ektefellen er død i Kristiania 16. juli 1895, merknadseltet til høyre. Jeg synes det står at attesten er fra 'den kath. (katolske) menighed'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Vigdis,Randi og Anne J.: Mange takk for deres innlegg.Her kom det frem interessante ting.Fint å få navn på andre kona.Også lysningen.Også merknaden om når og hvor første kona (Johanne Høvåg) døde.Da skal jeg se i skifter.Fint å vite om 1910-t i RHD. Martin må ha giftet seg med tredjekona Karen Josefine tidligst 1920. Det er ikke rett familie i (16) som Vigdis viser til. Jeg har sett lenken i (20) som Randi nevner.Men sier ikke noe om Martins liv.Han hadde tre koner og mange barn, iflg. etterkommer av Martin.Etterkommeren visste lite. De var katolske iglg Martin og Karen Josefines etterkommer.Vet ikke når de ble katolske.Etterkommeren fortalte at den første Bangfil som kom til Trondheim, var fra Skottland.Lurer fortsatt på hvordan man finner raskt innførsler i kirkebøker?Fikk Martin og Anna Kathrine noen barn?Når døde hun?Når og hvor ble han gift med Karen Josefine?Salangen? Har prøvd litt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Fant ikke skifte til første kona død i16/7 1895 i Kristiania.Hva slags attester er det snakk om? Tranø 30/12-1903 og Strinden 28/7-1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.