Gå til innhold
Arkivverket

[#83625] søker foreldre til Andreas Dæhli, f. 1861,Ringsaker


Gjest Else Dehli
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror nok du må komme med flere opplysninger.Hvordan har du funnet fram til han? F.eks. når tok han etternavnet Dæhli? Hvor var han i 1865.Fikk en ide og sjekket 1900, og der tror jeg at jeg fant han Lenke Det jeg ikke forstår er hvorfor du ikke gir alle opplysningene med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men jeg tror moren het Daffinsdatter uansett hva presten skrev. Den første kjente Daffin i den slekta antas født på 1570-tallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Skal er pirke så... Når Karen ble døpt her faren Dafind Thorsen.Når hun be konfirmer i 1834 het faren Daffind Thorsen. Når Karen gifter seg het hu Dafinsdatter og faren Dafind Thorsen og når han gifter seg2) i 1825 heter han Dafind Thoresen... Ikke greit ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Når vi først skal pirke Hans, så kan du kanskje være så snill å fortelle meg hvilket etternavnet det står etter Karen ved dåpen til Andreas (4), og du kan vel samtidig ta med navnet til den ene fadderen som da vel sannsynligvis var faren til Karen... Ikke greit ikke...I klokkerboka står det tydelig Daffinsdatter. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ved dåpen til Andreas 09.06.1861 hete moren Karen Dagfinsdatter. Fadderne er: Ole Johannesen, Strandbakken og kone (ikke navn på henne), Dadfinn Thorsen (som er Karens far) Berthe Nielsdatter, Asla, Mikkel Gudbrandsen, Harebakken. Søsken til Andreas var: Agnete 1849 Vestre Aslaeie, Dafind 1851 samme sted, Hans 1855 Hvalstadeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Årsaken til at jeg ønsket å påpeke at navnet var Daffin, som igjen skrives på mange måter - men uttalen var vel helst lik - er jo at dette navnet er kulturhistorie det også. Det er jo mange Daffin i Ringsaker og i Biri.Daffin, Daffind, Daphin etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.