Gå til innhold
Arkivverket

[#83631] Trine H:dtr. HOFNAGEL ca. 1615-1675 - Karlsöy - opphav Bergen eller i utlandet?


Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Andreassen

Kan noen hjelpe meg med tydingen av dette navnet. Jeg leser døpt 28.4.1771: 'Erich CHRISTOPHERSSEN og Sophia SAMUELSDATTERs barn - ...... - '. Men barnets navn?

bilete11033.4.1711 nnn hofnagel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Thomas/100:) 'Præsident Kaarsbøl' skal 'sikkert' være 'Kaasbøll'. Han var angivelig g. (før 1703) m. Mille Erichsdatter Loch (Lorck) ( Lenke), søster av Alhed og kanskje Niels. Hvilken 'Præsident Kaarsbøl' var dette, tro ?Amtmann i Finnmark (1701-1717), Erich Madssøn Lorck (1647-1717) 'ledet i 1690-årene et hvalkompani for stordrift av hvalfangst. Kompaniet hadde et stort kokeri på Nipøen ved Finnkroken og vinterstasjon på Jegervann. Det hele ble en fiasko, og ga store pengetap for kompaniet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Prøver igjen!Kan noen hjelpe meg med tydingen av dette navnet. Jeg leser døpt 28.4.1771: 'Erich CHRISTOPHERSSEN og Sophia SAMUELSDATTERs barn - ...... - '. Men barnets navn?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(100:) Jeg har som det framgår notert '(noe usikre foreldre)' på Niels Erichsen (Lorck ?) : Lenke. Han var handelsmann på Eidet og på Skjervøy 1666-1724, og i 1702 bosatt på Store Follesøy (FT 1702: 'Postbonde').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per's innlegg * 104;- glimrende (som alltid), dette med KAASBOLL var interessant, et stort takk.Om jeg fatter alt rett sa synes det a finnes 2 forskjellige KAASBOLL-grener. Den ene med tilknytning til Fyn (ROSENVINGE), - og den andre relatert til Tonder (SCHOLLER). For Tronder's del sa havner en jo i PCH-tradens(HOYER/HOIER # 53.912) farvann.Ser til min glede at det finnes mye interessant informasjon om KAASBOLLs, - og det ville vel vaere noe merkelig om ingen har 'indentifisert' Mille LORCK's ektemann tidligere, selveste 'Presidenten'!Spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Trondhjem ligger langt utenfor mitt område, men jeg trodde da omtalte president var gift med Milde (Mille) Eilersdatter Schøller? Unnskyld min uvitenhet om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Og denne Erich Lorch er en generasjon for ung til å være far til magistratpresidentens kone (basert på årstallene til Pers hjemmeside)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg ser nå at Per også nevner presidentens 'riktige# kone i et av innelggene. En generasjon senere har du den militære Peter Kaasbøel gift med Cathrine Sophie Bille, deres sønn Peter Henrich Kaasbøl (assessoren) var ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Nok en kort kommentar til Per's innlegg * 104;- amtmannen i Finnmark, i den perioden du nevner, Erich LORCK, er ogsa omtalt om sine hvalfangst aktiviteter av Havard DAHL BRATTREIN ifm Karlsoy bygdebok.Maurits FUGELSOY nevner en Niels ERICHSEN som handelsmann, ifm Skjervoy bygdebok. Niels fornyet sin bygsel pa Follesoy siste gang i 1708.Hvorvidt denne Niels er en bror av Ahlet (gift TROJEL) og Mille E:dtr. LORCH (antatt gift KAASBOLL) kan kanskje vises ved det ovenomtalte skiftet til Marie JESPERSDTR.- om ikke noen allerede na sitter inne med andre opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(13:) Det er selvsagt kronologisk umulig at den Henrich Henrichsen Hofnaget (ca.1688-1743) som bodde i Vannvåg, TR, kan være den HHH som tok borgerskap i Bergen som kannestøper i 1692. Førstnevnte var sønn av Henrich Nilsen Hofnagel som i 1664 var bosatt på Reinsvoll i Karlsoy, og som var f. ca. 1636.Kannestøperen (fra 1692) i Bergen ser ut til å kunne være den HHH (f. 1671) som døper dattern Marta i 1697 (ref. innlegg #6). Denne HHH ser ut til å være sønnesønn av Michel Hofnagel, som for meg synes å kunne 'passe' som bror av Trine og kanskje også den 'Nils' som var far til Henrich Nilsen Hofnagel (28 år, på Reinsvoll i 1664).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Det er avklart 'annensteds' at Cathrine (Thrine) Henriksdatter Hofnagel (c1615?-c1675?) på Karlsøy i Troms (g.m. Knud Hanssen) ikke er identisk med den Cathrine (Thrine) Henriksdatter (1622-1661, skifte 1663) som var g.m. Christen J. Seest/Sehested. Sistnevnte Cathrine/Thrine var søster av Aasele Henrichsdatter, g.m. Anders Hemmingsen (Noderos ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(37:) Kronologsik virker det for meg mer sannsynlig om det var FAR til omtalte Henrich Hofnagel (med samme navn) som tok borgerskap i Bergen 7 Apr 1588. Henrik og Karen Larsdatter fikk tilsynelatende sine barn rundt 1605-1615, og da virker det pussig at han skal ha blitt borger hele 20 år tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(May/91:) Jeg har notert meg et mer komplisert 'forhold' mellom Mickel Henrichsen Hofnagel (c1668-et1711) og amtmann Erich Madssøn Lorck (1647-1717), nemlig ved at sistnevnte først var g. (i København 1677) m. Maria Jespersdatter (c1642-1703) og deretter med en 'Anna' (død før Sep 1709), som var enke etter Halsteen Pedersen, med hvem hun hadde fått datteren Catharina Halstensdatter (c1675?-1709 Bergen), som i 1698 ble g.m. felskjær Mickel Henrichsen Hofnagel. Mao. at Cathraina ikke var datter Maria Jespersdatter (som på denne måte er g. kun en gang). (Jeg må innrømme at jeg i farten ikke vet hvor jeg har dette fra ...). May har jo en ganske annen framstilling av dette i sitt innlegg #91.Erich Lorch skal med Maria Jespersdatter ha fått døtrene Alhed (g. Trojel) og Mille (g.m. 'Præsident Kaasbøl'). Jeg har ikke notert barn av Erich og hans 2. kone Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Tore's innlegg # 101 - 103;- ja, i ditt siste innlegg fungerer lenken ok.La oss hape at noen kan hjelpe til a tyde navnet pa barnet til Erich og Sophia som dopes i April 1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Per (117): Når det gjelder Marie Jespersdatter, 1. ekteskap og barn, er vi så heldige å være i 'kirkeboktid'. Marie Jespersdatter ble gift med Halsten Pedersen 11.12.1666. De døpte datteren Anna Catrina 16.11.1667, og Cathrine 14.3.1669 - alle handlinger i Holmens Sogn, København. Ligger ute på Familysearch.Som du ser har Cathrine en søster som heter Anna. Kan det være dette som har skapt forvirring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Geir's innlegg # 110 - 112;- mange takk for dine innlegg vedrorende Magistrat Presidentens frue. Her kommer slektene SCHOLLER og BILLE inn i bildet og det blir spennende a sa hva en naermere (kronologisk) avklaring kan by pa.Det synes som om at Tore og jeg fortsatt har en del a samkjore nar det gjelder HOFNAGEL. Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Til Arne's innlegg # 120.Ja 'BEATTA' ser rett ut, men navnet er ukjent for meg.Noen som har en forklaring? Ingen tidligere i slekten heter noe tilsvarende, og det virker som de har en veldig høy oppkallelses faktor, slektssamhørighet.Linken sideveis mangler vi fremdeles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Kvasir har svar på det meste. Glemte ifarten å sjekke, sorry!Sitat: 'syll. bea-(t)ta, be-a-tta ] The girl name Beatta is pronounced as BIY-Tah †. Beatta is derived from Latin origins. Beatta is a variation of the German, Polish, Scandinavian, Latin, and Spanish name Beata.'Lat. = Blessed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per's innlegg # 114 og # 116;- takk for disse analytiske kommentarene om Henrich-grenen av HOFNAGELs.Ja, jeg tror du har rett hva angar Niels pa Karlsoy og en 'ekstra' Henrich i slektsrekken i Bergen. Jeg skal derfor skissere et nytt utkast for Henrich-grenen, da selvfolgelig i samkjoring med Tore. Jfr. innlegg # 37.Som det ser ut na etter en forstegangslesning kan utkastet bli slik i kortfattet form;1. Henrich H (HH) - borgerskap i Bergen i 1588, i allefall 1 barn;2. Henrich H:son H (HHH) - & Karen LARSDTR. d. 1643, 3 barn;- Trine H:dtr. H (THH) f. ca. 1610, 5 barn- Niels H:son H (NHH) f. ca. 1615, minst 1 barn- Michel H:son H (MHH) f. ca. 1620, 2 barnI det nye utkastet kommer jo ogsa 'Kandestoberen' og de andre hittil kjente i den generasjonen med. Jfr. innlegg # 13 og # 15.Undrer pa on noen kjenner til Trine's 2 sonner (Lars f. 1638 og Peder f. 1646) som May var sa vennlig a informere om i innlegg # 15?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.