Gå til innhold
Arkivverket

[#83642] Rett opphav til Hans Rasmussen Hallingsdal u/ Søndre Bjørke i Hedrum


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Da jeg for en del tid tilbake var i ferd med å sjekke mine kilder fikk jeg en temmelig så ubehagelig overraskelse. Jeg hadde ført opp Hans Rasmussen med slekt bakover til Klinestad m.mye mer. Her raste lang tids arbeid med å snurre film, fra før jeg anskaffet meg egen PC. Nok om det.På FT-1801 står Birthe Brynnildsdtr. oppført som ugift. Den eneste mulige Hans Rasmussen på samme FT står oppført som u.gift soldat, 23 år. Dette sier at han må være f. 1777.På FS er det kun en kandidat; [url="http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100213068771&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke som også får datoene bekreftet på Vestfoldslekt: Stokke k.b. dpt. 1771-1803, og videre orginal Stokke k.b. :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Dette burde jeg jo ha sjekket før jeg la inn dette tema. Når jeg går inn på gårdshistorien for Wennerød i Stokke, så viser det seg at dette var en total skivebom.Hvor skal jeg da finne den rette Hans ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vi har altså at ungkar og soldat Hans Rasmussen 26/8-1803 ble trolovet i Hedrum til piken Berte Brynnilsdatter Åserum. De ble gift 29/9-1803.Eldste barn er Gunhild Maria, født på Eskedal, døpt 8/1-1804. Fadderne synes å være naboer, ikke beslektet med verken Hans eller Berte.Jeg antar at paret fikk flere barn, der interessante faddere *kan* forekomme.Vi må anta at Hans er identisk med Hans Rasmussen, 22 år, nasjonal soldat og i tjeneste på Hedrum prestegård i FT1801.Hans er altså nevnt som soldat både i FT1801 og ved trolovelsen 1803. Han *kan* finnes i soldatruller fra denne tida.Hans Rasmussen synes ikke å være født i Hedrum. Hans Rasmussen, født 1785 på Åshildrød, må være for ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

I følge Hedrum b.b. s.160-61 så fikk Hans og Berte 9. barn. Jeg legger inn lenke for dem alle, dog ikke nr. 9; Hans, da jeg ikke kan finne ham verken som dpt. eller konf. Da jeg har de største problemer med å tyde skriften fra de 'penneførende' embetsmenn i Hedrum, så er jeg avhengig av hjelp til å tyde navnene på fadderne til disse barna.1. Gunhild Maria dpt. 8.jan. 1804 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8235&idx_id=8235&uid=ny&idx_side=-25>Lenke2. Anne Helene dpt. 2. feb. 1806 (øverst på siden) Lenke3. Inger Marie dpt. 1. okt. 1809 (øverst på Siden) Lenke4. Kristine dpt. 16. aug. 1812 (nr.2 fra toppen) Lenke5. Olea dpt. 27. mars 1814 (den øverste) Lenke6. Rasmus dpt. 7. juli 1816 (nr.2 fra topp) Lenke7. Sibille dpt. 20. okt. 1818 (nr.2 fra topp h.s) Lenke8. Anne Marie dpt. 26. okt.1820 (nr.2 fra topp h.s)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var en skikkelig utfordring :-)Her er det lille jeg kan tyde?1. Gunhild Marie : Faddernavn : OLe Eftedal, Jens Olsen , Inger Andersdatter Ibid, Mari..Løve, Hans Olsen Eftedal...2. Anne Helene ..... gårdsnavn Eftedal og Reppesgaard? 3. Inger Marie. navn: Mad. Wright? Anne Severine Johnadatter ... Løve- 4. Christine , foreldre Hans Rasmusen Tangen hustru. faddere: Ellef Aarqvisle ? og hustru ? Inger Halvorsdatter ..... Halvorsen Holdt 5. Olea , foreldre Hans Rasmusmusen , Tangen og hustru...Faddere: ......... Knud Løve , Ole Larsen.. Ole Abrahamsen Solberg .. 6. Rasmus --- Faddere: Anne Nythrød , Inge? Lunde? Ole Larsen Skoven? Peder Andersen -- Randie? Lunde7. Sibille Hansdatter ... Faddere: .... Halvorsdatter Hønsvald? .. Jansen Hønsvald, Peder Hansen og Halvor Halvorsen ...8. Anne Marie Rasmusdatter , Hellingdalen BiærkeForeldre: Hans Rasmusen og hustru Berthe Brynhildsdatter, Hellingdalen , Biærke. Faddere ; Niels Onoe og jumfrue? Gunhild Maria Joh.... Hellingdalen , Lars Jonsrud , Løve ... Kan være mye feil i min tolking her :-)Håper at Kristian kan hjelpe bedre!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

1. Gunhild Maria har vi tatt før (i en annen tråd). Ingen interessante faddere der.2. 'Anne Hellene', datter av 'Hans Rasmusen Eskedal og hustru'. Faddere: 'Ole Eskedal og hustru, Edel Rasmusdatter Reppesgaard, Hans Olsen Eskedal og Knud Løve'3. 'Inger Maria', datter av 'Hans Rasmusen Tangen og hustru'. Faddere: 'Præstens kone Mad: Wright, Anne Siverine Jonsdatter Poslebroe(?) Hædrum, Knud Løvve, Christen Anundsen Hædrum, Anders Nielsen Ringdal'4. 'Christine', datter av 'Hans Rasmusen Tangen og hustru under Berjan'. Faddere: 'Ellef Aarqvisle og hustru, Inger Jacobsdatter Bakke, Hans Halvorsen Holdt, Asbiorn ...g... Bakke'5. 'Olea', datter av 'Hans Rasmusen Tangen og hustru'. Faddere: 'Jon Jacobsen El..(?), Frøken Karen Heidemark, Knud Løve, Ole Larsen Bradthagen, Ole Abramsen Solberg'6. 'Rasmus', sønn av 'Hans Rasmusen Halvningsdalen sønd. Biærke og hustru'. Faddere: 'Anne Nysted, Inger Lunde, Ole Larsen Skoven, Peder Andersen Hædrum, Hendrik Lunde'7. 'Sibille', datter av 'Hans Rasmusen og Berthe Brynildsdatt. Bierke Eje'. Faddere: 'Marthe Halvorsd. Stensvald, Gunild Onøe, Hans Larsen Stensvald, Peder Hansen, Halvor Halvorsen Sætre'8. 'Anne Maria', datter av 'Hans Rasmusen og hustrue Berthe Brynildsdatter Hellingdalen Biærche'. Faddere: 'Niels Onøe og hustrue, Gunild Maria Hansd. Hellingsdalen, Knud Knudsen Løve og Ambros Erichsen Sættre'Umiddelbart fanges interessen av Edel Rasmusdatter Reppeskål, fadder i 1806. En skulle tro at det var denne jenta (Lenke), som vitterlig hadde en bror Hans Rasmussen. Men han er da altfor ung!Blant de andre fadderne er det mange som nevnes uten farsnavn. Jeg har ikke bygdebøkene for handa, men kanskje noen av disse var Rasmussønner eller -døtre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Den er vrien: 'Hans ...sen Løve, 15, temmelig' - patronymet kan være 'Persen'.Det er ikke nok bokstaver til Rasmussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Kan noen finne noe mer ut om denne Hans Rasmussen (HR) 16 år, Statelle, konfirmert i Bamble i Telemark 1793 ???? LenkeJeg kan ikke finne ham hverken som døpt eller begravet i Bamble, heller ikke på FT-1801.Årsak til at jeg har havnet i Bamble det er: Min HR. hadde sterk tilknytning til gården Eskedal i Hedrum. Flere av fadderne til HR. sine barn kom fra Eskedal. Far til disse faddere var Ole Knudsen Eskedal, d.1779, 68 år. Iflg. L. Berg skal han være fra Bamble.Så selv om jeg nå føler å være langt ute på viddene, så aner jeg her et mulig spor.Jeg vil legge inn et eget tema om denne HR. under Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Denne Hans Rasmussen i Hedrum i 1801 lurer jeg på om det er mulig å finne i militære ruller? LenkeFinner ikke mange i passe alder i 1801-tellingen . Håper noen har mulighet til å finne slike kilder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Dette har Kristian Hunskaar nevnt i innl. nr. 3. Jeg har av ham fått tilsendt lenke til Arkivportalen,LenkeProblemet er at jeg må ha en feil på min PC.da jeg får melding om 'feil på siden'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Einar;feilen er neppe hos deg, da jeg får en liknende melding når jeg bruker Internet Explorer på min jobb-PC. Skjermbildet skal se ut som på vedlagte bilde.

bilete10897.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

At du kobler Hans Rasmussen mot Bamble, pga Eskedal-folkets avstamning, er ingen dum tanke.Ola Knutsen (ca. 1711-1779) på Eskedal var rett nok ikke opprinnelig fra Bamble, men fra Brendalsmo i Gjerstad. Han bodde et par år på Dørdal i Bamble på 1750-tallet, hvilket sikkert er årsaken til Hedrum bygdeboks opplysning om at han var 'fra Bamble'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

For de som ikke kommer inn på Arkivportalen (11) ved å bruke Internet Explorer som nettleser, så anbefaler jeg å innstallere Mozilla Firefox som alternativ, den gir tilgang.Nå må jeg innrømme at selv om jeg kommer inn på portalen, så finner jeg ikke ut av hvordan den kan gi opplysninger om Soldat Hans Rasmussen 22 år i Hedrum ved FT-1801Med bakgrunn i hva Kristian skriver i (13) om Ola Knudsen, så har jeg på biblioteket i Arendal sett igjennom bygdebøker (b.b.) for Gjerstad. Disse b.b. er stort sett sammensatt av forskjellige hefter, og da med forskjellige forfattere. De har ikke samlede navneregister, så de er vanskelig å finne fram i om man da ikk på forhån vet hvilken gård en skal lete etter. Jeg fant Ola Knutsen og hans aner på Brendalsmo. (Han blei gift 14.01.1742 i Gjerstad med Marte Olsdtr). Jeg ga opp å leite etter spor av Hans Rasmussen.Om vi ikke i den anviste Arkivportalen, klarer å finne soldat Hans Rasmussen 22 år i Hedrum ved FT-1801, så ser det mørkt ut for å komme videre i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Arkivportalen er et katalognettsted som viser hvilke kilder som finnes i arkivene. Min hensikt med å vise til denne, var å vise at Statsarkivet på Kongsberg oppbevarer rullemateriale som kan gi svar på hvem Hans Rasmussen var.I Arkivportalen kan man lete fram kilder man tror er interessante, slik at man ikke behøver å bruke tid på gjennomgang av kataloger når man besøker arkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.