Gå til innhold
Arkivverket

[#83645] Julemat


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jula er over, og det er tid for å prøve å få dette temaet av kroppen igjen, men jeg kan ikke dy meg for å ta opp et tema 'litt på siden'.En av min fars yndlingshistorier var at hans familie var de eneste i en liten sørlandsby mellom Arendal og Lillesand som serverte hjemmelagede kjøttboller på julaften, i Gr... unnskyld, den lille sørlandsbyen var ellers torsk den obligatoriske retten på den tida. Det er sikkert utvannet der også nå. Spørsmålet er hvor skikken kom fra - jeg har en hypotese, men vil ikke gå ut med denmed en gang fordi jeg ikke er sikker på at det mest åpenbare er det riktige.Farfars far vokste opp først i Ryfylke og Stavanger, siden i Fåberg. Han bodde noen få år i København før han flyttet til Sørlandet, først til Arendal og siden til Grims... ops.Farfars mor var etter dagens språkbruk annen generasjons innvandrer, med far fra Slesvig-Holstein (temmelig nøyaktig på grensen mellom Slesvig og Holstein), og mor fra Søgne, dvs midt i torskebeltet, trodde jeg.Farmors fars familie var fra indre midtre Vest-Agder, mer presist Kvås og Konsmo, men du skal ikke mange generasjoner bakover før den sprer seg utover derfra.Farmors mor var derimot førstegenerasjonsinnvandrer, hennes familie kom fra Orust i Bohuslän da hun var liten.Jeg mener å ha hørt at opphavet til retten er fra en av grenene av familien. Det ville være spennende å få fastslått hvilken (og parkert alternativene)Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg heller sterkt til Orust-sporet. Köttbullar er, så vidt jeg har forstått, en tradisjonell ingrediens på mange svenske julbord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Orust-sporet er selvfølgelig det opplagte alternativet. Er det noe som slektsforsningen har lært meg, er det at også opplagte alternativer bør sjekkes. Familien på Vardeheia var ikke den eneste svenske familien i byen, likevel kjente ikke min far til andre familier med denne tradisjonen. Nå kom riktignok de fleste svenske innvandrerne fra Värmland eller nordre del av Bohuslän, jeg vet ikke om det betyr noe.Dessuten er jeg helt blank på nord-tyske juleskikker, som jeg ville tro var nest nærmeste alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Paulsen

Ifølge denne artikkelen Lenke har Juletorsken sin opprindelse på Sørlandet og Sør-Vestlandet. Det er vel ikke urimelig at den har sitt utspring blandt kystbefolkningen i dette området. Mvh. Gunnar Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det opplagte kan jo også meget vel være det rette? Men i prinsippet er jeg selvsagt enig med deg, Per, i at det bør sjekkes. Så vidt jeg kan se, er det to forhold som krever nærmere gransking:1. Hvor gammel er köttbulle-tradisjonen i svensk julehistorikk (og gjelder det hele Sverige?)? Jeg har lest et sted at det først var på 1970-tallet at köttbullar ble en selvsagt ingrediens på svenske julebord-arrangementer.2. Hva slags julemattradisjoner finner man i Schleswig-Holstein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

En skal sjølsagt være forsiktig med sine kilder her som ellers i slektsforskningen, men jeg stiller meg undrende til det Oddbjørn sier om köttbullar på svenske julebord. Selvsagt ingrediens eller ikke, skal være usagt, men har ikke Astrid Lindgren med köttbullar i opp til flere av sine julematsbeskrivelser fra egen oppvekst i Småland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det med köttbullar og 1970-tallet har jeg fra denne tvilsomme kilden: http://sv.wikipedia.org/wiki/JulbordOm det er en beskrivelse som holder vann, så gjelder det nok 'finere' julebord-arrangementer - og sier dermed ikke noe om julemattradisjoner i og for seg. Og - jo - jeg mener bestemt du har rett, Lars, mht. Astrid Lindgrens Smålands-beretninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg kan bekrefte at mine nærmeste Orust-aner neppe har vært til stede ved 'finere' julebordsarrangementer, og i så fall kun som personale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Myrvang

Min kone som er invandrer fra 1967 og som er fra Stockholmsområde lager fremdeles köttbullar til julen. I år var de forbasket gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Hei Marianne. Ta deg en tur på møbelbutikken IKEA, der serverer de svenske 'kjøttbullar' hver dag. I alle fall i Trondhjem. God apetitt. Mvh. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Det må jeg få gjort noe med, for jeg kan vel ikke forlate dette jordelivet uten å ha smakt kjøttboller ... Denne retten har aldri vært i mine tanker hittil, men av en eller annen grunn fikk jeg kjøttboller 'på hjernen' nå. Vi har faktisk også fått en IKEA-butikk i nærheten, og der har jeg ikke vært ennå.Forresten hadde vi ribbe i dag (fra fryseren ... etter julemiddagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Svenske köttbullar er, enkelt sagt, små runde kjøttkaker - altså ikke slike farseboller som selges i hermetikkbokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Ofte kan dumme spørsmål ha utilsiktede bieffekter, det får en selv til å tenke.I siste halvdel av det nittende århundret var det kvinnene som bar ansvaret for matkulturen alene. I Hanna Winsnes' Kogebok for tarvelige familier står det at husmoren bør la barnepigen hjelpe pigen med storvasken. Jeg har ikke lest den store boken hennes, men ut fra den andre ser det ut som hun må ha hatt administrasjon med HR-avdeling og full pakke. Husfar måtte tydeligvis spares for den slags administrasjon.Altså krevdes det en 'kontinuerlig rekke husmødre' for å videreføre en mattradisjon. En slik rekke eksisterer ikke for linjen til Slesvig-Holstein. Jeg vet ikke om Johanne gift Seehusen noen gang møtte sin svigerfamilie (bortsett fra mannens tre brødre), men hennes datter, farfars mor døde mens barna var unge. For Farmors vedkommende finnes den forbindelsen. Dette tolker jeg som et tilleggsindisium på at skikken har kommet fra Orust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.