Gå til innhold
Arkivverket

[#83649] Nyttårsnøtt: Barn av Helga Kr. Håkensen og Karl Johan Kristiansen (Berg)


Gjest Jan Erik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik

født 1924. Jeg finner ham ikke innført noe sted. Selv om ikke gutten ble døpt før i 1938, så måtte vel fødselen innføres ett eller annet sted? Hvordan var reglene? Vennligst se også denne Lenke Jeg takker så mye for all hjelp, også på vegne av venner og nær fam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik

Vet noen om hvem den Karl Johan Kristiansen var?Og så fikk jeg dette stedet anbefalt bla. fordi jeg hadde jo håpet atte noen her visste om reglene som gjaldt innskrivelser av fødte i 1924, om evt. straff for og ikke føre inn nykommende til verden, osv. Eller er ekspertisen samlet andere steder? Isåfall blir jeg glad for og få vite det. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei, Jan Erik, kirkebøkene har innføringer av de kirkelige handlingene. Det er kun noen enkelte som har fødselsregister slik som Rikshospitalet. Om det finnes fødselsregistre fra helseforetak i ÅS, vet jeg ikke.(ellers gjør jeg oppmerksom på at vi bruker fullt navn i dette forumet, se ordensreglene på framsida).mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg søkte litt og disse kommunene i Akershus har f.register. Kanskje kan det finnes noe for Ås, men det er ikke digitalisert.Asker: 1916-1925, Fødselsregister Asker: 1925-1938, Fødselsregister Kråkstad / Ski: 1916-1936, Fødselsregister Nes / Nes: 1916-1926, Fødselsregister Nesodden / Oppegård: 1916-1933, Fødselsregister Skedsmo / Lørenskog: 1916-1932, Fødselsregister Skedsmo / Skedsmo: 1916-1931, Fødselsregister Ullensaker / Ullensaker: 1916-1938, Fødselsregister Vestre Bærum: 1916-1926, Fødselsregister Vestre Bærum: 1927-1933, Fødselsregister Østre Bærum: 1916-1922, Fødselsregister Østre Bærum: 1922-1928, Fødselsregister Østre Bærum: 1928-1933, Fødselsregister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik

Takktakk Vigdis, så snillt av deg! Ikke digitalisert skriver du, må man i så fall til arkivet i Oslo og finne matrialet der?'Linnerud i Enebakk', er det noen lokalkjennte som kan bekrefte eller avkrefte at det fantes et sted som het det? Jeg finner Linnerud under 1890 Rakkestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik

Takktakk Vigdis, så snillt av deg! Ikke digitalisert skriver du, må man i så fall til arkivet i Oslo og finne matrialet der?'Linnerud i Enebakk', er det noen lokalkjennte som kan bekrefte eller avkrefte at det fantes et sted som het det? Jeg finner Linnerud under 1890 Rakkestad.Mvh Jan Erik Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei igjen, jeg finner ingen GÅRD i Enebakk som heter Linderud/Linnerud, men det kan være en plass under en gård som ikke er navngitt i folketellingene. Hvis du gjør et eiendomssøk i 1910-tellinga over her, vil du få mange treff på gårder i andre kommuner i Akershus. Det er ikke alle kirkebøker og registre som er avgitt ennå til statsarkivene, men befinner seg i kommunen. Da kan man ringe prestekontoret.Men hva er viktigst for deg å finne ut av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik

Hei igjen og takk, Vigdis. Det aller viktigste er og finne ut av hvem Karl Johan Kristiansen (Berg) var. To av barnebarna hans er mine søskenbarn og de vet absolutt ingenting om den ene bestefaren sin, altså Karl Johan Kristiansen! Så er det viktig å finne utav om de har nålevende slektninger, jeg vil så inderlig hjelpe og trenger hjelp til og hjelpe, mvh Jan Erik O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik

Si nå atte forldrene til gutten som ble født i 1924, av ulike grunner valgte bort og døpe ham (og han ble jo døpt som 14- åring, i 1938, i Nordby sogn. Hvilket trossamfunn kan det dreie seg om da, om det ikke var Kirken ,og hvor finner man dåpslister?). Et eller annet sted måtte vel gutten registreres ,selv om han ikke ble kirkelig døpt ...eller åssen var det? Og det var kansje straffbart og ikke melde fra om en fødsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Barnebarna har ikke peiling på hvor Karl er begravet? Det hadde vært et sted å nøste fra. Karl har antakelig betalt bidrag. Bidragsfogdens arkiv kan jo være et hett tips. Ta utgangspunkt i Ås hvor gutten vokste opp. Jeg har ikke selv erfaring med å lete i bidragssaker, men prøv kommunen eller Statsarkivet i Oslo. Og spør også om fødselsregistre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Alle fødsler ble meldt inn til SSB(Statistisk Sentralbyrå) også dissentere.I arkivene etter SSB som finnes på Riksarkivet i Oslo vil du muligens finne barnet,her kan det stå noe mer om foreldreneKilden heter Folkemengdens bevegelseDu kan bestille opp pakken Fødte barn i Akershus 1924-1925 Er barnet født sent i 1924 kan det være meldt inn i 1925Hvis barnet er født i Enebak burde han finnes her Kilden består av brettede A3 ark sortert på kirkesogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Også på denne tiden måtte fedre til u-ektefødte barn betale bidrag til barnets mor, så hvis du først skal ta en tur til Riksarkivbygningen, kan du samtidig lete blant bidragssakene på Statsarkivet - etter hva jeg skjønner, vet du både HVOR og NÅR barnet ble født og hvor han vokste opp, så letingen bør ikke bli altfor omfattende.Forøvrig slutter jeg meg til oppfordringen i innlegg 3 - vennligst benytt fullt navn og bosted ved ditt neste innlegg (- du endrer det ved innloggingen når du skriver inn mailadressen din (''Vil du forandra noko må du logga på på nytt'').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Tusen takk allesammen, nei barnebarna vet ikke når eller hvor bestefaren deres døde heller. Gutten ble satt bort til pleieforeldre, _kanskje_ i Lier ved Drammen, men vi kan ikke vite noenting bestemmt her ,om foreldrene hans var gift, og om gutten BLE født på 'Linnerud i Enebakk' vet vi heller ikke, heller ikke riktig hvor han vokste opp. Farmoren min døde noen år før jeg ble født og fortalte ikke noe til noen om eldsteguttens far, såvidt vi vet. Og så er det ingen som husker datoen og måneden som farmor døde, og det vanskliggjør letingen, skrev de til meg fra arkivet. Og da må man til Hamar og det har jeg ikke andledning til dessverre. Det var moren min som først begynnte og nøste i dette her men da hadde allerede farmor gått bort. Og så var det det og komme seg til Oslo da, og tiden går vel fort på arkivet, spesiellt når man er 'helt grønn' som meg, og det er for galt og dra derfra uten og eventuellt ha funnet det man skal, når man først er der, så kjenner noen til en rimelig overnattinsplass i hovedstaden tro? Mvh Jan Erik Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ja,jeg måtte underskrive en taushetserklæring for å se på det Dette er endel år siden så det er mulig det er andre regler nåKanskje best å ringe først så man ikke reiser dit forgjeves

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Igjen takk, da er det nok best atte jeg ringer først ja. Må man være direkte etterkommer av vedkommende for og få se papirene? Hva menes med og 'bestille opp'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Jeg kan vel si såppass som atte av uvisse grunner (ikke noe uvennskap eller noe sånn) så forsvant onkelen min. Og han sa aldri noe til sine om opphavet sitt, om søsken eller noe. Det var Frelsesarmeen og madamen min som gjorde til atte etter mere en 60 år så møttes endlig onkel og halvsøskenene hans. Vi rakk og kjenne hverandre i vell to år før onkel, en hedersmann og stor motstandsmann ,dessverre døde. Vi er så takknemlige og glade for og ha blitt kjennt med ham. Og det er heller ikke alle forunnt og få en snill onkel og tante , og helt herlige søskenbarn (og deres ektefeller, barn og barnebarn igjen)som godt voksen ,som atte det vi fikk! Nå håper vi altså sterkt på en ennda bedre slutt (begynnelse) på denne historien, ved og finne utav hvem Karl Johan Kristiansen var, hilsen Jan E. O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

(18) Materialet fra SSB befinner seg i magasinet i RiksarkivetLegger inn lenke med bestillingsfrister,OBS:materiale som skal brukes på lørdag må bestilles før kl 14 fredagLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Kom plutselig på atte når vi får vite dato og måned farmor døde ,så bør det vel stå noe et eller annet sted om sivilstatusen hennes, arvinger og sånt? Det høres kansje rart ut, men ingen vet om hun og Karl Johan, enn si hun og farfaren min, virklig var gift. Og de som visste noe om det, er alle borte nå. Jeg glemmer vist selv også, skulle jo skrive atte onkel var blitt veldig glemsk ,da han og morsslekta hans endlig fikk kontakt. Og så fortalte han så mye rart, den gode mannen. Vi fikk noen fornøylige stunder sammen, også med fine historier. Men hva som er fakta, og det motsatte ,det vet vi altså ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Tusen takk til Solveig og alle dere andere! Er det sånn atte det det i en dødsfallsmelding skal stå opplyst om sivilstatus, arvinger og sånt noe, eller er det først ved et eventuellt skifte, eller åssen er det, hva skal fremkomme? Som dere skjønner så vet jeg lite og ingenting om sånt noe. Men det er jo ved og spørre (og få svar) atte man lærer (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

På Riksarkivet sa de atte det er Statsarkivet som svarer på spørsmål vedr. materialet fra SSB ,og jeg rakk det akkurat ikke i dag, men prøver igjen i morgen.Er det sånn atte det er ingen her som vet hva som kommer frem av en dødsfallsmelding? Men er det noen som vet hvem som vet? Håper og ønsker og finne utav dette. Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Når jeg ser på dødsmeldingene fra Bergen på 'Arkivforum', fremkommer ektefelle og barn der. Jeg har aldri sett en dødsmelding selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Men jeg tror Statsarkivet i Bergen kobler dødsmeldingene til skifteattestene og at de i skiftet får frem arvingene ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.