Gå til innhold
Arkivverket

[#83649] Nyttårsnøtt: Barn av Helga Kr. Håkensen og Karl Johan Kristiansen (Berg)


Gjest Jan Erik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Hvis du går inn på ''Skanna skiftemateriale'' (- egen fane på toppen av denne siden) og velger ''Dødsfallsprotokoll'' i rullgardin-menyen i rubrikken for protokolltype, får du se eksempler på denne type protokoller.Forøvrig er det galt at SSBs serie ''Folkemengdens bevegelse'' sorterer under et statsarkiv - denne ligger i Riksarkivet, så da har du fått gale opplysninger.Og jeg synes fremdeles du skulle se i bidragssakene fra guttens/morens hjemsted (jfr. innlegg 10 og 13). Der vil du ganske sikkert finne mer detaljerte opplysninger om barnefaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

26) Jeg har brukt skanna skifter mye uten å oppdage dødsfallprotokoller, så dette var flott, Tore!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Takk takk dere! Ja da jeg ringte Riksarkivet sa han som tok telefonen atte det er Statsarkivet som svarer på spørsmål om SSB sitt materiale, og atte jeg da måtte ringe senest kl. 14. Men ikke vet jeg ,annet en atte alle kan ikke vite alt. Heldigvis (:Idag har det kommet inn opplysninger om atte da gutten ble døpt i 1938, sto det en anmerkning om atte foreldrene hans (Helga Kristine Håkensen og gravør Karl Johan Kristiansen Berg ,født 14. februar 1879) hadde giftet seg i Son i 1928. Dette er jo ikke nødvendigvis korekt og ikke finner vi vielsen men de kan jo ha giftet seg borgerlig. Vet noen om lister over borgerlige vielser fra den tiden ,i det geografiske området og omegn ,er tilgjengelige på Interett? Hilsen Jan Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Vielsen sto på prestekontorert i Son (Såner) 11.06 1929,dette må da være dem ? Hun skriver seg Stenset ,med Håkon Kristiansen som far Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Dette er jo helt aldeles utrolig ,fantastisk så jeg har ikke ord, Anne Julie! Ja, farmor kaldte seg både Askehaug, Stenset, Berg, Røysli, Kristiansen, Stua, Røislistua og Håkensen (også etter bostedene vel), så javist er det dem! Nå er det og håpe atte Karl Johan hadde søsken og atte de igjen hadde familie osv og atte det er mulig å spore opp slekt, oj jeg er glad nå, og imponert over deg Anne Julie!Lettet og takknemlig hilsen fra Jan E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Kan noen værsåsnill og tyde hva som står under hhv dåpen og konfirmasjonen til Karl Johan ,navn og sånnt noe? Bilde av ham og greier og selv om atte omstendighetene ikke er gode så er det jo fint atte det finnest ett bilde av mannen. Jeg lurer fælt på hva han ble dømt for, 'Vika-Kal'... Jeg forstår mer og mer atte onkel ikke ville si noe om faren sin ,må jeg si. Han hadde tydligvis sine grunner. Selv om absolutt ingen av oss, ikke på noen måter ,kan lastes for 'fedrenes synder'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Sålangt kommer jeg ,og det er nok feil her: Karl Johan Olsen. Født den 14 februar 1871. Døpt den 27 august 1871, Ås, Akershus. Foreldre: Ole Kristiansen 38 og Mathilde Kristiansdatter 26 Holpl? Faddere: Julie KristiansdatterKarl Johan (Olsen) Kristiansen. Konfirmert den 27 september 1885, Ås, Akershus. Fødested: Hol. Bobel: Dysterud? Anmerkning: Temmelig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Takk, John Tore, ja lenken til den DIS-siden la jeg inn i det første/øverste innlegget her. God hilsen fra Jan E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Det er oppgitt atte faren til Karl Johan, Ole Kristiansen var 38 år da sønnen ble født i 1871 ,kan det være denne karen tro? Lenke Er det mulig og finne Mathilde ,så finner vi vel lettere utav hvor paret ble viet, for vielser skjedde vell oftest på brudens hjemsted? Er det noen som vennligst kan tyde det som står både vedrørene dåpen og konfirmasjonen til Karl Johan? Og kan noen værsåsnill titte i bygdebok på de stedsnavnene vi nå har ,det kan jo hende atte det står noe mer om folkene? Jeg har lett blandt konfirmerte Olsdøtre og -sønner i Ås, både lenge før og etter atte Karl Johan ble konfirmert men fant dessverre ingen flere med Ole Kristiansen og Mathilde Kri?datter som foreldre. Tusen takk dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Takk for innspillet, vår uvurderlig gode hjelper ,Anne Julie! Alette Larsdatter i 1865 LenkeDet ser ut til atte Ås-presten kun har ført inn avdøde menn, og ikke kvinner?! Eller er ikke alt matrialet på nett enda. Vi får ihvertfall håpe atte det finnes klokkerbøker fra aktuelle perioder ,så vi kan få bekreftet om Mathilde evt. døde under eller like etter fødselen. Om ikke ,så blir det jo spekulasjoner. Tenk og finne vielsen til foreldrene til Karl Johan. Og så håper jeg at Karl Johan (og/eller foreldrene hans) _hadde_ søsken og atte vi finner nålevende slekt, dog nokså langt ute. Det er virklig ikke til og tro atte gåten Karl Johan er løst og nøtta knekt! Veldig mye takket være deg, Anne Julie. Det har ikke gått opp for meg ennda og jeg kan knapt vente med og fortelle det til søskenbarna mine ,dette er kjempestort skal du vite! Du og madamen fortjener sannelig en kjempebukkett ,og mye mere til (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Tusen takk for koselig tilbakemelding,alltid hyggelig å hjelpe til med å finne ut av sånne 'nøtter'. Jeg har funnet at Alette Larsdatter,kone til tømmermann Ole Kristiansen,døde 24.01 1909.Enkemann tømmermann Ole Kristiansen døde 1.12 1913. Hvis du kontakter skifteretten i Follo (eller er der egen for Ås ?) kan du sikkert få vite eventuelle arvinger !Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Igjen takk. Æres bør den der æres skal! Jeg så mest gjennom litt her ,her er det mye spennende Lenke Men jeg er ikke vant til og lese slikt noe, og håndskriftene er mest vansklige ,synest jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Hm,da hadde han alså et barn til ! Når jeg ser på dåpsinnføringene på den siden Karl Johan er på,står det g og et 5-tall bak foreldrene,på alle de andre står det g og et tall....betyr det hvor mange år de har vært gift tro ?? Har ikke sett dette i kirkebøker før,ellers står det gjerne årstallet de giftet seg. Eksempel fra kirkeboka i Ås (tok likegodt den siden med Karl Johan`s dåp for å få andres vurdering)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Jeg _vet_ jo ikke, men jeg tror atte vi tar feil når det gjelder akkurat denne Ole Kristiansen. For om vi ser på lenken igjen ,så er ikke Karl Johan født utenfor ekteskap. Og hadde han vært det, så hadde han vel ikke blitt oppført som 'uekte barn' ved skiftet etter Ole ,da hadde han vel blitt innført som 'sønn i første ekteskap', eller hva tror du, resonerer jeg helt feil nå? Jeg har også lakt merke til de notatene som du nevner, og jeg har lurt på om atte det betyr akkurat det samme som du tenker på: Gift, og antall år (eventuellt nummer på innføring, men det er det vell for mange like tall til og være). Tenk om vi kunne finne ekteskapsinngåelsen til Ole og Mathilde... jeg tror nok atte mange av svarene ligger der (som med ekteskapet mellom Helga og Karl Johan med flere): Fødested, ca. alder, navnet til begges fedre, forlovere med mer. Ønsker alle en god natt, hilsen fra Jan E. O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Hei. Ja,du har helt rett,var visst trett da jeg skrev siste innlegget ! Da får vi se om vi finner rette Ole Kristiansen,og aller helst finne vielsen med Matilde !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Det er vist ikke bare jeg som synest atte den skrifta er umulig og lese! Vi håper atte det snart kommer på banen en som klarer og tyde det som står innført ved dåpen til Karl Johan. For kansje det som står der ,også kan bringe oss videre? Uansett vil det være intressant og vite hva presten har skrevet. Håpefull hilsen fra Jan Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Desverre tror jeg ikke det står noe interresant i den dåpsinnførselen,prøver å legge inn slik jeg tolker det :F. 14.Febr. døpt 27.aug. 1871 Karl Johan Foreldre hm Ole Kristiansen 38 Matilde Kristiansd.26 Holpl.Faddere : Anton Pedersen Anton .....? Julie Kristiansd. (kanskje Matilde`s søster?)Marie Olsd. Matilde Kristiansd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.