Gå til innhold
Arkivverket

[#83650] Loddtrekningsliste for Bergen, Gjert August Norbech. Hva sier rullene om ham?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I 1885 tellingen gor Bergen finner jeg Gjert August Norbech. Han var født 20.08.1858 som sønn av Andreas Andreassen Norbech og hustru Johanna Martine Pedersdtr. Jeg finner ham nevnt i Loddtrekningslistene for Bergen som nr. 5935, rulle 2 side 62.LenkeKan jeg få opplyst hva som står der og hvor det ble av ham? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Her er det anmerket: '76 13/6 anm. Afr. med Dampsk. Harald Haarfager til Philadelphia'. I 1879 er det anmerket 'I Søfart'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for oppslag. Jeg hadde håpet det sto noe mer om hvor han ble av. Jeg finner ham ikke i 1900 tellingen, og der er vel skipslistene med? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han var først mønstret som nummer 2961 i annotasjonsrullen, og står der med to turer, den til Philadelphia i 1876, og en til London i 1878. Så ble han flyttet til nummer 4523 i hovedrullen, og står der med en tur, 20. august 1889 fra P. Adeleide med 'Lotos', og avmønstret i Lillesand 29. juni 1892. Etter det har ikke rullen i Bergen opplysninger om hans mønstringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for nye oppslag. Da vet jeg i det minste at han var i live i 1892. Så får jeg prøve om jeg kan spore ham opp gjennom andre kanaler. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg tror han har bodd utenlands i mange år fra 1876. Det faktum at han i 1889 mønstret på i Port Adeleide, som må antas å være en by i Australia, tyder vel på at han har vært bosatt der, eventuelt at han seilte med andre lands båter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for nytt innspill. Ja, det blir vel som å lete etter den berømte nåla i høystakken. Foreldrene døde tidlig og alle søskene var gift med barn, så der er ikke noe skifte/dødsmelding som kan bidra til å kaste lys over hvor han ble av. Jeg får vel legge denne til side. Der er nok av andre nøtter å knekke. Takk for fin hjelp. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.