Gå til innhold
Arkivverket

[#83651] Møllerup i Kongsvinger


Gjest Jan M Keus
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan M Keus

Jeg søker bekreftelse av fødsel til Marthe Catharine Møllerup, som må ha skjedd mellom 1701-1703. Hun er kanskje datter av Vaktmesterløytnant Johan Peter Møllerup. I slektboken Møllerup blir hun nevnt som hans datter, uten angivelse av fødsels år (side 259). I 1779 blir hennes død registert i Botne og hun er da kone til Erich Larsen (Brudal). Alderen hennes er oppgitt å være 76 1/6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Vaktmesterløytnant Johan Peter Møllerup og hans kone Anne Margrethe Meyer har ingen barn døpt i Vinger før i 1720, det var Johan Nicolai. Siste dåp var 11. okt. 1728. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Uten at det har noe med Marthe Catharine å gjøre, så har vi Adolph Carl døpt i Vinger 31.03.1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

I Vinger døpte de også:Preben Christian Møllerup 1.oktober 1730, Christian Friderich Møllerup 18.oktober 1731, Adolph Carl Møllerup 31.mars 1734, Lorentz Reichwein Møllerup 18.mai 1736,Knud Von Hadelen Møllerup 6.oktober 1737.Marthe Catharina Møllerup gravlegges 72 1/6 år gammel og er da f. omkr. 1707, hvis oppgitt alder stemmer.Anna Zitlow Møllerup oppgis å være 72 år gammel når hun dør og er da f. omkr. 1709, hvis oppgitt alder stemmer.Hans Jacob Møllerup ble døpt i Gausdal, Oppland 19.september 1716.Marthe Catharina og Anna Zitlow Møllerup har jeg ikke funnet døpt i Gausdal.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Marthe Catrine Møllerup er så langt ikke funnet født og døpt. Hennes opphav blir indirekte stadfestet da hun hadde sin uekte sønn, Knud til dåpen 18/11 1735 i Vinger 'Moderen M C leut. wact mester Møllerups datter..' Hun ble i 1738 15/8 trolovet med korporal Erik Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg kan legge til at Marthe Catharina Møllerup ble gift 1.gang i Vinger 3. januar 1737 med Soldat ved Herr major Cicignons kompani Peder Hansøn.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

At det foreligger en Vinger-forbindelse er sikkert: Marte Cathrine Møllerup og Erik Larsen inngår ekteskap i Vinger 3.jan. 1739. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9128&idx_id=9128&uid=ny&idx_side=-62>Lenke . – Men kunne det tenkes at Marte Chathrine er Johan Peter Møllerup sin søster, og ikke datter?Marte Cathrine Møllerup og Erik Larsen forblir ikke i Vinger. Vi ser at datteren Anne døpes i RYGGE 28.juli 1747.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Nei,Marthe Catharina Møllerup var nok hans datter.Løytnantvaktmester Johan Peter Møllerup hadde ingen søster Marthe etter hva jeg vet om.Johan Peter Møllerup var av farens (Kommandant ved Kongsvinger festning Johan Nicolai Møllerup) 1.ekteskap.Johan Nicolai Møllerup ble gift 2.g. i Etne, Hordaland 16.februar 1682 m. Helvig Hansdatter Bugge og de fikk 9 barn, men ingen ved navn Marthe.Dessuten ville hun vel da ha vært veldig gammel for å få et barn i 1747.Jeg har notert at Marthe Catharina Møllerup ble trolovet med Ulrich Friderichsøn 26.juli 1736, men vet ikke om de ble gift. Ihvertfall fikk hun og Erik Larsen også datteren Olia Chatrine, som ble døpt i Vinger 26.juli 1739. Permanent sidelenke: LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

I første kolonne på høyre side i kirkeboka for Vinger står det noe om Marthe Catharina Møllerup og Ulric Fredriksen,men jeg klarer ikke lese det som står der: Permanent sidelenke: LenkeKanskje noen andre kan hjelpe til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan M Keus

Slektsboken Møllerup viser til at Johan Peter Møllerup i 1705 - altså i den tiden (datteren Marthe) ble født - var korporal ved 6. Compagniet av Opplandske Regiment. Hvor holdt denne kompagnie til i 1705? Iflg regimentets historie var den aktiv - på forskjellige steder - under den Store Nordiske Krig. Hovedsete var imidlertid Elverum, men det betyr ikke at den 6. kompagniet holdt til der.Forøvrig: Takk for mange innspill. Det ser ut til at det er flere som er opptatt av denne damen. Det stemmer at hennes datter Anne var født i Rygge (1747) og ble gift med tollbetjent i Holmestrand, Nils Pedersen. Deres sønn Hans Nielsen var styrmann (bosatt i Holmestrand) og druknet i 1832. Hans datter, Elen Johanne Nielsen (1819-1914) ble gift med Seilmaker på Tangen (ved Drammen) Ole Alsing Høeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hvis hun var 86 år gammel da hun døde i 1779, slik det sies her: Lenkemå hun vel ha vært født omkring 1693?Ikke mange kirkebøker å velge mellom, da :-)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan M Keus

Jeg beklager feilen på Slektsforum. Det skulle være 76 1/6 år. Da må hun være født mellom 1701-1703. Men ikke nødvendigvis på Kongsvinger (Vinger), idet faren var korporal ved det 6. Compagniet av det Opplandske Regiment som muligens ikke var stasjonert i Vinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Erik Larsens kone Marthe Catharina Møllerup gravlegges 72 1/6 år gammel. Permanent sidelenke: LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan M Keus

Du har rett. Da må hennes fødsel vært mellom 1706-1708. Det er merkelig hvor fort et tall blir feilskrevet og gjengitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan M Keus

Du har rett. Da må hennes fødsel vært mellom 1706-1708. Det er merkelig hvor fort et tall blir feilskrevet og gjengitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Per (16). Litt på kanten av trådens spørsmål, men jeg ser du mangler Christian Friederich Møllerop og Cathrina Magdalena von Wullfens eldste datter, Magdalena Dorthea Møllerup (ca 1718-1793). Hun ble gift 25 aug. 1746 i Gran med Casper Nilsen Hals (1715-1760), sønn av Margrethe Helm (1676-1731) og Nils Knutssøn Hals (ca 1685-1752). [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9341&idx_id=9341&uid=ny&idx_side=-149>LenkeMagdalena Dorthea Møllerup ble gravlagt i Gran 2. mai 1793, 74 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan M Keus

Rigmor skrev 4 januar (innlegg nr 6) 'Jeg kan legge til at Marthe Catharina Møllerup ble gift 1.gang i Vinger 3. januar 1737 med Soldat ved Herr major Cicignons kompani Peder Hansøn'Jeg har forgjeves letet etter denne innførsel. På hvilket folio nummer står dette?Hilsen JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Skifte etter Marthe Catharine Møllerups søster Barthe Magdalene 28.april 1775 gir informasjon om de søsken som lever da.Jf slutten av tråd nr 63340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jan (20)Du finner det her på venstre side i første kolonne omtrent midt på siden: Permanent sidelenke: LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan M Keus

I denne korte dialogen om Marthe Cathrine Møllerup har vi sett at hun i kort tid ble 'koblet' til tre menn, Ulrich Friderichs(trolovelse 1736), Peder Hansen(1737) og til slutt Erich Larsen Brudal(1739). Med den siste levet hun livet ut. Hva sier dette om hennes situasjon; døde både Ulrich og Peder etter kort tid samliv med henne? Hva skjedde med sønnen Knud (Ulrichsen)? JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Sønnen Knut døde bare 1 1/2 år gammel og ble gravlagt i Vinger 14. juli 1737 (Vinger, Ministerialbok nr. 2 (1730-1751), Kronologisk liste 1737, side 49.)Jeg har notert at hun var forlovet med barnefaren, men er veldig usikker på det, da jeg ikke har skrevet ned kilde til det og det bruker jeg å gjøre.Hennes mann Peder Hansen må jo ha dødd ikke så lenge etter de ble gift, i.o.m. at hun allerede 15.august 1738 ble forlovet med Erik Larsen.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(7-8) Jeg bøyer meg for Rigmors gode argumentasjon MOT antydningen om at Marte Cathrine kunne tenkes å være Johan Peter Møllerups søster (og ikke datter). HUN ER NOK DATTEREN, - som kirkebokteksten fra 1735 (innlegg 5) fastslår.Men det grenser til en biologisk umulighet at hun er datter av ANNA MARGRETE (Hansdatter?) MEYER , - mor til den meget store barneflokken der Johan Peter Møllerup er far.Med alle forbehold og hjelp av Family Search ble flg. barn funnet, som tilhører denne flokken: Johan Nacolai (1720). Uldrich Friderich Meyer (1722). Bartha Magdalena (1723). Margareta Sabina Elisabeth (1725). Johan Nicolaj (1726). Gedschen Schieldrup (1728). Christian Friderich (1731). Adolph Carl (1734). Lorentz Reichwein (1736). Knud Von Hadelen (1737).Siste fødsel var altså i 1737, - ca. 30 år etter at Marte Cathrine stipuleres til å være født.Men et lite spørsmål til Rigmor: Johan Nicolai Møllerup fikk 9 barn med med Helvig Hansdatter Bugge (innlegg 8). Er disse barna født i Vinger? - og er ANNE CATHRINE (døpt 10.mars 1694 i Vinger med ”comendantens von Mollerup” som far ( Lenke ), ei av disse?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.