Gå til innhold
Arkivverket

[#83657] mannsnavn Mangel


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Stian Øiset viser i innlegg 887 under 14191: 'Leilighetsfunn' av omstreifere til en jordfestelse av Gurie Mangelsdatter i Ogna/Egersund i 1802, død på Sirevåg. Mannen var Ivar Olsen Dranje. De var omreisende folk. Men hvor kom de fra? Mitt spørsmål blir: Hvor var Mangel et mannsnavn? Hvor kan denne Groe være fra?Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8759&idx_id=8759&uid=ny&idx_side=-62>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg ser ikke Mangel brukt som mannsnavn i noen av de registrene/bøkene jeg har over personnavn. Det er derimot brukt som kvinnenavn (Magnelle/Mangelle/Mangel).I noen ytterst få tilfeller, der farens navn ikke er kjent, ser vi at morens navn danner utgangspunkt for det vi ellers kaller patronymikon. Kan det tenkes å være tilfellet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Navnet Johan Mangelsen går igjen i militærslekta Brun. Den først ble døpt det i 1757, og faren var Johan Christopher Brun. De skal visstnok være oppkalt etter gen.ltn. Johan Mangelsen (1694-1769), sønn av Marqvard Ott Mangelsen og Ide Sophie Budde.Petter Frantzen Brun (1729-1814)ble farløs 3 år gammel, og Johan Mangelsen (gen.ltn.) tok seg av hans oppdragelse da han vokste opp. Petter F. Brun og Anne K. Munthe døpte en sønn for Johan Mangelsen i 1778.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.