Gå til innhold
Arkivverket

[#83662] Foreldrene til Martine Henrikke Mortensdatter


Gjest Ole Tom Vårli
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Tom Vårli

Kan noen tyde det som står om Martine Henrikke Mortensdatter i klokkerbok for Aker 1819-1829? Se lenke under. Har fått med meg at moren heter Berthe Nielsdatter og er fra Porsgrunn og at barnefaren er Morten Henriksen og er skreddersvenn så vidt jeg kan forstå. Det står også noe om hva moren gjør i Oslo og hvor hun bor tror jeg, men jeg klarer ikke å tyde det. Trenger litt hjelp til å komme videre for å finne ut litt mer om foreldrene. Var Morten Henriksen fra Oslo? Flyttet de til Grenlandsområdet? Var de i det hele tatt et par? Vet at Martine Henrikke giftet seg i Eidanger kirke i 1849, så da var hun nok bosatt i området i forkant av det. Synes også det står noe om at Morten Henriksen er syk men er litt usikker på det. Er takknemlig for all hjelp som kan bringe meg videre.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Jeg tror det står noe sånn som at Marthine Henrikka født 15 des 1827 døpt 6 jan 1828 har: foreldre pigen Berthe Nielsdatter fra Porsgrund som kom hid i sidste foraar uden attest og har siden været p. Kongens Løk(k?)e lille frogner, hvor hun blev forløst- Hun angiver som barnets fader ungkarl og skreddersvend Morten Henriksen i arbeide for skredder Nielsen, men nu syg.Fadd. Marthe Pedersdtr Maren Nielsdatter, Anders Pedersen og Otter Thoresen.Ikke helt presis tydet, men ikke helt på jordet heller... Mulig det er denne gården det er snakk om[url="http://webhotel.enkelweb.no/oslomuseum_by/system/script/GetFile.asp?>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Tom Vårli

Hei Hilde og takk for hjelpen. Når jeg ser på teksten igjen kan jeg ikke skjønne annet enn at tydingen din må være så nær den riktig som det er mulig å komme. Interessant lesning om Lille Frogner forresten. Det må nok være denne gården det er snakk om. Da er det bare å gyve løs på kirkebøkene for å se om jeg kan finne noe om Berthe og Morten. Har sett litt på inn og utflyttede i Aker i årene før og etter men slite med å finne noe. Det var vel litt så som så om man meldte flytting hvis man tok jobb som tjenestejente eller dreng for en kortere periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ved konfirmasjonen kalles mora MARTHE Nilsdatter ,ikke Berthe Nilsdatter som det står ved dåpen i innlegg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Tom Vårli

Hei Hilde og Ann Mary Takk for hjelpen begge to. Har en følelse av at det er Marthe som er rett her og at den som skrev det inn i kirkeboka i Aker hørte feil. Hun var tross alt fra Porsgrunn og jeg innbiller meg at det er mindre sjanse for at det ble feil ved innskrivingen til konfirmasjonen der. Har også søkt på Berte Nielsdatter i folketellingene for Porsgrunn i 1815 og 1825 og da fant jeg bare 1 i 1815 og ingen i 1825. Ser at Marthe Nielsdatter er benevnt som pige ved datterens konfirmasjon i 1843, så da har det vel neppe noen hensikt å lete etter noe ekteskap mellom henne og Morten Henriksen. Kan jo tenkes at det var den samme Morten som giftet seg med Marthe Østensdatter i Oslo Domkirke like før Martine Henrikke ble født. I så fall ikke rart han sa han var syk. Bare spekulasjon dette, men jeg tror ikke det var så veldig mange med det navnet i Oslo på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Tom Vårli

Kunne tenke meg å forfølge sporet med Morten Henriksen som giftet seg i Oslo Domkirke 27/11-1827. Det meste som står ang vielsen tror jeg at jeg forstår, men det er et par ting jeg er litt usikker på. Jeg tror Marthe Østensdatter er født i Asker prestegjeld. Er dette riktig. Lurer også på etternavet til faren hennes, Østen. Kan noen hjelpe meg med dette? Er også litt usikker på hva som står ifm fadder ved dåpen til Morten og Marthes første barn, Fredrik. Se lenke under. Jeg klarer å lese meg til: Barnet er ...... ikke daaben stadfæstet i kirken. Betydningen må vel iallefall være at dåpen ikke er blitt stadfestet i kirken.Permanent sidelenke: LenkePå forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.