Gå til innhold
Arkivverket

[#83666] Opplysninger for Per Nermo sine genealogiske sider


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Hei - jeg synes Per gjør en særdeles god jobb i forhold til denne enorme oversikten over slekter i Norge som han har laget. Jeg foreslår at det i denne tråden kan legges inn forslag til korrigeringer/tilføyelser. Selv kan jeg starte med følgende:Tilføyelse: Lucie Margrethe Hagerup, sl hr. Helsings inngikk ekteskap 4. juni 1753 i Skogn med Velærværdige og Vellærde hr. Bartholdus Hoe Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16391&idx_id=16391&uid=ny&idx_side=-131>Lenke Permanent bildelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tar en til fra Skogn.Velærværdige og vellærde hr. Sebastian Pristruph ble cop. 7. nov 1759 i Skogn med Jomfr. Anna Hedevig Grüner. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16391&idx_id=16391&uid=ny&idx_side=-137>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer kan det ha blitt noe sammenblanding i fornavnene på de to ektemakene til Pristruph?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Enig med Arnstein at Per gjør veldig god jobb.Når det gjelder slekter.Har hatt litt med ham å gjøre tidligere.Håper det kan bli flere slekter, både store og små med i oversikten.Og nye oppdateringer,f.eks.slektene Paludan,Thrane osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg skal ikke drukne deg, Per. Bare en til fra Skogn, så kan du jo etter hvert si i fra dersom du ønsker å ha det på denne måten.1775 den 16. nov ægteviet i Skogn Enkemand Velærværdige hr Jacob Krog i Værdahlen og Jomfru Ane Malena Arnet. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16391&idx_id=16391&uid=ny&idx_side=-154>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDette vil medføre en liten tilføyelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(1:) Takk, Arstein, og - Sukk - ! (Dette kan nok bli mye ...)Jeg er meget interessert i å få rettet opp feil, usikkerheter og uklarheter vedrørende de ca. 60.000 individer og slektsmessige forbindelser som idag finnes i mitt register, samt selvsagt (ikke minst !) å 'binde sammen' slektslinjer og familier som idag ikke 'henger sammen' (gjerne med både to og tre 'nye ledd' !).Jeg forbeholder meg imidlertid anledning til å unnlate å 'forlenge' slektsrekker i vesentlig grad forover og bakover i forhold til det omfanget som eksisterer idag.Takk for et oppmuntrende initiativ, Arnstein ! (Jeg skal si fra når jeg 'har fått nok' !!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Her http://www.worldcat.org/identities/np-lossius, valentinus har jeg funnet nye interessante slektsdata for Lossius i Tyskland. Tekstene er forfattet av min 9-tippoldefar. Både slektene Lossius og Schreiter får her tillegg som vel ingen andre her i landet før har funnet. Tar du dem med? Jeg kan forklare sammenhengene her nærmere om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Har ikke fått lagt inn rett lenke her. Den skal gå til Valentin Lossius (som det faktisk står, men ikke aktivt på slutten), ikke bare Lossius. Vet ikke hva som går feil. Men jeg kan i alle fall skaffe data fra påtenkt lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Antagelig er det kommaet i lenken som 'kortslutter' siste biten. Har gjort flere forsøk, men det nytter ikke å få den lagt riktig inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg fikk fram siden ved å merke og kopiere lenken din og legge den inn i adressefeltet med [ctrl] pluss [v].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kort om familieforholdene som hittil ikke har vært kjent:Lorentz Lossius har en farbror Johannes V. Lossius og nok to grandonkler kalt Jacob og Thomas Schreiter. I tillegg nevnes et par kusiner av Lorentz sin far Christophorus og til og med hvem de gifter seg med! (Muligens er Valentin Lossius ved universitetet i Leipzig en fetter av Lorentz og i så fall helst sønn av Johannes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk til (10). Håper flere får det til. Ganske interessant lesing for folk som ætter fra dette, og det er etter hvert mange. Det dreier seg for øvrig om familien til grunnleggeren av et verdensarvobjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ta kopi av hele lenken i (7) inkl. den inaktive slutten og lim hele remsen rett i nettleserens adressefelt. Da fungererer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tar med at Lorentz Lossius sin filletante, Susanna Thomasd. Schreiter, gifter seg med David Haunoldt, og at hennes kusine, Margaretha Jacobsd. Schreiter, også filletante til Lorentz, gifter seg med Kristoffer Ernest.Videre opplyses det at Johannes Valentinsen Lossius blir magister ved universitetet i Wittenberg i 1571.Har også observert at Martin Luther har mye kontakt med Lucas Lossius, men om han tilhører herværende personkrets vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.