Gå til innhold
Arkivverket

[#83668] Hvem var foreldrene til Ole Jensen Bjørge (1712-1770), Ringsaker.


Gjest Mattis Børke
 Del

Recommended Posts

Gjest Mattis Børke

Hei. Jeg er ny på slektsforskning, men synes det er en fin og spennende hobby.Jeg håper noen kan hjelpe meg, jeg ønsker å finne frem til foreldrene til Ole Jensen Bjørge, født antageligvis rundt 1712.Ole Jensen Bjørge giftet seg med Marthe Larsdatter 16.jan. 1749. Kildeinformasjon: Kirkeboka for Ringsaker år 1748, s.289. * Og sammen fikk de sønnen Joen i 1759. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 2 (1747-1774), Fødte og døpte 1759, side 145-146. * Ole døde trolig i 1770, Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 2 (1747-1774), Døde og begravede 1769-1770, side 400-401.Joen Olsen fikk i 1784 en uekte sønn, Even, med Kari Jonasdatter. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Kladd til kirkebok nr. 1C (1780-1784), Fødte og døpte 1784, side 137-138.Even Joensen (Johnsen) giftet seg 5.nov. 1808 med Kari Børresdatter. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Kladd til kirkebok nr. 1H (1807-1811), Ekteviede 1808, side 112-113. * Sammen fikk de sønnen Børre den 27.aug. 1811. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Kladd til kirkebok nr. 1H (1807-1811), Fødte og døpte 1811, side 74-75.Børre Evensen giftet seg med Marte Rasmusdatter 13.jan. 1858. Kildeinformasjon: Kirkeboka for Ringsaker 1856 s.348 Ektevidde. * Sammen fikk de sønnen Gudbrand Børresen 6.jan. 1859. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Klokkerbok nr. 6 (1851-1860), Fødte og døpte menn 1859, side 75.Gudbrand Børresen giftet seg 10.jun. 1887 med Eline Johannesdatter. Kildeinformasjon: Kirkeboka for Veldre 1887. s.172. Ekteskap. * De fikk tvillingene Bernt og Martin 21.aug. 1888. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Veldre i Ringsaker, Klokkerbok nr. 11 (1879-1890), Fødte og døpte 1888, side 59. * Gudbrand tok til seg etternavnet Børke, visstnok siden Husmannsplassen de bodde på lå under garden Børke.Martin Børke er min oldefar.Det er litt usikkert om jeg er på rett spor, men jeg er ganske sikker på at jeg er på rett spor frem til Even, men om det er rett Joen jeg har funnet er jeg litt usikker på.Håper noen kan hjelpe, eller har tips om hvor jeg kan lete videre. Kirkebøkene for Ringsaker starter først i 1734, men er det noe annet sted en kan lete opp personer født i Ringsaker før dette? F.eks. i Vang eller Nes?På forhånd mange takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ja spørsmålet er vel om du har rett far til Even,ikke mye å gå på ved dåpen, faren nevnes som artillerist Joen Olsen Tierne. Som du ser av lenken var ikke dette det eneste barnet Joen fikk det året Lenke han fikk også et barn med Anne Marie Gudmundsdtr Skredshoel eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattis Børke

Takk for svar Else. Joen Olsen giftet seg med Marthe Hansdatter i 1794. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Kladd til kirkebok nr. 1F (1793-1796), Trolovede 1794, side 172-173. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9071&idx_id=9071&uid=ny&idx_side=-87>LenkeI folketellingen for 1801 er han Huusmand med jord under Aarsrud, og bor sammen med Marthe Hansdatter og Even, Hans søn uægte på 17 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Javisst, der var du heldig,ikke ofte at det uægte barnet vokser opp hos sin far! Da har du jo en alder å gå utifra. Så da kan du nok ha rett, jeg har ikke sett noe mer på foreldrene til Joen, eventuelt søsken og om de bruker Joen til fadder så du får noe hjelp der.Men til ditt egentlige spørsmål; er Ole Joensen født i Ringsaker ca 1712 vil du ikke finne ham døpt, siden de eldste kirkebøkene ikke er bevart. Om han er født på Nes eller Vang er det kirkebøker for perioden, men hvor han er født vet vi jo ikke noe om. Det eneste du kan er å prøve å finne alle barna til dette paret,se på oppkalling og faddere,kanskje det kan gi en pekepinn? Å finne dem i 1764 ekstraskatten kan også hjelpe, vet du hvor de bodde i 1763/4/5 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattis Børke

Det ser ut til at Marthe Larsdatter døde på Lier 4.nov 1764, Lenke . Vet du om datoen er for dagen hun døde eller ble begravd ?Hvor finner jeg oppslag om ekstraskatten i 1764 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hei! Er du etterkommer av Jakob eller Erling? Jeg kjente jo Gerd også! Alle disse var fantastiske personer! Jeg synes å huske hvilket hus de vokste opp i. Det var vel under mellom Børke?Har for øvrig ikke svar på spørsmålet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har egentlig ikke sett noe særlig på denne slekta, men jeg har ca 40 etterkommere av Ole Jensen. Han vet jeg intet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ekstraskatten for 1764 og 65 er lagt ut på Kari Thingvold sine utmerkede sider, www.slektskilder.blogspot.com Gå inn under Hedmark så finner du dem. Forøvrig er jo muligheten for at din Joen Olsen f ca 1758 kan være født på Nes etc også tilstede, han oppholder seg jo stort sett i Gaupen området, i tillegg blir det født en Joen Olsen på Mellemberg i 1757 Lenke, det er synd Jon og Marthe ikke fikk noen barn i ekteskapet (eller gjorde de det? har bare tittet i ft 1801,men de kan jo ha fått barn som døde som små?) da ville vi jo hatt noen faddere eller oppkalling å gå etter. Men det skal ikke være lett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattis Børke

Hei.Thor: Erling er min bestefar. De vokste opp i Parkveien 8, huset brant dessverre ned etter en renovering, Gerd bodde da på Buttekvern. Det vil være av stor interesse å få oversikten over etterkommerne du har etter Ole, men er dette samme Ole jeg har funnet frem til ?Else Kari: Takk for linken, skal se nærmere igjennom dokumentene for ekstraskatten.Jeg har funnet en mulig Ole Jensen fra Nes (nr 30), men har ikke fått tid til å sjekke nærmere om dette kan være rett Ole. Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Nes, Klokkerbok nr. 1 (1663-1784), Fødte og døpte 1712-1716, side 98-99. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9084&idx_id=9084&uid=ny&idx_side=-53>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg tror nok jeg ville dvelet mer ved Joen Olsen f 1757/8,spørsmålet er vel om du kan få noe bekreftende svar på hvem hans far var,ikke for å ta motet helt fra deg :-),men det eneste du har er jo en alder, som en dog må både legge til eller trekke fra et par år. Samt at hans far het Ole, og at han var artillerist boende på Tjerne i 1784.Senere bor han under Aarsrud hvor han dør i 1803. Fadderne ved disse to uægte barna han får er vel mest sannsynlig barnemorens bekjente/slektninger. I ekteskap får han ingen ? Dette er vel det første vi må få klarhet i, Marthe Hansdtr ble iallefall gift på ny etter Joens død og fikk flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Nå har jeg iallefall eliminert Joen Olsen f Mellemberg eie,han dør 1 mnd gammel. Jeg har heller ikke funnet noen Joen Olsen f Nes 1756-59, kan jo ha missa en men :-)Finner ikke noen barn til Joen Olsen og Marthe Hansdtr.Når det gjelder paret som er foreldre til Joen f 1759, har jeg bare funnet et barn til; Ansten f Jemtlands eie dpt 7/11 1756. Tror nok det er flere, får se om vi kan finne ut noe om Ansten som kan knytte ham til Joen på Tierne 1784,Skredshoel eie (vielse 1794) deretter Aarsrud eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Nå dør Ansten allerede som 2 åring på Glestad eie ,så det ble ikke noe hjelp å få der heller. Ang innlegg 5 så er det begravelsesdagen datoen gjelder. Hvis det er rett Marthe og Ole du har funnet død vil det si at Joen ikke hadde noe særlig familie i live i det hele tatt ! Hvis han da ikke hadde noen søsken vi ikke har funnet ennå.Når det gjelder om det er rett Marte Larsdtr som dør på Lier i 1764 kan vi sjekke ved å finne dem i skattemanntallet,hun er vel da med i 1763/4 men bør da mangle i 1765, har du hatt noe hell der ennå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Paret bor på Glestad eie både i 1764 og 65, så om hun døde sent 1764 skulle det vært på Glestad eie. Tror nok det er ei anna Marthe Larsdtr som dør på Lier i 1764. Verdt å merke seg at hun kalles Marith både i 64 og 65 samt ved Ansten sin dåp. Så det er kanskje ei Marith Larsdtr du bør se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattis Børke

Hei Else Kari.Takk for all den tiden du bruker på dette, jeg er veldig takknemlig for det :)Ekstraskatten 1765 Ringsaker:* [url="http://picasaweb.google.com/slektskilderh/Ringsaker1765Ekstraskatt#5387981497437179138>Lenke under Glæstad, Ole Jensen og Marit Larsdatter, her er det også en Lars Erichsen (forlover). Kan det være denne Jens Larsen og Kari Olsdatter som er foreldre til Ole Jensen ? Og er det disse som er foreldrene til Joen ?*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg trodde de var fra oppi Børkevegen. Jeg møtte enten Jakob eller Erling da jeg var 8-10 år oppi Børkevegen og han pekte på huset. Men det kan ha oppstått erindringsfeil selvsagt!Jeg var og besøkte dem i Parkvegen da jeg var 14. Men det er jammen lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattis Børke

Hei Thor.Jeg skal spørre Erling om de kanskje har hatt noen tilknyttning til Børkevegen. Siden du har vært på besøk i Parkvegen, kan det hende du er på noen gamle bilder, eller kjenner igjen noen andre. Har skannet inn et album etter Gerd, Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Nei, noe bilde er jeg ikke på, men jeg var der og fikk tilpasset uniforma mi. Skulle til utlandet og måtte se pen ut.Så, mange år senere jobbet jeg sammen med Gerd.En elskverdig, beskeden og snill dame.Men selvfølgelig, huset oppi Børkevegen kunne selvfølgelig være et svigerforeldre-hus, men det rimer liksom ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.