Gå til innhold
Arkivverket

[#83669] FT.1910; Ola P. Sjøasæter


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Kan noen hjelpe meg med disse to i 1910 tellingen?Spesielt Ola/Ole Pettersen/ Pedersen Sjøasæter/Drøpping. Født dåp gift og død. Kona Marit kjenner jeg til opphavet til. LenkeGunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Ole er her, mener jeg: Lenke Iflg Hans Hyldbakks Heimar i Surnadal, bind II, side 251 var Ole Petterson Drøpping født 24/9 1863 på Drøpping i Stangvik. Han var gift tre ganger; Først med Maret Olsdotter fra Strandaneset, så med Gjertrud Steinarsdotter Åsbø frå Åsbøhagen i Stangvik og 3. gang med Maria Martinusd. Settem, f. 16/1 1877. Ole Petterson døde i 1950. Foreldra til Ole var Petter Pederson Kvande og Anne Pedersdotter Kvande.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen Ole Pettersens dåp (nr 55): LenkeMaria og Ole fikk en datter, Gjertud, i 1918 og hun har etterkommere som er omtalt i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Aud Marion og Ann-Mary. GODT NYTTÅR. Takk for svarene, men ble ikke dette litt 'BOB BOB'? Først; Ola og Marit er høyst oppegående i FT.1900. SÅ; Marit som enke i 1910, og Ola gift med Gjertrud ? Jeg kan til nød forstå at Ole ble gift igjen etter at eventuelt Marit er død, men når døde hun da?Her ble jeg litt klokere men ikke helt.Kan noen forklare dette?Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Marit døde 8.4.1902. Ola giftet seg med Gjertrud 10.5.1903. Hun døde 18.10.1916 og han giftet seg for tredje gang med Maria 13.1.1918.Vær obs på at det var folketellingen for 1900 du lenket til i innlegg 1 og ikke folketellingen for 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Det kan være Marit Pedersdotter Sveen, f. 1844, d. 1935, gift med båtbygger Råg (Rolf) Jensson Sjøasæter. Han døde på Surnadalsøra i 1903. Denne Marit ga losji til reisende i 1900. De skal finnes under Lilletrøen på Nedre Sæter i folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei igjen. Da har jeg kun 2 spørsmål igjen.I innlegg 3, se lenke, fra Aud Marion, er det med et barn Anders født 19 feb. 1880. HVEM SITT er dette ? Ole og Marit sitt eller bare Gjertru sitt?SÅ; Når ble MARET og OLE gift? Må presisere at det er MARET som er mi grein i dette.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei - og godt nyttår til deg også, Gunnar Andre Jeg kan bidra med noen opplysninger fra Heimar og Ætter i Stangvik, bind I, side 143 (av Hans Hyldbakk). Gjertrud var enke da hun ble gift med Ola. Hun hadde først vært gift med Ola Andersson Holden, bosatt på Teigen under Steinberg, og fått fire barn: 1. Anders, f. 1881 2. Steinar, f. 1883 3. Ola, f. 1887 4. Jon, f. 1892 Ola Andersson døde i 1892. Da tror jeg at Anders Olson må være Gjertuds sønn fra første ekteskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Kan det være at her skjer en sammenblanding med oplysninger om Ole Pedersen Sjøsæter, f. 2/4 1849 i Surnadal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Terje Ole Pedersen Sjøaasæter, født 1849, ble handelsmann i Ålesund: Lenke Familien hans er omtalt i samme bygdebok som nevnt tidligere i denne tråden på side 246.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Da blir det vel å lese kirkebøker, da ... boka gir ingen opplysninger om tid for giftemålet. Ola bosatte seg på Bergly ca 1895 iflg boka. Han arbeidet 24 år på Follerø Bruk, 'dertil dreiv han fiskeri innimellom og var i seinare tid hjelpesmann på kaia.' Kanskje var det i forbindelse med giftemålet at han bygsla seg tomt og bosatte seg på Bergly ?mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Aud, var Ola og Marit barnløs. Og paret står da oppgitt på Sjøasæter i 1900? Og hvor blir Bergly lokalisert? Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Plassen de bodde på - under Sjøasæter - kalles Bergly i boka. 'Leirblokkholet var det gamle namnet på denne staden før det vart bygd.'mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Takk igjen Aud. Får vell lese kirkebøker ja. Det er vell Ranes i Surnadal dette antagelig.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei dere gode hjelpere. Fra min gode hjelper Erling Myrbostad har jeg fått dette svaret; Ole og Maret ble gift 5 jan. 1888 i Stangvik-kirka. Boken er ikke lagt ut enda men han hadde en kopi av denne.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.