Gå til innhold
Arkivverket

[#83672] Forklaring og tyding; konfirmasjon, skannet kirkebok 1829 Grue, Hedmark


Gjest Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei!Her er siden jeg trenger hjelp med: LenkePersonen det gjelder er jente nr. 30; Oliane Pedersdatter Nygaard. Hva står det først i kolonnen etter alder; før Andreas Olsen Nygaard? Er dette jentas far, eller er det arbeidsgiver? Og hva betyr navnet på denne kolonnen; 'haandtering'? Lurer også på hva navnet på kolonnen etter denne er. Og hva står under anmerkninger; 'Vac. af .....'?Håper på hjelp; her var det mye jeg lurte på.Mvh. Mari S. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Gbr. (gardbruker) Andreas Olsen Nygaard. Er nok far,men det kan jo undersøkes i dåpen hennes. Vaksinert av Knut Holt. Som du ser er det egentlig ei liste over innflytta, som er endret til konfirmasjon. Derfor er overskriftene feil i forhold til innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Takk for svar!Da leiter jeg videre, feil Oliane (tenke meg nok det, vanskelig å identifisere konfirmantene om de står uten far men heller med arbeidsgiver..). Takk for oppklaring angående kolonnene; flaut, men jeg tenke ærlig talt ikke over overstrykningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

I dette tilfellet er det nokså klart at det ikke er faren det dreier seg om. Jenta heter Pedersdatter, og faren må da hete Peder :-)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg leser det som 'Arne Pedersen Føderaadsmand', alder 53 1/2 år, oppholdssted: 'Hjemsæteren'Død 25. januar og begravet 4. februar. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.