Gå til innhold
Arkivverket

[#83677] Hjelp til å finne sted/by fra foto


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sigdestad

Det liknar litt på ei militærforlegning, kanskje er det eit gammalt bilete frå Karljohansværn på Horten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette bildet er fra Kristiansand, ca. 1870. Motivet viser 'Retranchementet' - sett fra plassen foran Christiansholm festning (som i dag er byens festplass, 'Tresse'). Disse flotte bygningene strøk med i den store bybrannen i 1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bildet er for øvrig gjengitt i flere lokalhistoriske publikasjoner. Jeg har mine opplysninger fra s. 33 i boka _Kristiansand - Sørlandets hovedstad_, Oslo 1973 (Leif Holtedahls Forlag). Tekst: Olav Varen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Takker! Vet du om det er akkurat det samme bilde? Fant det med glass og ramme i en kiste etter min bestefar. Min tipp-tippoldefar Adolph Theodor Grimsgaard(1806-1876)bodde i Kristiansand før 1857. Kanskje hadde han tilknytning til dette stedet. Sønnen Nicolaus Magnus Widerberg (1838-1925) ble siden Oberst, så kanskje det er sønnen som dette bildet stammer fra? Takker igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Vet du hva slags bygning Retranchementet var? Min tipp-tippoldefar eide Østre Strandgate nr 31. Vet du om denne bygningen er langt unna? Legger også ved hvordan bildet er i original.. For se på et kart..

bilete10833.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Retranchementet (på folkemunne: 'Tresse') var området mellom festningen og byen. Det omfattet både den åpne plassen vi ser foran på bildet og noen av de bygningene vi ser avfotografert (som altså da hadde militær tilknytning). Østre Strandgate 31 skal være hjørnebygningen i krysset Østre Strandgate/ Markensgate - dvs. nettopp den flotte bygningen med valmet tak som er avbildet. Det må altså være der din tipp-tippoldefar bodde!Jeg tar med en relevant lenke: LenkePS! Bildet i ditt siste innlegg får jeg ikke fram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Korreksjon: Østre Strandgate 31 er selvsagt ikke hjørnet Ø. Strandgate/Markensgate - men hjørnet Ø. Strandgate/Festningsgata! Det er Østre Strandgate som går langsmed husets langside (bak natursteinsmuren - som for øvrig eksisterer fremdeles). Festningsgata går innover i bildet (mellom trærne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Da fant jeg noe jeg også: http://www.agderkultur.no/Havnen/side_6.htmI tillegg stemmer det med mine gamle notater: Enkefru van Kervel søkte en gang I 1840-årene å få solgt sitt store hus I Østre Strandgate. Det sees flere ganger avertert til salgs, og ble også utropt ved auksjonsbordet. Men det var pengeknappe tider, og det var ikke lett å bli av med en slik stor eiendom for en noenlunde rimelig pris. Endelig i 1851 fikk hun solgt gården til cand.teol. Adolph Theodor Grimsgaard, som var kasserer ved Kristiansands geistlige enkekasse. Han ble senere kasserer ved Rikshospitalet og solgte i 1856 huset i Øvre Strandgate til kaptein i marinen, Rosenqvist. (Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider bind:2 side 118).Var et mysterium for meg hvorfor dette bildet hadde dukket opp, men jeg hadde mistanke om Kristiansand, tvilte på Christiania(pga. murtvang). Så da er det løst takker igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Apropos murtvang: Etter den store bybrannen i 1892 ble også murtvang innført i Kristiansand. Alle bygningene i Østre Strandgate (samt store deler av den sørvestlige delen av sentrum) strøk med og ble erstattet av (til dels svært fasjonable) murhus. Det var i denne delen av sentrum 'fiffen' bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.