Gå til innhold
Arkivverket

[#83683] Hvem var foreldrene til Ingeborg Olsen, f. 1881 Eigersund?


Gjest Lars Otto Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Ask

Bjørn Jakobsen(63) dør den 5.7.1853 og begraves den 9.7.1853, #14:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Årdal i Hjelmeland, Ministerialbok nr. A 8 (1842-1861), Døde og begravede 1854, side 154. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1602&idx_id=1602&uid=ny&idx_side=-159>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Enke Åsa Sørensdatter(58) blir gift med Knut Knutsen(66) den 23.6.1859, #7:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Årdal i Hjelmeland, Ministerialbok nr. A 8 (1842-1861), Ekteviede 1859, side 145. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke I 1801 finnes det en 11 år gammel tjener Biøren Jacobsen på Valem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

En Åse Sørensdatter døpes den 17.3.1811 med foreldre Søren Knutsen og Alis Monsdatter Lillemo, #19:einformasjon: Rogaland fylke, Hjelmeland, Ministerialbok nr. A 2 (1799-1816), Fødte og døpte 1811, side 60-61. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15781&idx_id=15781&uid=ny&idx_side=-33>Lenke Permanent bildelenke: LenkeTrolig de som bor på Tysdahl Nore i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Otto Fredriksen

Vielsen til Knud Olsen og Ingeborg Bjørnsdatter er ikke å finne i Rogaland etter å ha sett gjennom vielser i perioden 1870-1875. Håper ikke jeg har oversett noe. Hvor i all verden kan de ha giftet seg?Kan en vielse være glemt nedskrevet, slik at den ikke kom med i Kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Da har vi sittet samtidig :-)Ekteskapet kan kanskje ha blitt inngått i Høyland/Sandnes. Det ser ut iføllge Wikipedia at sandnes ble delt fra Høyland i 1861. Men jeg finner ikke scannede kirkebøker som dekker Høyland/ Sandnes fra 1861 og frem til 1878. Nå vet ikke jeg om slike finnes, men en skulle tro det i og med at det finnes scannet materiell for Høyøand/Høyland fra før 1874. Men som sagt: litt usikker her.Tips:Gjør en henvendelse til Statsarkivet i Stavanger og be dem sjekke eventuelle kirkebøker for Høyland/Sandnes.Jeg tenker at brukere av brukerforumet vil gi lyd dersom jeg er helt på jordet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeKnut Olsen var født på Baasland, også opplyst ved hans konfirmasjon.Næs Jernverk lå på Baaslands grunn ser det ut til. Det må være derfra han kalles Næsvær. Eller?Forøvrig prøver jeg å finne ham i 1865-tellingen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Otto Fredriksen

Linkene ble det noe feil med, men ville fram til hvor mange treff en får når en søker på Knud Olsen i 1865 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Otto Fredriksen

Skal gjøre som du foreslår, Erling, å henvende meg til statsarkivet i Stavanger angående vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lars Otto Fredriksen

Da fikk jeg svar fra Statsarkivet i Stavanger.Her er hva de sa om Sandnes og kirkebøker: 'Presten begynte å føre egen kirkebok for Sandnes sokn i 1878, tidligere ble handlingene ført i kirkebok for Høyland prestegjeld.'Vielsen melleom Ingeborg og Knud var ikke å finne. De har lett gjennom følgende:Borgerlige vigsler: Stavanger, Jæren, Dalane, Ryfylke, Karmsund og Haugesund. Vigsler i Stavanger og Hetland også uten resultat.Som å finne nåla i høystakken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.