Gå til innhold
Arkivverket

[#83693] Gunnar Ferdinand Steen /Bærum - Flykting til Sverige


Gjest Helge Orbekk
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Orbekk

Er på jakt etter noen ledetråder for å kunne finne ut mere om min onkel på morssiden.Han, Gunnar Ferdinand Steen, f 20 juni 1924 flyktet til Sverige på et tidspunkt under krigen. Jeg aner ikke hvorfor eller hendelse (han var jo relativt ung). Det er heller ikke mulig å finne utav dette innen min familie.Etter krigen flyttet han relativt raskt til Danmark/Kjøbenhavn og hvor han bodde for resten av sitt liv.Noen som kan gi meg noen ledetråder for å kunne lete videre rundt hans 'historie'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Jeg fant min far i protokollen som er i Jernskog.han bodde i Asker, så da er det kanskje en mulighet at din gunnar også kom dit. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Litt om stedet. Beredskapsmuseet BEREDSKAPSÅRA Järnskog KoppomVi visar miljön för 1940-talets beredskapssoldater vid riksgränsen I museet 'Beredskapsåra' i Järnskog (Koppom, som ligger i västra Värmland) kan besökare både se och höra hur miljön var för de soldater som gjorde beredskapstjänst vid gränsen 1940-45.Man kommer direkt in i ett riktigt bondkök av 40-talsmodell med tillhörande pigkammare. På befälsexpedetionen finns uniformer, planer för gränsförsvaret, Tysk karta över gränszonen mm.En fotoutställning som belyser beredskapstiden och även hur det var i det ockuperade Norge.Flyktingförteckning över samtliga flyktingar som flydde över gränsen från Norge till Sverige inom Järnskogs landsfiskalsdistrikt från hösten 1941 till maj 1945. Totalt upptar listan 9912 personer. Järnskogs landsfiskalsdistrikt omfattade under denna period gränsen mot Norge från Hån i Töcksmark till Högsäter i Skillingmark. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Takk Mette.Det vil hjelpe meg godt på vei.Du hensviser imidlertid til en protokoll. Kan ikke på de sider du nevner se noen søkbar sådan. Vil det si at du fant din far ved å oppsøke stedet eller på en annen måte?mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Det finns troligen uppgifter i några fler arkiv. På Riksarkivet till exempel:Referenskod : SE/RA/420004/420004.01/F 5 DA/22 Tillhör arkiv : Allmänna säkerhetstjänstenHär ett till som kan vara värt att studera: Referenskod : SE/VA/11693/F IV/4 Tillhör arkiv : Karlstads polis, ordningspolisens arkiv Finns på Värmlandsarkiv i Karlstad.Kontakta Riksarkivet (www.ra.se) för information.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Takk ChrisJeg har vært rundt på de forskjellig sidene for Riksarkivet og Värmlandsarkiv.Imidlertid klarer jeg ikke å finne noen database som det kan søkes på lik disse sider.Finnes disse eller må jeg adressere (kontakte) de forskjellige arkiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Nej, vårt största forum heter Anbytarforum (www.genealogi.se). Men dessa arkiv är ganska okända, de finns oftast i polisens arkiv eller säkerhetstjänstens arkiv. Det bästa är att kontakta arkiven, de är inte fotograferade och fortfarande sekretessbelagda (70 års gräns) men du kan be om sekretessprövning så kan de besluta om tillgång till specifika uppgifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Takk.Vet jo at 'grensekryssingsbøker' finnes tilgjengelig så det kan vel ikke være så sekretessbelagd. Ikke kjenner jeg noe til om han skulle vært noen trussel for Rikes sikkerhet heller. Han var jo bare en vanlig flyktning.Da får jeg forsøke å sende noen mails rundt og de referanser du oppgir kan vel benyttes for å gi en mulig vei å gåmvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

På riksarkivet får du opplysninger hvis de har tid. Arkivet er ikke registret/sortert så de må lete manuellt. Oppgi alt du vet av navn/tid/sted. Jeg fikk svar på min forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Takk Berit.Antar du her henviser til det norske Riksarkivet?Mitt 'problem' er at det eneste jeg vet er at han var i Sverige.- Ikke hvorfor - Ikke når og således hvor lenge - Ikke hvor han krysset - Ikke hvem som kunnha ført han - Ikke hvem som han evt var sammen med osvSå jeg har nok en lang vei å gå..mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

De som registrerades som boende i Sverige (antagligen inte alla) kom i säkerhetspolisens register pga kriget. ALLA utlänningar hamnade där då. Inte för att de var säkerhetsrisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Ok - da kan det vel være at det også (forhåpentligvis) finnes annen informajon.Kjenner du til om dette også betyr at hver enkelt ble avhørt? og om at det således finnes et register for dette.?Videre. Var det også slik at de som bodde i Sverige under krigen hadden noen meldeplikt til det lokale politi på det sted de tok husvære?Kjenner jo ikke til omstendighetene for at han flyktet og den delen er jo en av mine ønsker om å prøve å finne ut av.Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Det var ett tag sedan jag läste ögonvittnesskildringar om hur man tog emot de norska flyktingarna under kriget. Men jag tror de flesta anmäldes till polisen (länsman på landet) och de blev intervjuade. Primärt inte som säkerhetsrisker, men man ville väl också försöka rota ut eventuella personer som spionerade på flyktingtrafiken och var Quisling-trogna.Dessa intervjuer/förhör bör alltså finnas i polisens arkiv (länsmansarkiven). Gränsen är lång och det kan röra sig om många olika arkiv. Men det bör också finnas uppgifter samlade på Riksarkivet där man registrerade alla utländska medborgare. Under kriget fanns meldeplikt för utlänningar. Om du inte vet var han gick över gränsen så kan det vara bra att börja just på Riksarkivet.Många norska flyktingar var också aktiva i olika organisationer under tiden i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Takk på nytt Chris.Dette gir meg god innsikt og ikke minst mulige referanser, fotnoter og ledertråder/steder til mitt videre arbeid. Ikke minst viser jo oppgaven at det nok må ha vært mulighet for at han, min onkel, må flere ganger må ha hatt kontakt med svenske myndigheter. (Hvilket kan øke sansynligheten for senere treff) Et annet moment, med referanse til studien, er jo at siden han kom relativt tidlig tilbake til Norge at han da kan ha tilhørt en av de prioriterte gruppene for tilbakesending. Uten at jeg derved tar dette for gitt ei heller at han tilhørte f eks politistyrkerSå da får en jo prøve å se om en kommer noe videre.Mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Jeg visste heller ikke når 'min' flyktning dro. Jeg oppga navn og fødselsdato. RA har kartoteket etter flyktningemottaket på Kjesäter og de fant han der og også hvilke andre mottak han hadde vært på før han kom dit og hvem han kom sammen med. Gjør et forsøk, det skader ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Orbekk

Hei Berit.Jeg sjekket mot Järnskog Koppom (3)- Der fant de ikke min onkel (Blant de ca 12.000 de hadde registrert.)Således har jeg også henvendt meg videre ref også oppgaven nevnt i nr 15 - så får jeg håper på svar.mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.