Gå til innhold
Arkivverket

[#83702] Johan Rostrup, Rogaland, rundt 1700


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

I slektsboka for Rosenkildefamilien (jeg blir forøvrig stadig mer i tvil om det er en eller flere familier), er den yngste sønnen til mønsterskriver i Stavanger Henrik Henriksen Rosenkilde i hans første ekteskap kalt for Johan Restorf Rosenkilde. Johan er født i 1738. Denne oppkallingen har vært en stor gåte for meg.Nå har jeg imidlertid sjekket mot en avskrift av manuset bokas forfatter, Marius Rosenkilde, la til grunn for den norske grenen/familien. Og Marius er knepet i en skrivefeil, i manus står det tydelig Johan Rostrup Rosenkilde. Dermed begynner jakten på en ny Johan, og i neste omgang en mulig forklaring på hvorfor mønsterskriveren ville hedre ham med en oppkalling. De ti foregående barna er alle blitt oppkalt innen familien.Jeg gjetter i første omgang på at Johan Rostrup bodde et sted i Rogaland (et sted må man begynne), og håper på innspill til kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Takk skal du ha for god referanse. Dessverre har hun ikke omtalt noen Johan på de sidene hun har lagt ut.For ordens skyld, jeg aner ikke om denne potensielle Johan Rostrup bodde i Rogaland, eller om de har oppkalt en person bosatt annet sted - et sted må man bare begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Regner med at du allerede har sett på disse debattene. Jeg har selv også registrert noen Rostruper. Fant desverre ingen John født i 1738. Men har en ved navn Johan Paulus Rostrup, født i 1798. Kanskje er din Rostrup fra Agder-området som mine og Randis.Regner med at du har sett disse debattene:[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=76301&sok=rostrup&nr=2&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Ser at Randi også har registrert denne Johan Paulus. Men han har fått et annet fødselsår(det var rart..) Johan Paulus Reichelt Rostrup (1811-1871) gm: Petronelle Andersen (1811-1882) Hisøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Henrik Henriksen Rosenkilde døpte sin sønn Johan Rostrup Rosenkilde i 1738. Dersom det virkelig er en oppkalling, og det tror jeg det er siden han tar med etternavnet også, ville jeg tro at den hedrede er født en gang noe før 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Bare som en kuriositet i Christiania i 1875 bor det en ved navn Harald Rosenkilde hos Skipskaptein Ejler Rostrup.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Berit: Takk skal du ha. Da er vi tilbake til start igjen.Og trolig tilbake i Danmark. Den første Rosenkilde som kom til Norge fra Danmark, Henrik Caspersen Rosenkilde, skal være født i Roskilde i 1641 med kjøpmannen Casper Jensen som far (om Casper var sønnesønn av sogneprest i Birkerød Kristoffer Lille eller ikke er en helt annen historie. Jeg har problemer med kronologien). Den mistanken jeg har jobbet ut fra til nå, er at Caspers kone kan ha vært en Restoff eller gift annen gang med en Restorff, men noe mer enn mistanke er det ikke.David: Harald Rosenkilde må ha vært en etterkommer etter Henrik Henriksens sønn Børre, mer presist kan jeg ikke si det uten slektstreet foran meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg tror, jeg har fundet forbindelsen til Restorff. : )Jeg er jo i gang med at finde ud af sammenhængen i Paasche-familierne i Frederikshald og Fredrikstad og har i den forbindelse set et skifte efter Sille Maria Nielsdatter, datter af Niels Andersen og Maren ]?], som havde været gift med Danqvart Danqvartsen Paasche, borger i Fredrikstad.I skiftet er der oplysninger om hendes søstre og deres kendte efterkommere.Christine Nielsdatter, som nu var død, havde været gift med Jørgen Glud. Deres datter Marie [Maren] Jørgensdatter Glud var gift med mønsterskriver Henrich Rosenkilde, men det var ikke kendt om de stadig levede.Af deres børn er nævnt: Jørgen, Frederich 24, Børge 23, Christine, gift med postmester Engelhart, Magdalene 22 og Birgitte 17.---En anden søster, Maren Nielsdatter (død 1751), havde været gift med Kaptajn Michelburg. Deres børn er desværre ikke nævnt ved navn.En søn ved Søetaten (død) En søn som var garnisonsauditør i København. En søn som var fyrværker ved Artillerikompagniet i Kbhvn.og en datter som var gift med kaptajn RESTORPH, vagtmester på Kronborg.Her må man nok have fat i Hirsch: Danske Officerer, for at finde ude af, hvem han var - og om han hed Johan.Fredrikstad byfogd, Skifteprotokoll 4, side 558a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg er mektig imponert, her stemmer jo det aller meste, inklusiv ungeflokken (bortsett fra at jeg for egen del har vært helt på villspor med Christine Nielsdatter til nå). Her er nye tråder på områder jeg ikke hadde drømt om. Det er første gang jeg har sett Jørgen benevnt Glud, i Stavangerlitteraturen går han bare under navnet Thomassen, og hans opphav har vært helt ukjent (men det er nevnt at han skulle ha en søsterdatter på Hinna).Glud-slekten er jo forholdsvis godt beskrevet, så en eventuell Thomas Glud kan vel la seg identifisere. Så er det Niels Andersen og Maren, de høres noe mer kompliserte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Når jeg skriver Jørgen Glud, går jeg nok lidt for langt.Han står som Jørgen Thomesen, mens datteren kaldes Marie Jørgensdatter Glud. Men - hvis ikke fra ham, hvorfra kan hun så have fået navnet ?Niels Andersen og hans kone Maren har jeg ingen videre oplysninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg trodde det var fra Christine, det forekom at man tok morens slektsnavn i mange av at faren hadde. Men nå er vi tilbake i utgangspunktet her. Ny jobb i en del av treet jeg trodde var ferdig utforsket. Dette vil nok ta sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Ja, jeg ser, at det er Christine Nielsdatter, som bliver tillagt navnet Glud i ovennævnte bog.Det er lidt mærkeligt, at Maren Jørgensdatter er den eneste, der kaldes Glud i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Det er utrolig hvilken oversikt Thomle hadde - i en tid da man bare hadde kartotekkort å hjelpe seg med. Jeg så gjennom de av 'mine' jeg fant i farten, og fikk vite at prost Winter hadde vært skipsprest ved galeiene før han ble ansatt i Stavanger, det var nytt for meg.En liten feil fant jeg - han hadde bare to ekteskap på Etne-presten Hans Olsen Kamstrup, i virkeligheten hadde han et kortvarig et i København før de to andre. Beskrivelsen av Rosenkilde-familien er lik den jeg har, det er ikke så rart siden vi har samme kilde, kjøpmann Børre Rosenkilde i Kristiansand. Men jeg så at han hadde notert en referanse på Glud: Norske breve og aktstykker. Kan det finnes noe oppe i bunkeren på Kringsjå?En kuriositet til slutt: Jeg har lenge lurt på hvordan Landgraff visste så mye om Winther- og Hoen-familiene i Eiker. Svaret kom her, han har tydeligvis bare skrevet av Thomle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg har kigget lidt på forskellige Fredrikstad-kilder - uden at støde på navnet Glud.I kirkebogen står der ved Jørgen og Christines vielse d. 1 oktober 1704:'Den 1 Octob blefve copulerede S: Jórgen Thomasón och Christine Niels D. Fru Amtmand Hammons Pige......'Da Christine giftede sig med Børre Valentinsen 7 november 1720, kaldtes hun 'Madam: Christina Nielsd: Glud'Stavanger Domkirken, Frue, Randaberg Mini A 1/1 1688-1727, side 59. (Sidetal mangler til den sidste vielse)----Jeg har lavet en opstilling over alle de oplysninger, der kommer frem i skiftet efter søsteren Sille Maria, hvis du er interesseret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Litt på siden kanskje; men hvem var Oluf Glud?Hans datter Christine giftet seg i 1711 med Anders Hansen Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Da er jeg tilbake igjen, nå som den eldste i familien. Det krever tilvending.Så vidt jeg kan se etter en rask søk, var Edvard Hammond amtmann i Stavanger frem til 1710, da han ble forflyttet/forfremmet til Bergen, men han døde der alt i 1711. Foreløbig ser det det ut som om han giftet seg i København i 1707. Jeg fant så store avvik i skrivemåte på konas navn i ulike kilder at jeg ikke vil ta det med her. Men en brukbar første gjetning kan være at Christine var med familien fra København til Stavanger.Magefølelsen min (som selvfølgelig ikke er en spesielt pålitelig indikator) er at Niels Andersens Maren har båret slektsnavnet Glud, og at barnebarnet Maren Jørgensdatter er oppkalt etter henne (inklusiv slektsnavn). Christine har så etter hvert tatt det i bruk selv også.Nå er jeg spent på oppstillingen fra skiftet.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Forstår jeg din første sætning ret, så må jeg kondolere.Foruden oplysninger fra skiftet efter Sille Maria Nielsdatter i 1754 og Danqvart Danqvartsen Paasche i 1712 har jeg tilføjet oplysninger fra skifterne efter Catharina Nielsdatter og Johannes Nielsen Hess.-----Fogden over Idd og Marker Ole Sørensen, som blev udnævnt 1672, er på NSF´s hjemmeside nævnt som Oluf Sørensen Glud. Så der er altså en Glud i nærheden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Du har nok forstått setningen rett dessverre. Det var ikke uventet.Min mail er lett kamuflert perrosen snabelalfa online punktum no.Fogden ser veldig interessant ut, selv om han ikke så lett lar seg plassere foreløbig. Søren er et 'markørnavn' i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.