Gå til innhold
Arkivverket

[#83703] Hvor henvender man seg?


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

På leting etter etterslekt av avdøde fra 1964 og 1997 i Buskerud (funnet via Gravminner) - hvor kan jeg henvende meg for å få opplyst ev. etterslekt? Jeg har prøvd Drammen Tingrett som skriver at de ikke har anledning til å foreta slektsgransking. Er det noen andre steder jeg kan henvende meg i håp om å få opplysninger som ligger såvidt nære i tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Hvis du har dødsdatoene bør du kanskje sjekke dødsannonsene i Drammens Tidende (lett tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket). Da får du navn på ev. etterkommere og såfremt ikke alle hadde døtre som har giftet seg og skiftet etternavn, burde du vel klare å spore opp nålevende.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk begge to! Mht Nasjonalbibl. Er det bare å møte opp der - kan ikke se jeg har sett noe derfra på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Nasjonalbiblioteket kan du møta opp på utan forvarsel :-)Men det _kan_ jo vera at desse dødsannonsane for Buskerud er i Aftenposten også, eg har sett dødsannonsar for folk døde både i Halden, Sarpsborg og på Sunnmøre i Aftenposten.Eg (og fleire her inne) har abonnement på (scanna utgåver frå 1860 og oppover)Aftenposten.Dessutan har Nasjonalbiblioteket scanna nokre aviser som også er tilgjengeleg her: http://www.nb.no/avis/Lukke til :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Forøvrig forundres jeg over svaret fra Drammen tingrett. Skifteattester er offentlige dokumenter, og publikum kan følgelig ikke nektes innsyn. La gå at de ikke kan bedrive slektsforskning hos tingretten, men noen kopier må de kunne ta. Jeg har uten problemer fått kopier av skiftepapirer fra mange skifteretter/tingretter - med ett unntak, og det er nettopp Drammen. Men med litt argumentering og henvisning til offentlighetsloven har jeg til slutt fått det tilsendt derfra også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Tore! Ja, jeg ble også litt stuss over tilbakemeldingen. Jeg har henvendt meg både til Follo og Stavanger og fått - ikke bare korekte opplysninger, men også tilsvar om at 'Dersom det er noe mer vi kan hjelpe til med er det bare å kontakte oss' Så det er store forskjeller i vårt langstrakte land. Jeg skal nok gi en tilbakemelding til Drammen dersom jeg ikke klarer å finne noe gjennom de andre mulighetene jeg har fått opplyst her - takk for opplysningen om offentlighet, så langt har jeg neimen ikke tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Kathe Tove,Jeg har laget ett innlegg til deg under tema : Har du skotske aner? nr.23442 (kan ikkje med linker) Det handler om skotten Realf Wright.Vh. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Svein - et skikkelig sidestepp - men du verden, så moro!! Skal sjekke i morgen - nå er det litt sent. Setter stor pris på innspill fra deg - tusen takk så langt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg synest du kan ta tilbakemeldinga til Drammen uansett - der sit ein del besserwisserar rundt på norske kontor, og dei kan godt få den nødvendige dressuren. Reglar er til for å følgjast, ikkje for å overprøvast av dei som skal følgje dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Ja, jeg er vel langt på vei enig. Jeg har sendt et par forespørsler til - i håp om bedre behandling. Gir det samme resultat kan jeg nok bli litt grinete. Det er nok endel 'høye hester' som ikke skulle være i såkalte maktposisjoner. De tåler det rett og slett ikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Og ja - jeg er rimelig grinete!! Tilbakemeldingen var at jeg må opplyse om slektskapsforholdet og hva jeg skal bruke opplysningene til - pluss at de ikke har anledning til å drive slektsforskning. Hvis det er slik at disse dokumentene er offentlige kan jeg ikke med min beste vilje forstå hvorfor vedkommende skal vite slektskapsforholdet - om det i det hele tatt er noe. Og om det nå er slekt, som det er i mitt tilfelle vil det jo alltid kunne relateres til slektsforskning. Nei, jeg føler meg rimelig låst her. Er det noen som har noen gode forslag til hvordan jeg skal gripe an dette? Fra Tingretten i Drammen er jeg nå omgitt med 'størsta møyliga tystnad'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Synd at det skal vere personavhengig her. Vedkomande brukte sikkert lenger tid til å argumentere med deg enn på å slå opp!Hadde ein samtale sjølv til eit offentleg kontor i går, og sa det som det var - dette er vel sikkert litt på sida av det de skal drive med, men eg spør no, og så får det vere opp til deg å svare. Ja, EIGENTLEG, sa ho, skal vi helst ikkje bruke tid på slikt, men eit øyenlikk så skal eg sjå - stilt i 4 sekund før eg fekk opplysninga eg ba om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg har også etpar ganger fått spørsmål om mitt slektskap til avdøde når jeg har bedt om kopier av skiftepapirer - men det er faktisk helt irrelevant. Det er også helt irrelevant å spørre om hvilken hensikt du har med å be om kopier. Dette er offentlige dokumenter og derfor åpne for publikums innsyn. Etter offentlighetsloven skal også et avslag om innsyn begrunnes med henvisning til lovparagraf. Videre skal det også opplyses om klagemuligheter når det er gjort et offentlig vedtak. Hvis du etter en klage fremdeles får avslag, skal det opplyses om ankeinstans.Det hadde vært veldig interessant - og sikkert nyttig! - å få Arkivverkets kommentarer til dette. Kanskje Yngve Nedrebø leser dette og kan legge inn en kommentar her?For virkelig å strø salt i såret ditt kan jeg jo fortelle at svenskene har en helt annen tilnærming til dette. Det svenske arkivverket (og Skatteverket) har egne skjemaer på sine hjemmesider slik at man lett kan be om kopier bouppteckningar (= arve-/skifteoppgjør) - her er det ingen ''sekretess'' eller klausulering. Og kopiene kommer i postkassen din etter noen få dager.Lykke til - og hold oss gjerne informert her i denne tråden om den videre saksgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk for nyttige opplysninger og hyggelige tilbakemeldinger - det varmer! Og ja - de fleste jeg har vært borte i av off. kontorer har vært veldig hyggelige. Jeg har iblandt fått mer enn jeg har spurt om. Men så er det disse som ikke kan dy seg med å være kongen på haugen (eller som i dette tilfelle dronning) Sure gubber av begge kjønn finnes det overalt, men de er rimelig godt samlet i Drammen Tingrett. Og Tore - jeg har nok bodd for lenge i Stockholm og blitt bortskjemt. Fortsettelse følger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei, Kathe Tove, har også av og til henvendt meg til offentlige kontorer og andre og fått tildels 'sure svar', men har greidd å skaffe det jeg lurte på via private folk på nettet eller andre omveier. Nytter lite å mase på folk på kontorene (selv om det er fristende). Men har også fått meget gode tilbakemeldinger andre offentlige plasser og hos private, så er både og`. Som du og andre skriver, kommer det mest an på folkene som er ansatt her og der.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Yngve Nedrebø skrev dette i innlegg 5 i debatt nr.82742 i Arkivforumet - om sperrefrister for dødsmeldinger (Lenke):''Saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov. Alle kan krevje innsyn i saksdokument, journalar og liknande register til organet hos vedkommande organ.' (LOV 2006-05-19 nr 16: Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova), Paragraf 3.)Unntak skal gjøres for OPPLYSNINGER: 'Opplysningar som er underlagde teieplikt i lov eller i medhald av lov, er unnatekne frå innsyn.' (Offentleglova paragraf 13.)Avslag på søknad om innsyn skal grunngis:'Avslag på innsynskrav skal vere skriftleg. Organet skal alltid vise til den føresegna som gir grunnlag for avslaget, og til kva ledd, bokstav eller nummer i føresegna som er brukt. Dersom § 13 er grunnlag for avslaget, skal organet også vise til føresegna som pålegg teieplikt. Byggjer avslaget på forskrift, må organet opplyse om dette, og kva punkt i forskrifta avslaget byggjer på. Avslaget skal også opplyse om høvet til å klage og om klagefristen.''Dette tilsvarer vel omtrent det jeg skrev i innlegg 15, men her har du selve lovteksten som du kan slå i bordet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Du milde - det burde liksom ikke være tvil her synes jeg. Tusen takk Tore. Man kan trenge noe å støtte seg til i slike saker, så dette var framifrå! Og Svein - takk for innspill. Jeg ser poenget ditt, og som du ser er det fler enn meg som synes det skulle være unødvendig å mase. Men jeg kommer nok ikke til å gi meg helt uten sverdslag. Og ihvertfall ikke når det tydligvis er noen som tar seg til rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Nå har jeg sendt nte forespørsel, men denne gangen med litt hardere skyts siden jeg har fått så god hjelp i hva man egentlig har krav på å hente ut av off. dokumenter. Jeg vil tro denne debatten kan være nyttig for fler - det er nok ikke bare noen av oss som har hatt problemer, vil jeg tro. En takk også til Mariann Stokken som ringte meg og opplyste om at kirkevergen kan være en kurant instans når det gjelder festere av graver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kathe Tove Røed

Vil bare gi beskjed om at jeg fortsatt ikke har hørt et pip fra Drammen Tingrett. Den siste henvendelsen min var på mail - og har antagelig kommet til samme menneske som jeg har fått negative tilbakemeldinger fra tidligere. Siden det er gått 2 uker siden jeg sendte mailen kan det virke som om jeg skal ties ihjel. (Jeg føler at jeg er i ferd med å utvikle paranoia) Jeg sender en purring pr. post over helgen.(Kunne være fristende å sende den rek.)Det skulle da ikke være nødvendig å bruke så himla lang tid på noen kopier - i alle fall går det an å gi beskjed om at man har mottatt forespørselen. Ja, ja - den som lever får se................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.