Gå til innhold
Arkivverket

[#83704] HO; Oppslag Gard og Ætt i Meland, bind 3, Dale, Brakstad og Bjørndal


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Elling Madsen og Pernille Pedersdatter bor på gården Bjørndal i Meland sokn, Hamre prg i 1865 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f61254&gardpostnr=204&merk=204#ovre>LenkeEtter hva jeg har funnet skal de være f på hhv Brakstad og Dale i samme sokn, vielsen i 1854 Lenke og at deres foreldre er Mads Olsen Brakstad. Hvem var han? Når og hvor var han født og når døde han?Mads' kone, men hvor og når ble de gift: Massi Ludvigsdatter her i 1865 Lenke født i Førde. Hvem var hennes foreldre? Hvor og når ble hun født og når døde hun? Peder Pedersen Dale. Når og hvor ble han født og døde?Peders kone, men når og hvor ble de gift: Lussi Samuelsdatter her i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Et kjapt søk i 1801 telling for Førde er dette eneste gode kandidat. Lenke Massi er sannsynlig fra Horstad i Naustdal. Datter av Ludvig Rognaldsen og den 20 år eldre Nelle Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

så finner jeg denne Lussi Samuelsdatter på gården Førde i Breim Lenke i 1801. Denne gården hører til Jølster i dag. Kan det være riktig Lussi, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Tror jeg revurderer forslaget i innlegg (2)Når jeg ser på Massi sin død på Erstad i 1874, skal hun være født ca 1800 og ikke 1790 som vi har fra på første kandidat.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=MELAND1&gardpostnr=477&merk=477#ovre>LenkeFinner følgende døpt i 1433 Naustdal, år 1800 LenkeVed ny sjekk i Ft 1801 finner vi faren i Førde, men her hun skrevet som Marte istedet for Massi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, ja det stemmer for et sted i en kilde var Lien, Førde prg nevnt.Når det gjelder Peder Pedersen og Lussi Samuelsdatter så kom de til Meland i 1820, og da fra Strusshavn. Det eldste barnet deres, Samuel, er under konfimasjonen i Meland sagt skal være døpt i Jølster. Jeg finner han ikke, men jeg har en følese av at Peder Pedersen er den som er fra Klakegg i Jølster, f ca 1790. Lussi er trolig den fra Førde i Breim, senere Jølster, se 5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jo, det var som jeg tenkte; her er Samuels dåp i 1816 foreldre Peder Pedersen Klakegg og Lussi Samuelsdatter Førde. Lenke OK, Da er denne saken avsluttet i denn tråden!Takk til Jostein.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Meland Bygdebok:Mads Olsson f.kr.1784 på Kvål i Førde d.1837 på Indre Brakstad. Gift 1820 med Madsi Ludviksdotter f.kr. 1800 på Ålbost i Førde d.1874 på Indre Brakstad.Dei budde på Kvål og i Lia i Førde (Sunnfjord) før dei kom hit. (I. Brakstad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Bjarte, selv om jeg allerede var i mål; Indre Brakstad, Meland, Hamre: Mads Olsen Slåtten; Førde 1783 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=47&filnamn=dp14321782&gardpostnr=184&personpostnr=541&merk=541#ovre>Lenke - Meland, Hamre 1837 LenkeMassi Ludvigsdatter Nesse; Førde 1800 Lenke - Meland, Hamre 1874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.