Gå til innhold
Arkivverket

[#83707] Karen M. Kristiansdatter f. ca. 1816 Vefsn, bosatt Vardfjell under/Kulstadsøen


Gjest Unni Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Jakobsen

Karen M. Kristiansdatter er oppført i manntallet 1865 og 1875. I 1865 bor hun på Vardfjell under i Vefsn kommune, født i Vefsn. Hun er 46 år gammel. Hun er gift med Ole Julin (Julien) fra Nord-Trøndelag. Ole sine aner har jeg litt kjennskap til. Karen og Ole har barna: Karsten Olsen, 18 år Karen Lund Olsdatter, 11 år Jens Olsen, 7 år Helena Olsdatter, 4 år.Jens Olsen Julin er min oldefar. Hans datter Betzy, gift Vesterlund, skal ha besøkt etterkommere av Karen og Ole i Mosjøen- men det er ingen informasjon om disse spesielt.Telling 1875 viser følgende: Kulstadsøen i Vefsn kommune: bosatt Carsten Olsen Julien f. 1848 Vefsn, kone Maren Andreasdatter f. 1831 Vefsn, barn Peter A Carstensen f. 1872 Vefsn og Ole Caroline Carstensd. f. 1875 Vefsn. Sammen med familien bor Carstens mor- Karen M. Christiansdatter f. 1816 Vefsn. Hun er enke.Karen M. Christiansdatter/Kristansdatter f. ca. 1816 Vefsn skal i følge tradisjonen komme fra en gård i Vefsn. Dersom noen har informasjon om hennes aner og /eller øvrige etterkommere- håper disse tar kontakt med undertegnede.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum
Gjest Unni Jakobsen

Tusen takk for gode svar fra Hegna og Engum. Gården Østre Herringen med bosetting Christian Larsen og Karen Hansdatter er trolig et godt utgangspunkt for å finne anene til Karen M.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Christensen

Ole Andreassen Julin blir født i 1813i Skafnesmo i Kolvereid, Nord Trøndellag. Foreldre er Andreas Ellingsen Gyldensten Julin og Grethe Svendsdotter (Julin). Begge foreldrene kom fra Sverige.Andreas Julin var født ca 1856 i Sverige og døde 7. mars 1822 i Kolvereid. Han er benevnt smedmester ved noen av barnas dåp. Grethe var født ca 1774 i Sverige og døde 1807 i Grong. Andreas og Grethe fikk 4 barn. Anna Birgitha i 1800, Andreas i 1802, Sven i 1804 og Olof i 1806.Andreas (Gyldensten) får sønnen Andreas Andreassen Julin i sept 1808 utenfor ekteskap med Karen Pedersdatter, født i Snåsa.Andreas (Gyldensten)får sønnen Iver Andreassen Julin utenfor ekteskap i 1810 med Margrethe Torstensdatter Bjørnes, f 1787 i Overhalla. Iver ble døpt i Kolvereid. Andreras gifter seg ikke med Karen eller Margrethe.Andreas (Gyldensten) gifter seg med Karen Olsdatter Kjølstad 20 juli 1812 i Overhalla. Karen ble født i 1791 Høylandet. Hennes foreldre var Ole Ingebrigtsen Flått f 1749 i Høylandet og Dåreth Johnsdatter Glømmen f 1779 i Overhalla.Andreas og Karen får 4 barn. Ole f 1813 i Kolvereid, Nils Daniel f 1815 i Fosnes, Ingebrigt f 1818 i Kolvereid og Jon f 1819 i Kolvereid. Ole er han som flytter til Vefsn. Ole får en datter, Anne Elise født utenfor ekteskap i Håpnes, Namskogan i 1833 med Peternille Eriksdatter. Ole får en sønn Nils Jørgen f 1836 i Vefsn utenfor ekteskap med Maren Jørgensdatter fra Haukland i Vesfn.Jeg er interessert i ytterlgere opplysninger om Andreas Gyldensten Julin og hans opphav i SverigeMvh Jarl Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Takk for gode svar. Til innlegg 9 (Jarl P): Eldste barn til Anders Julin og Grethe fra Sverige var en datter. Jeg har lenge forsøkt å finne opprinnelsen til Anders/Andreas Julin i Sverige- men det har hittil ikke vært mulig. I kirkeboken i Vefsn ved ekteskap til Ole og Karen M. Christiansdatter- kalles Ole Julien og faren Andreas Julien. I folketellinger senere kaller sønnen Carsten seg for Julien. Trolig er dette feil skrevet. Hvor er kilden til navnet Andreas Ellingsen Gyldesten Julin? Kan det evt. være i kirkebøkene knyttet til barn med nr. 2. og nr. 3? Dersom du har kilden til det fullstendige(?) navnet til knivsmeden Anders Julin f. i Sverige- vil det være meget hyggelig.Til innlegg 10 (Geir Tveraa): Jeg her merket meg vigselen til Christian Larsen Almdalen og Karen Hansdatter Tveraag (?). Almdalen er trolig i nærheten av Østre Herringen- hvor barna til Christian og Karen er født. Ut fra tellingen i 1801 er det lite informasjon om disse gårdene og ektefellene. Dersom Geir Tveraa har mer informasjon om bosettingen i Almdalen og Heringen-er det av stor interesse.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Jakobsen

Fokus i mine spørsmål er Karen M. Kristiansdatter f. 1816 Østre Heringen- mor til min oldefar Lars Julin f. i Vefsn. I følge tradisjonen var Ole Julin en mann som dro litt rundt omkring- mens han kone Karen var meget ivaretakende i forhold til både mann og barn. Karen sine foreldre synes å være Christian Larsen f. 1775 Almdal i Vefsn og Karen Hansdatter (Tveraag?. De giftet seg 26. desember 1802 i Vefsn. Vitner er Joen Almdal og Michel Larsen.Telling 1802 viser bosetting på gården Almdal: Christian Larsen 25 år, dreng. Husbonde er trolig broren, Jon Larsen. Jon Larsen skal være båtbygger, bonde og stortingsmann med foreldre Lars Jonsen (1739-1789) og Berit Sjursdatter f. 1741 Almdal.Det er flere i Vefsn som heter Karen Hansdatter i 1801. Dersom noen har informasjon om Karen Hansdatter gift 26.des. 1802 i Vefsn- er det fint.mvh Unni Jakobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg vet ikke hva du er ute etter når det gjelder bosettingen i Almdalen og Heringen. Christian Larsen (f. 1775) var sønn av Lars Jonsen og Berit Siursdatter i Almdalen. I 1801 var Christian dreng hos broren Jon.Christian Larsen overtok (bygslet) Halligarden i Auster-Heringen etter at han giftet seg. Jeg vet ikke akkurat når dette skjedde, men det må ha vært mellom 1805 og 1809. Jeg finner ingen åpenbare slektsforbindelser til den forrige brukeren der, Jon Jensen, som åpenbart tok kår og pensjonerte seg uten å ha barn som sto klare for å overta.Karen var fra en annen del av Vefsn, men hun kan ha vært i området i tjeneste. Hun er etter alt å dømme den som døpes i 1777 som datter av Hans Jacobsen og Karen Nilsdatter i Kvanndalen. De var husmannsfolk i Tveråga i 1801.Karen døde i 1864, 87 år gammel. Jeg har ikke funnet ut når Christian døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Christensen

Jeg har mine opplysninger om navnet 'Ellingsen Gyldensten Julin' fra et omfattende notat fra Anne Hildrum om datteren til Ole Andreassen Julin, Anne Elise Olsdatters aner på begge sider.Navnet Gyldensten er brukt på Andreas Julin ifm dåpen på hans sønn Andreas i 1802. LenkeJeg har bare så vidt begynt å gå gjennom materialet fra Anne Hildrum. Navnet Ellingsen har jeg enda ikke funnet brukt i noen primærkilder.Uten at jeg har noen kilder til det, tror jeg at navnet Julien kan ha en fonetisk opprinnelse. Dersom navnet skal uttales med trykk på første stavelsen vil i-en bli uttalt som lang i. Kanske har dette blitt markert med en ekstra 'e'.Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Christensen

Hvis du søker på Julin i 'Søk i tema/gå til nummer' øverst på siden vil du finne flere opplysninger om Andreas Julin. Temaet burde kanskje ha ligget under Nordland og ikke som nå under generelt.Jarl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.