Gå til innhold
Arkivverket

[#83715] Gullich Andersen og Eline Christensdatter Poule fra Eiker


Gjest Ellinor Elise Simensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellinor Elise Simensen

(2) Takk for informasjonen.I kirkeboken for Eiker står Elline Christensdatter oppført som Helene Christensdatter (enke etter Gullich Andersen)da hun døde 14. Juli 1829. Hun skal da være 83 år, altså født rundt 1746. Fant imidlertid en Christen (Olsen) Paule som giftet seg i 1748 her på Eiker så da er det nok heller korrekt at hun er født i 1752.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

(3) Jo, det kan godt være den samme Gullich som jeg søker selv om hans far står som Andreas og ikke Anders.Vet iallefall at det var mange 'numedøler' som flyttet til Eiker-bygdene før i tiden. Har flere blant mine forfedre.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ellinor Elise Simensen

Elline Christensdatter Poules far het Christen Poule. Han giftet seg med Tore Tollefsdatter 6 Oktober 1748 i Fiskum i Øvre Eiker.Fant Christen Poule død 12 Februar 1775 - 63 år gammel. Han skal da være født ca.1712.Noen som kan være behjelpelig med å finne dåpen til Christen? Mulig han er født et annet sted enn på Eiker.Hans kone Tore Tollefsdatter finner jeg død 15 August 1773 - 62 år gammel. Hun skal da være født ca. 1711.Kan heller ikke finne hennes dåp.Noen som har informasjon?Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Et lite innspill i debatten.21.01.1758 Øvre Poule i Fischum Fierding udj Eger Prestegield. Skifte etter avdøde Christen Olssøn, enke Eli Tollesdaatter. Deres barn: 1. Henning Christenssøn ved 3 aar. 2. Helene Christensdaatter ved sitt 6te aar. Kristine Christensdaatter 16 uger. Enkens stiffader og lavverge Tron Nielssøn Sand. Verge for barnene deres faderbroder Ole Olssøn boende paa gaarden Søndre Ruud i fornevnte Fischum Fierding. Enken legger frem skiftebrev etter hennes første mann i ægteskabet Henning Erichssøn Poule 13.06.1750-24.10.1750. Sterboenkens barn: Anne Henningsdaatter, Jngri Henningsdaatter og Berthe Henningsdaatter. SAKO EMS skp. 13a folio 200-201.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Ops! Hvis noen av lserene kikker etter dette skifte i protokoll 13a blir det en utfordring. 12a vil forhåpentligvis gi et bedre resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

(10 og 12) Det vil med andre ord si at Christen Olsen er født ca. 1716. Dessverre fungerer ikke databasevelgeren for øyeblikket, men jeg fant 'noe' i kirkeboken for Eiker 1705 - 1724. Imidlertid er det ikke lett å tyde det som står der. Noen som er flinke med å tyde?Permanent sidelenke: Lenke Nr. 22 på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.