Gå til innhold
Arkivverket

[#83736] Hvem var Sadelmaker Abraham S. Lemmich i Trondheim 1801?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Sadelmaker Abraham Lemmich giftet seg i Vår Frues Kirke i Trondheim 24.01.1799 med Lorentze Nørbech. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16857&idx_id=16857&uid=ny&idx_side=-78>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDen 15.10.1799 får de en datter som ble døpt 27.10 Catharina Christina. På FamilySearch VRI sår foreldrene oppført som Abraham S. Lemmichen og Lorenze A. Norbech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Astrid, og takk for rettelsen. Det var en ren feilskrift fra min side, for jeg har ham registrert som Seilmaker. På FamilySearch VRI har han bokstaven S. for Lemmich, vilket får meg til å tro at han var sønn av en Søren eller Samuel. Men hvem var han?. Han har enten ikke løst borgerbrev som seilmakermester, eller flyttet fra byen, for han er ikke nevnt i borgeroversikten 1818 i Trondheim. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Domaas Josefsen

Abraham Stephansen Lemmich(en) var født i Bergen i 1767 som sønn av kobbersmed Stephan Knudsen Lemmichen, f Bergen 1725, d Overhalla 1797 og Catharina Abrahamsdtr Friele, f Bergen 1740, d Trondheim 1800. Abraham kom trolig til Trondheim som barn.Stephan Knudsen Lemmichen var forøvrig barnebarn av Abel Hansen Lemmichen, så her er det definitivt kobling til Lemmichen-debatten som Per Nermo refererer til.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til både Per Nermo og Kjell Domaas Josefsen. Da er den delen av problemet løst. Men er det noen som vet hvor det da ble av Abraham S. Lemmich(en) og hans hustru Lorentze Nørbeck? Jeg kan som nevnt ikke se at Abraham løste borgerbrev som seilmakermester og ble værende i Trondheim. Da skulle han ha vært nevnt i borgerrullen av 1818. Han kan selvsagt ha dødd før den tid. Jeg har prøvd å lete i kirkebøkene i Trondheim i de nærmeste årene etter 1800 etter flere barn, men uten hell. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Domaas Josefsen

Hei igjenGlemte å si at Abraham helt sikkert var i live, og trolig bosatt Trondheim, i 1824. Da er seilmaker Abraham Lemmich forlover for datteren Katrine Kirstina da denne giftet seg med Thore Pedersen Realen 15.1.1824. Jeg vet han ikke står i borgeroversikten fra 1818 uten at jeg har noen forklaring på dette. Jeg har heller ikke klart å finne andre barn enn Katrine Kirstine, f 1799, i kirkebøkene for Trondheim, så kanskje har han oppholdt seg en lang tid et annet sted enn Trondheim. Jeg har heller ikke klart å finne Abrham eller Lorentzes begravelser.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk igjen.Det kan jo tenkes at Abraham ikke løste inn meisterpapirene som seilmaker, og således ikke fikk borgerbrev. Personlig er jeg mest opptatt av Lorentze. Jeg forsøker å knytte sammen alle Nor/Nørbeckene i Trondheim på 1700 tallet. Min kones forfader er en av dem. Han finnes som skreddersvend i Trondheim i 1801, men dro til Bergen og ble gift der i 1811. Han er således stamfar til den grenen av Norbeck-familien.Jeg er av den oppfatning at hans far Anders/Andreas Nielsen Nørbeck også var far til Lorentze og skreddermester Peter A. Nørbeck som løste borgerbrev i Trondheim 1792.Jeg har også funnet en Christian Nørbeck i Øye, Aust-Agder i 1865. Han var født i Trondheim rundt 1800, og ved vielsen hans står det at hans far var Peter Nørbeck. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har funnet 4 barn av Thore Pedersen Realen og Kathrine kristine Lemmich.Serine Kirstine f. 27.08.1824 og døpt 12 sept. i Vårfrues Kirke.Peder Andreas født 02.10.1826Margrethe Lorentze født 07.04.1830Trine Oline født 05.09.1832, de tre siste døpt i Domkirken. Jeg kan ikke se at Lorentzes foreldre er blant fadderne, men derimot pigen Christiane Lemmich. Kanskje en søster av Kathrine?.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Pedersen

Her er tre barn til av Cathrine Christine Lemmich og Thore Pedersen RealenThora Christine f. 19 februar 1835 - Thore Christian f. 22 august 1841 - d. 26 august 1844 - Thore Christian f. 05 oktober 1844 -De to siste barna er født i Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk igjen Randi, for ny fin info vedr. denne familien. En god del har falt på plass, men dessverre er jeg like langt med hensyn til å linke alle Norbeckene sammen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Rune/8:) Hva het din kones forfader, skreddersvenden i Trondheim (1801) som dro til Bergen og ble gift der i 1811 (sønn av Anders/Andreas Nielsen Nørbeck) ?Hvem var nevnte Andreas Nielsen Nørbeck gift med, når og hvor levde han, og hvilket yrke hadde han ?Var han bror av følgende to (mulige brødre ?): ? - Christen Nielsen Nørbeck (c1707-1782), som gikk i skredderlære i Trondheim og senere flyttet til Danmark, g. der med Ingeborg Marie Jørgensdatter Glerup - Jacob Nielsen Nørbeck (c1712-1779), skreddermester i Trondheim, g.m. Anne Margrethe Olsdatter Øye, foreldre til sersjant (i Stangvik) Jacob Jacobsen Nørbeck (1759-1836), g.m. Sara Catharine Teilgaard fra Ytre Stangvik, Surnadal, Nordmøre (som var enke etter Christoffer (Johansen) Lossius Holst)Hvem var den Niels Nørbeck (én el. to ?) som var disses far ? Danske ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Per.Når det gjelder opplysninger om den eldste delen av Nørbeck- slekten i Trondheim, har jeg strot sett opplysningene fra NST Bind XXII hefte 1. Jeg vet således ikke mer om den antatte forfader Niels Nørbeck enn at han skal ha vært fra Sønderlynd i Danmark.Når det gjelder forfaderen til min kone, Andreas Andersen/Andreassen Nørbeck, så ble han født 30.08.1779 og døpt i Domkirken i Trondheim 05.09 samme år, dåp nr.85. Foredrene var Andreas Nielsen Havsteen og hustru Gunnil Olsdtr.Det har ikke lykkes meg å finne noe mer om dem.I 1801 tellingen i Trondheim finner jeg 'min' Andreas/Anders Nørbeck som 20 år gammel skreddersvend.Der er også en Skreddermester Peter Nørbeck som løste borgerbrev i 1792 og som ved flere anledninger skriver seg som Peter/Peder A. Nørbeck.På samme tid finner vi da også den 30 år gamle Lorentze Nørbeck, gift med Abraham Stephensen Lemich. Også hun har bokstaven A. i navnet sitt, og Peter Nørbeck var forlover ved vielsen 24.01.1799.Jeg er overbevist om at Peter, Lorentze og Andreas er søsken. Peter skal være født ca. 1764, Lorentze ca 1771 og Andreas altså 1779. Det har ikke lykkes meg å finne dåpen til de to førstnevnte.I tillegg dukker det altså opp en Lars Andreas Nørbeck, som begynte i skredderlære i Trondheim 03.06.1776 hos Skreddermester Lars Stabel. Jeg har ikke funnet noe mer om ham.Og der er også en tjenestepike Anne Nørbeck, 25 år i Trondheim i 1801.Ingen av dem jeg har nevnt her er barn av Jacob Nielsen Nørbeck 1712-1779. Det eneste de har felles, så langt er familienavnet, en hang til skredderyrket når det gjelder den mannlige delen av dem, og det faktum at alle opptrer i Trondheim i samme tidsrom. Dette gjør at jeg tror det også må være tette familiære bånd mellom dem.Om jeg nå springer tilbake til skreddersvennen Andreas i 1801, så løste han aldri mesterpapirer. Han fikk en datter utenom ekteskap i nov 1804 med Ingeranna Olsdtr. Stav, døpt Serina Bergitta Andreasdtr.Så ser jeg ikke mer til ham før han dukker opp i Bergen og gifter seg der 20.10.1811 med ! Serine Bergitte Jensdtr. Kongshavn! hun har altså samme navn som hans datter fikk i 1804.Ved vielsen står det at han er soldat og skarpskytter ved 4de Jægerkompani. Men ved flere av barnedåpene i Bergen er han skreddersvend.Han og kona fikk følgende barn i Bergen:Gunille Lorentze født 05.04.1812Karen Maria født 17.11.1815Andreas født 18.04.1819Jens Olai født 08.08.1822Elisabeth Martine født 30.06.1825.Andreas Nørbeck døde i Bergen 08.04.1831.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(13:) Mange takk, Rune !Tror du Andreas Nielsen (Nørbeck) (1779-) var bror av Christen Nielsen Nørbeck (c1707-1782) og/eller Jacob Nielsen Nørbeck (c1712-1779) (ref. innlegg #12) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Per.Ja, det er min oppfatning at det må være tette bånd mellom dem. Og skal jeg tippe, så var Christen eldst, så kom Jacob og til slutt Anders/Andreas. Og jeg bygger det på sammenfall i familienavn, valg av yrke, tidsrommet de opptrer i og tildels bruk av navn på sine barn.Men jeg har altså problemer med å finne fødselen til Peter/Peder, Lorentze, Anne og Lars Andreas, og kan dermed ikke bevise at disse fire var søsken til 'min' Andreas'. Ved dåpen ser det ut til å stå Anders, men ved alle andre begivenheter i hans liv var han skrevet som Andreas.De nevnte personene over, kan ikke være barn av Jacob.For de har jeg kontroll på. Det var bare sønnen Jacob 1759-1836 som slo seg ned i Stangvik og Ulrike f. 1763- d e 1805. Sistnevnte fikk sønnen Sivert Andreas Jonsen utenom ekteskap i 1804. Han ble satt bort og vokste opp i Melhus hvor han fikk 12 barn.Jeg har ikke funnet Ulrike igjen etter 1804, men det var hennes andre leiermål.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En liten rettelse. Andreas Nørbeck f. 1779 er selvsagt ikke bror til Christen og Jacob Nielsen, men jeg tror kanskje at hans far, Andreas Nielsen var det. Men jeg vet altså ikke når denne Andreas Nielsen var født eller når han døde. Han kan være far til Peter, Lars Andreas, Lorentze, Anne og Andreas Nørbeck.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det skal jeg prøve etter beste evne å gjøre.Barn av Christen Nielsen Nørbeck og Ingeborg Marie Jørgensdtr. Glerup:Niels Christens. Nørbeck 1760-1787Barn av Christen Nielsen Nørbeck og Ane Nielsdtr. Hviberg:Niels Byrgeson Nørbeck 1763 - ?Andreas Peter Nørbeck 1770 - ?Thomas Nørbeck 1771 - ?Christian Nørbeck 1774 - ?Friderich Nørbeck 1775 - ?Disse opplysningene stammer fra NST XXII hefte 1 og skal komme fra skifte etter Christen Nielsen Nørbeck i 1782.Barn av Jacob Nielsen Nørbeck og Ingeborg Olsdtr. Hartman 1709-1748 gift 14.07.1740 i Domkirken:Gunnil Jacobsdtr. Nørbeck 17.06.1741 - ?Marthe Jacobsdtr. Nørbeck 02.10.1742 - d f 1745Marthe Jacobsdtr. Nørbeck 17.04.1745 - ?Barn av Jacob Nielsen Nørbeck og Anne Margrethe Olsdtr. Øye 1720-1775 gift 29.04.1749 i Vår Frues Kirke:Ingeborg Margrethe Jacobsdtr. Nørbeck 04.10.1749-29.10.1749Kristiane Jacobsdtr. Nørbeck 12.03.1752 - 22.10.1756Niels Jacobsen Nørbeck 09.07.1753 - ?Kristiane Henrikke Jacobsdtr. Nørbeck 25.07.1756 - ?Jacob Jacobsen Nørbeck 05.08.1759-20.07.1836Anne Margrethe Jacobsdtr. Nørbeck 02.11.1760 - ?Ulrike Jacobsdtr. Nørbeck 04.02.1763 - e 1805Som du ser mangler jeg dødstall på mange av barna, men opplysninger jeg har fått går på at de fleste døde små. Jeg skal prøve å lete etter skifte enten i Trondheim 1775 etter Ane Margrethe Olsdtr. Øye, eller på Nordmøre i 1779 da Jacob Nielsen omkom under en seilas fra Sykkylven til Stangvik hvor han da bodde. Men jeg sliter fortsatt med influensa og høy feber, så jeg må ta det gradvis. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.