Gå til innhold
Arkivverket

[#83744] Bergen unge Misjonsforrening.


Gjest Rolf  Vandeskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Vandeskog

Da mine bestefoeldre gifter seg i 1884 blir de borgerlig viet av byfogd Schjeldrup. De tilhører, ifølge kirkeboken, Bergen unge Misjonsforrening, i parantes er tilføyet Janson. Lenke Lenke siste innføring på siden dvs 1884 2 Kan noen fortelle meg noe om denne mkisjonsforreningen?Mvh Rolf Vandeskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg så i Misjonsforbundets historikk (v. Ingulf Diesen), og akkurat omkring 1883/84 var der vekkelser og vekst i det som var/ble misjonsmenighet i Bergen, og predikant var Fredrik Franson.Jeg er enig meddeg i at det må stå Jansen i den protokollen du peker på, så kanskje må i alle fall Misjonsforbundet utelukkes, om det da ikke er en feilskriving...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg ser ingen omtale verken av 'Bergens unge misjonsforening' eller av noen Janson i 'Kirken mellom de syv fjell: Bergens kirkehistorie gjennom 900 år.' Men jeg ser at Fransons virksomhet fra 1983 resulterer i at 'Bergens Frie Misjonsforening' startes, så jeg anser det som ganske sannsynlig at det er litt feilskriving i protokollen. I 1900 ([url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=f01301&gardpostnr=630#nedre>Lenke) og 1910 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Vandeskog

Bergen frie Misjonsmenighet er idag det samme som Misjonskirken Bethel som ble startet i 1883. I 1891 er trossammfun oppgitt til Christi Menighet Lenke. Jeg har antatt at Bergen unge Misjonsforening var en feilskrift av presten, men begynt å undres. Christi Menighet kan peke mot baptister.Rolf Vandeskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.