Gå til innhold
Arkivverket

[#83746] Hva betyr dette i skattematrikkelen?


Gjest Bjørn Grønhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Grønhaug

HeiJeg har funnet min 7th great grandfather Elling Persen Nesse i Skattematrikkelen 1647 bind XII Sogn og Fjordane Ytre Sogn Futedømme Kvamsøy Skipreide Jeg lurer på hva det betyr alt som står der, legger ved det jeg fant.Mvh Bjørn Grønhaug

bilete10851.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Jeg ville tro det betyr at din forfader Elling Nesse eier 3 meller korn i Halleseter og 18 mk. smør i Brecke. Og at han ikke har bygselsrett på disse(Altså bodde et annet sted). Kanskje bor han på en gård som het Nese?Angående bygsel: http://nn.wikipedia.org/wiki/Bygsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er riktig, som David skriver, at Elling eide 3 meler korn i Halleseter og 18 merker smør i Brekke. Det betyr at brukerne på disse gårdene skulle betale Elling disse mengdene varer i landskyld (leie) hvert år.Davids tolkning av 'uten bygsel' er gal. Rett nok sier vi at den som var bruker på gården 'hadde bygselen', men 'uten bygsel' betyr her 'uten bygselrett'. Den eieren som hadde bygselretten, som regel den eieren som hadde størst part, hadde rett på bygselavgifter fra brukeren.Når det står at 'Anne Jensdatter i Bergen bygger ald gaardenn', betyr det at hun hadde bygselretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ibidem (ibid., ibd.) betyr samme sted - her 'Nees'. Så dette er en Elling som bor på 'Nees'. Han har et gårdsbruk med landskyld (årlig leie) 2 løp smør og 2 huder. Bruket eies i sin helhet av Herr Otte Jonassen, kapellanen til Korskirken, som derfor 'bygger', dvs har bygselretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.