Gå til innhold
Arkivverket

[#83755] Leter etter oppfinneren Sigurd Tjøsvold som reiste til USA


Gjest Erling Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Jensen

Jeg er i ferd med å skrive en artikkel om Sigurd Tjøsvold som ble født 17. august 1908 i Åkrehamn på Karmøy. Tjøsvold ble kjent i slutten av 1950-årene da han oppfant et såkalt 'folkefly', et lite fly som han kalte for gyroplan. I mai 1961 reiste Sigurd Tjøsvold til USA hvor han i samarbeid med det amerikanske flyvåpen skulle fullføre sine eksperimenter med 'folkeflyet'.Og her stopper alle spor. Jeg har googlet og letet, men finner ingen spor etter Tjøsvold. Er det noen som har tips om hvor jeg kan søke for å finne mer info om denne personen?[url="http://erlingjensen.net>http://erlingjensen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Først en korrigering. Sigurd er født 10. august 1908.Er du sikker på at han i det hele tatt reiste til Amerika? I såfall må han ha kommet tilbake. Ifølge Aftenposten av 25. mai 1961 hadde han fremdeles ikke dratt. Sigurd døde 30.8. 1972 og ble begravet på Åkra kirkegård på Karmøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Du finner Sigurd som gift her: LenkeOg da er det vel trolig at han har etterkommere. Du finner minst en god kandidat på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Sigurd Tjøsvold er en spennende person, et eller annet sted på min PC har jeg bilde av hans enhjulte motorsykkel (med ham inni). Folkeflyet var en helikopter-lignende sak som det sikkert finnes billeder av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Tjøsvoll hjulet.Sigurd Tjøsvoll fra Åkerhavn på Karmøy , laget flere utgaver av en enhjulet motorsykkel hvor føreren satt inne i hjulet. Den første utgaven ble produsert i 1928 og han forbedret denne modellen flere ganger senere. Bl.a. benyttet han ensylindrede, elektriske og tosylindrede motorer. Douglas 350 ccm var den mest egnede. Motoren , sete, fothvilere og et bilratt som drev en sylinder som fikk hjulet til å krenge, satt inne i hjulet. Bremsene var det store problemet ifølge konstruktøren. Toppfarten kunne bli helt oppe i 200 km/t, mente hr. Tjøsvoll. Tjøsvoll hadde flere patenter, ikke bare av mekanisk art. Han hadde også en konstruksjon som fikk navnet ' folkeflyet' som fikk mye avis omtale. Det var snakk om at produksjonen av flyet skulle flyttes til USA, men noen produksjon kjenner jeg ikke til.Kilde: Danske Populær mekanikk nr.6 1954/Sidevogna nr.2 1982. Adresseavisa 1959.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Han satt inne i hjulet som altså gikk rundt, mens han selv satt trygt og godt inne i 'navet' og styrte .......Jeg klarer ikke få lagt inn bildet av Sigurd i enhjulingen her, vil du ha det, oppgi din Epost-adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

OK, bildet er avsendt. Haugesunds Avis hadde et oppslag på 50-tallet med bilde av 'Folkeflyet' såvidt jeg kan huske. Det var en kuleformet flykropp med roterende blader rundt midten. 'Flyet' ble bardunert til bakken på Åkrasanden,, motoren startet, og de roterende bladene skulle da sørge for oppdriften, slik at bardunene kunne løsnes. Men det 'tok vist ikke av' .........Denne mannen, som knapt hadde folkeskolen, må utvilsomt ha vært et teknisk geni, i og med at enhjulingen fungerte ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.