Gå til innhold
Arkivverket

[#83762] Hovden/ Florø folk i Kristiania/Oslo


Gjest morten undseth
 Del

Recommended Posts

Gjest morten undseth

Jeg leter etter spor på en gren(isåfall en av få ) på min kones side av familien med utspring på øya Hovden (Kinn prestegjeld)utenfor Florø. For å begynne med Julie Dorthea ( f. 1873-?), hun var søster til bestefar til min kone. I 1910 er bestefaren Didrik Pedersen (1883-1944) etterhvert kalt Hovden og i Oslo, der han og kone driver Tostrupsgården hotel. Legger ved en lenke fra en tid tilbake om Hovden, kanskje mest som 'krydder' : (t.o.m. et gammelt reklame foto for av ekteparet Hovden og deres neste bedrift i 1917, nederst på linken. Historien før dette er rimelig kjent.[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=61882&sok=morten>Lenke undseth&nr=16&antinnlegg=18&startnr=&antall=&spraak=#ankerHar funnet ut nå at hans søster; tidligere nevnte Julie Dorthea også bor i Oslo i 1910,i Sorgenfrigata på Majorstua, her er hun i FT, i tilegg ser vi ektefelle og fra Kinn/Hovden. Så er det to døttre: Dagny Kristine Jensen 17.10.1902. og Jenny Henrikke Jensen f. 30.09 1904 FT 1910:LenkeDen ene, Julie Henrikke mener jeg å funnet spor etter.Gravferdsetaten i Oslo, på Vestre gravlund i Oslo viser Jenny Henrikke og det mener jeg er ektemannen , her er de nr 25 og 26 ovenifra. De er døde samme dato ser det ut for meg...LenkeDe ligger i en urnelund sammen med mange andre, det er ingen festere til denne felles urnelunden, så her stopper alle spor, dette mener jeg forøvrig er Fageborg sokn.Her finner vi og forøvrig Henrikke på DIS norge, gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei Morten.Eg finn ei Dagny Larsen med same fødselsdato som Dagny Jensen hadde i FT 1910 (171002). Ho er gravlagd på Høybråten kirkegård i Oslo Felt: 013 Rad: 01: Gnr: 002.I same grav finn eg ein Alf Karl Larsen, f. 160402.Begge døde i 1978.Kanskje du kan sjekke evt. festarar på denne, for å avklare om det er den rette?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Hei igjen EgilOg takk for sist på vestlandsturen! ja dette kan jo være noe, jeg undersøker nærmere, jeg kringkaster her senere om hva jeg finner eller ikke finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Det var bingo på første forsøk! Der var datteren som festet, da blir det kona og hun tremeninger. Takk for hjelpen! (Om noen alikvel skulle snuble over andre data i denne sammenheng tar jeg fortsatt i mot det med takk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.