Gå til innhold
Arkivverket

[#83766] Folketelling 'light' ~ Skattelistene (pluss) telefonkatalogen.no


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Det har vært endel i media om publisering av skattelistene, og jeg innrømmer at jeg er en av de som bruker skattelistene - i slektsforskersammenheng. Dersom man forsker på etterkommere etter en bestemt person kan skattelistene være et bra hjelpemiddel.Som regel så er det eneste jeg er interessert i et korrekt navn, fødselsår og bosted (i alle fall hvor personen betalte skatt) det året skattelisten referer til. Og noen ganger om personene fortsatt er (eller var) i live for det året skattelisten gjelder. Denne infomsasjonen blir gitt i skattelistene sammen med lønn, skatt og formue. Hvor mye en person tjener er for meg ikke så ineteressant, men korrekt navn fødselsår og oppholdssted er viktig. Dersom man supplerer denne informasjonen (postnummer fra skattelistene) med den informasjonen man finner på telefonkatalogen.no, kan man resonnere seg til visse personers familier. Videre har man fra telefonkatalogen.no mulighet til å ta direkte kontakt med ulike personer og forsøke å få mere informasjon fra disse personene.Man må selvfølgelig være diskret og varsom her, men det kan allikevel gi en pekepinn på hvem som bor i samme husstand i likhet med den informasjonen vi finner i folketellingene.Det har vært endel snakk og skriving om å fjerne skattelistene fra internett. Dette er jeg til en viss grad enig i, men hadde det ikke allikevel vært en ide å fortsatt ha tilgang til navn, fødselår og bosted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Skal ein skilje Ole Olsen frå Ole Olsen treng ein vel ofte meir enn fødselsåret. Er ein uheldig kan ein til og med finne to ulike personar med same namn fødde på same dato i same år.Her er ein som eg brukar ein del: http://www.sagat.no/86 For 2001 kan ein finne både fødselsdato og ektemake. Telefonkatalogen finnfirma viser også fødselsdato på mange personar.Kjekt for slektsgranskarar. Men med tanke på personvernet er dette betenkeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Så bra! Her kom det fram et par andre gode hjelpemidler. Tusen takk Torbjørn og Tore.Torbjørn (2): Selvfølgelig, dersom man leter etter Ole Olsen eller Hans Hansen, så er det nok litt vanskeligere enn om man leter etter Nikoleus Blostruplien. Det forstår jeg. Man må selvfølgelig ha litt sunn fornuft også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Med dette så er også Aftenposten sitt arkiv veldig nyttig å ha tilgang til. Her har jeg siden de åpnet arkivet, tatt månedlige økter, og funnet voldsomt med informasjon. Det meste av dette er slektsinformasjon som er mer begrenset til Oslo eller Østlandet. Vet noen om det finnes det andre tjenester som dekker andre deler av landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

På www.birthday.no vil du ikkje finne alle - ikkje meg t.d. - fordi det er muleg å reservere seg, og mange med meg har gjort det. Funksjonen er litt vanskeleg å finne (sikkert med vilje); du søkjer opp namnet ditt, klikkar på det, og får fram eit bilde med knappen 'ta bort' nede til høgre. Klikkar du på den får du eit skjema som du fyller ut og sender. Du får slette berre ein person pr epostadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Jeg er også en av de som benytter meg av kobinasjonen skattelister og telefonkatalogen for å få rett bostedskommune, og fødselsår. Ofte er det da såpass langt ut i slekta at jeg nøyer meg med det. Jeg bruker det også når jeg sporer 50-årskonfirmanter som menigheten vår inviterer på jubileumshelg. Skattelistene blir da supplement i forhold til fødselsår når man ikke aner hvor i landet en person er havnet, og når man har for mange treff til å begynne å ringe til f.eks 50 stk med likt navn. Men hadde jeg måttet, så hadde jeg gjort det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.