Gå til innhold
Arkivverket

[#83781] Etterlyser opphavet til min forfar Knut Knutsen, f. ca 1722 i ?. (Hedmark)


Gjest Trond Strandhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Strandhaug

Etterlyser opphavet til min forfar Knut Knutsen, f. ca 1722 i ?. Han giftet seg med Marte Hansdatter, gift 24-Jan-1764 i Vinger, Hedmark, Norge, f. 0-___-1747 i Haug, Søndre Sæter, Vinger, Hedmark, Norge, (datter av Hans Israelsen og Anne Jakobsdatter) 29 sep 1747 i Vinger, Hedmark, Norge, d. 0-___-1809 i Spetalen, Vinger, Norge, Hedmark, Norge, gravlagt: 5 apr 1809 i Vinger, Hedmark, Norge. Knut døde 0-___-1803 i Stormyra, Øvre Sidselrud, Vinger, Hedmark, Norge, gravlagt: 16 jan 1803 i Vinger, Hedmark, Norge. Knut døde som legdslem 81 år. 71 år i 1801.. Barn: 2. i. Knut f. 0-___-1766. 3. ii. Hans f. 0 ___ 1771. iii. Anne Knutsdatter, f. 0 ___ 1777 i Stormyra, Øvre Sidselrud, Vinger, Hedmark, Norge, d. 0 ___ 1785 i Stormyra, Øvre Sidselrud, Vinger, Hedmark, Norge.Ser ut som Knut og Marthe bodde hos sin sønn og svigerdatter i 1801. Hedemarken Wingers Sidselrud Hans Knudsen Mand 37 Begge i første ægteskab Olia Eriksdtr Hans kone 23 Begge i første ægteskab Ragne Hansdtr Deres børn 3 Anne Hansdtr Deres børn 1 Knud Knudsen Mandens fader 71 Begge i 1ste ægteskab Nyder almsse af sognet Marthe Hansdtr Hans kone 56 Begge i 1ste ægteskabSamme etterlysning er lagt ut på DIS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gev.soldat Knudt Knudtsen ble trolovet 29/4 og gift 24/10 1764 i Vinger med Marthe Hansdt. Sidselrud?Barn: Knut dpt. Judica 1766 Sidselrud, far var husmann da. Barn funnet på FS, Vinger fødselsdato/ikke dåpsdato: Halvor 20/4 1722 (Raalien?)- 25/4 1822 og gift med Mari Pedersd. --- Hans 6/8 1774 --- Mari 18/12 1876 --- Anna 7/5 1779 --- Arne 10/8 1781 --- Gulbrand 16/4 1784. Gårder som var nevnt var Raalien og Mellum. Jeg har ikke sjekket opplysningene fra FS mot kirkebøkene.Bare noen tanker. Skulle tro det finnes barn født før 1766 eller hva? Jeg har lett i kirkeboka(1764-66) uten å finne noen andre enn Knut, men kan godt ha oversett ett eller to barn. Kanskje var første barn dødfødt. Ellers så har de kanskje vært et annet sted de første par åra mens han ble ferdig med militæret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Hei Berit Det er vel ikke enkelt å finne opphavet til gev.soldat Knudt Knudtsen.¨Ser det er noe avik på datoer og år jeg hadde fra tidligere og de datoene du oppgirLitt usikker, hvem er Halvor 20/4 1722 (Raalien?)- 25/4 1822 og gift med Mari Pedersd, som du nevner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har dessverre ikke funnet noen av de barna jeg fant på FS døpt i Vinger. Iallfall ikke etter den oppgivne fødselsdato og år. At det finnes feil i FS vet jeg, men når alle barna har dato begynner jeg å lure litt? Det er også rart at dine og mine datoer ikke er like.Jeg har skrevet feil år på Mari, 1876 skal så klart være 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Nr 3 Halvor Knudsen og Mari Pedersdatter er mine tipp tippBrukte navnet Digerud før han kom til Raalien / Finnlien plads ( Finnskogen )mvh. bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

Berit. Har problemer med å lese i denne kirkeboka, Helt avhengig av noen som kan lese denne 'doktorskriften'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vel, jeg vil ikke akkurat kalles skriften ved dåpen til Anne for legeskrift. Den ligner mye mere på formskrift enn det.27/1 ? Knud Knudss. Holt eie og h. Marthe Hansdt. B(arn) Hans. Fadd: Lars Nilss. Holt, Eric Hanss. ibd., Amund Hanss. Sigerud, Ane Olsdt., Anders Raaes/Baaes? |:under Holt:| hustru Ane Hansdt. Sigerud.4. september Knud Knudsen Stormyren og hustrue Marte deres B. Anne. Fadd: Jacob Jacobs. Badstuen, Ole Olsen Kurud, Israel Erichs., Dorthe Siselrud, Mari Hansdt. Kurud,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.