Gå til innhold
Arkivverket

[#83783] Kjeld Bugges nærmeste slekt på morsiden


Gjest Leiv Skjerve
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Her http://vestraat.net/ettersl/rosing0001.htm finner jeg dette:Frederikke Barbara BROCH (Magdalene Rosing, Friderich, Thomas, Hans, Claus, Rasmus) ble født i 1765. Hun giftet seg med Jens Werenskiold, sønn av Niels Werenskiold og Hermana Cathrine Rosing, den 21 mar 1797. Hun døde i 1801.Barn av Frederikke Barbara Broch og Jens Werenskiold, alle født i Onsøy, Østfold:Niels Werenskiold ble født den 16 des 1797. Han giftet seg med Andrine Severine Broch, datter av Lorentz Broch og Elisabeth Marie Norup, den 13 okt 1829 i Onsøy, Østfold. Han døde den 21 nov 1871 i Onsøy, Østfold, 73 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her http://vestraat.net/ettersl/rosing0001.htm finner jeg dette:Frederikke Barbara BROCH (Magdalene Rosing, Friderich, Thomas, Hans, Claus, Rasmus) ble født i 1765. Hun giftet seg med Jens Werenskiold, sønn av Niels Werenskiold og Hermana Cathrine Rosing, den 21 mar 1797. Hun døde i 1801.Barn av Frederikke Barbara Broch og Jens Werenskiold, alle født i Onsøy, Østfold, var:Niels Werenskiold ble født den 16 des 1797. Han giftet seg med Andrine Severine Broch, datter av Lorentz Broch og Elisabeth Marie Norup, den 13 okt 1829 i Onsøy, Østfold. Han døde den 21 nov 1871 i Onsøy, Østfold, 73 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Han var fremdeles bosatt i Kristiania i 1910 og var ugift - LenkeHvis det er denne karen som er far til Kjell Bugge, skulle det tyde på at gutten er født utenfor ekteskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Fredrik Werenskiolds dødsmelding i Kristiania 1916 - nr. 481 - sier at han var ugift og etterlot seg to fosterbarn - Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 8 , 1915-1917, oppb: Statsarkivet i Oslo.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27308/90>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27308/90Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser nå at jeg har bommet litt med generasjonene i innlegg 8, Fredrik Werenskiold var guttens mf = morfar. Fredrik døde ugift og etterlot seg to forsterbarn - han må vel da ha fått en uekte datter, som igjen er mor til Kjell Bugge...??? Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg lurer også på hvor linken er. Det er jo et fødselsår på moren, 1880, og jeg lurer på hvor det kommer fra... Og er det moren som heter Bugge?Hmmmm....Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Riktig. Det må være denne personen som menes med f. 1880. Lenken i innlegg 9 viser at Kjeld sin mormor var pige Ragna Mathilde Eriksen f. 1854. Jeg har prøvd å finne hennes dåp, uten hell til nå.Ser at en av Anna Augusta sine fadre er en fyrbøder Fredrik Eriksen, det kan jo være hennes bror eller kanskje også far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(8:) Lorentz Johannes Fredrik Werenskiold er ev. morfar til Kjeld Bugge (mao. ev. far til Anna Augusta Fredriksen, f. (u.e.?) 2 Aug 1879).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Leiv/1:) Hvor har du det fra, at morfar til Kjell Bugge f.1907 var (Lorentz Johannes) Fredrik Werenskiold 1832-1916 ?Innlegg #9 viser at foreldrene var Johan August Fredriksen og Ragna Mathilde Eriksen (ugifte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

hsan har det fra lenken i innlegg 1. Men det ser ikke ut til å stemme, såvidt jeg kan se.Forøvrig kjører jeg Kjeld Bugges gate hver dag på vei til og fra jobb, oppkalt etter Kjeld Andreas Bugge som var prest her i byen midt på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(9:) Står det 'Anmeldt av Faderen' i kolonnen helt ytterst til høyre ved dåpen i Horten den 7 Aug 1879 av Anna Augusta Fredriksen, f. (u.e.) 2 Aug 1879 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Den ugifte barnemoderen (til Anna Augusta Fredriksen) i 1879 er pige 'Ragna M.(atilde) Eriksen (f. 1854).Barnefaderen's kone i 1900 er 'Anna M. [gift] Fredriksen' (f. 1854).Barnefaderen's svigermor i 1900 er 'Anne B. [gift?] Eriksen' (f. 1814).Kan det være slik at Johan August gifter seg (mellom 1879 og 1885) med barnemoderen 'Ragna M. Eriksen' og at hun altså er den samme som 'Anna M.' f. Eriksen (?) i 1900 ? (i så fall må altså fornavnet Ragna el. Anna være feilskrevet/feiloppfattet). Søkt teori ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(20 og 5:) 'Johan [August] Fredriksen og hustru Anna' [f. Eriksen ?] var faddere i Horten for Johan's dattersønn Kjell Bugge den 7. juli 1907 (ref. innlegg #5, linje 66: Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Og fadder samtidig var vel også Johan August's sønn Kristian (Christian) M.[agnus] Fredriksen f. 1891 (se lenken i innlegg #11, linje 3501: Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Mange takk for interssante innlegg som jeg må bruke noe tid på å gjennemgå.Fra mine kilder:S L E K T E N J A G O W Ved gjennemgang av eldre årganger av N S T i 1990 fandt jeg i BIND XXVII, hefte IV (1980), side 280, en artikkel med en kuriøs tittel, som skulde vise seg meget interessant: 'Bak de tørre tall' Forfatter var: Kjeld Bugge (byrettsjustitiarus i Trondheim). 'Bak de tørre tall' av Kjeld Bugge. Jeg siterer: 'Hos min tipoldefar på mors side, major Jens Werenskiold på Kjølberg, var det en sjelden stor samling av malte slektsportretter. Sønnen Adam overtok Kjølberg og dermed portrettene og de aller fleste er nu hos hans datterdatter Juliane Solbraa-Bay i Drammen. De tre originale portrettene har alltid talt til min fantasi. To av dem forestiller Jørgen Christopher von Coppelow (1684-1770), generalmajor til hest og hans hustru, Magdalena Margretha Ibenson (1688.1757), et stilfuldt og vakkert ektepar. Efter morfar arvet jeg noen gamle slektsopptegnelser som er gjengitt i NST X side 29 ff. Så langt Kjeld Bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.