Gå til innhold
Arkivverket

[#83787] Tyding fra svensk husförhör.Eda, Värmland


Gjest Anniken Lindaas Kolstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Jeg har ikke tilgang på Arkiv Digital men har noen kopier som jeg prøver å legge ved.Er det noen som kan hjelpe meg og tyde:Eda-AIIa-1-1896-1905-Bild-448-sid-436 Husförh.HögStora Olof Olssons tidligere yrke? Jeg tyder: f[øre] d[etta] ....deman och kyrkovärd.Eda-AIIa-1-1896-1905-Bild-462-sid-450 Husförh.HögStora Nils Olssons yrke? Jeg tyder: Ba....hjon.Kan det være Backsthjon. Har sett dette flere ganger i svenske kirkebøker/husforhør. Er det egentlig en forkortelse for Backstugusittare-hjon?

bilete10863.l.högstora andersolssonberteaböretandersdtrmbarn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Sorry! Helt umulig å få lagt inn bildene.Kanskje noen av dere gidder å slå opp for meg og titte? Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

I 1890 skrives Nils som det allerde er antydet som backstuhjon:Om personen Namn: Nils Olsson Hemförsamling: Eda Hemort: Hög stora. Kontrakt: Jösse Län: Värmland Födelseår: 1825 Födelseförsamling: Eda Yrke: Backsthjon Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 57 Rad: 25Nils Olsson, f. 1825 i Eda, Backsthjon Brita Andersdotter, f. 1836 i Eda Olof Persson, f. 1865 i Eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Tusen takk, Anne Lene!Jeg trodde det stod nämdeman men fikk ikke helt bokstavene til å stemme, men nå når du også har tydet og kommet frem til bokstavering med ekstra n 'nämndeman' så passer det jo! Det var godt å få dette avklart.Ang backsthjon Nils Olsson skal du ha tusen takk for tyding, wikipedia-info og ekstraoppslag i 1890.Flott med hjelpere som deg som gjør at tingene faller på rett plass i slektforskningen! Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.