Gå til innhold
Arkivverket

[#83793] Stygg sak i Ringsaker. Barnemisshandling og pedofili?


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

I den nye bygdeboka for Ringsaker opplyses det at Marit Kristoffersdatter født 1749, datter på Haga, gift med Mons Enersen Amb. Hun fikk sitt første barn Ener Monsen i 1760. Overskriften på dette innlegget passer på en slik sak. Mons Enersen ville vel også på den tiden ha blitt straffeforfulgt?Men en kan ikke finne noen sak. Hvorfor? Bygdebokforfatteren har tatt feil. Rett og slett glemt å tenke på tallene og gjort en enkel kalkulasjon. Marit Kristoffersdatter f 1749 på Haga finnes som død i Ringsaker kirkebok på Haga i 1818. Da står det pige!!Men hvem er denne Marit (Marte er nok det korrekte)? Kan det være Marte Kristoffersdatter f på Haugli oppi Brumund, i 1734, døpt 31 jan 1734. Da kunne man selvfølgelig gifte seg 2. nov 1749! Har jeg funnet rett person? Er det hun som er født på Haugli?Det neste spørsmålet blir selvfølgelig hvem hennes mann, Mons Enersen Amb er, muligens født 1744?? Han jobbet nok på Amb da han giftet seg og det gjorde også kona. Derav navnet Amb, men hvor var han fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Christopher Monsen døpt 1768. Foreldre Mons Einersen og Marthe Xstophersd. LenkeDette er vel den samme Kristoffer som vi finner på Steenhougen FT 1801 (lenke innlegg 2) sammen med mor og stefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Her har forfatteren rotet litt, den som gifter seg med Mons Enersen var Marthe Christophersdtr dpt 1737 Sougs eie, det er søsteren Marith som blir født 1749, Marthe blir forøvrig annen gang gift med Daniel Mortensen og bor 1801 på Steenhougen i Veldre, som nevnt i innlegg 5. Marith var ugift og er den som dør i Haga 1818 ugift pige 80 år står det i kirkeboka. 1801 er det nok hun som er tjenestejente under Skruen hos Peder Gudbrandsen som hadde vært gift med hennes niese.Alderen der står 33 det rette hadde vært 55, hadde vært gøy å se orginalen om det virkelig står 33 eller om det er feiltolket.Under Sougs eie har forfatteren også blandet alle Kristofferenbarna, det var nemlig to stk på Soug eie med navnet Kristoffer,Kristoffer Olsen og Kristoffer Andersen som da senere kom til Skaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Marthe er da datter i Kristoffer Andersens første ekteskap med Marthe Eriksdtr , mens Marith sin mor var Inger Bersvendsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

I bygdeboka under Soug eie blir det da endel feil på Christopher Olsen sine barn, her har forfatteren 7 barn på ham. Rett skal være 3, Christopher Olsen kalles Christopher Soug men Christopher Andersen kaller seg Soug eie. Det er en viktig forskjell å merke seg. Det står bl.a at Cristopher Olsen fikk sønnen Ansten døpt 4/3 1737 på Soug, og datteren Marthe døpt Soug eie 19/5 1737 og at disse var tvillinger !! En ventet ikke to og en halv måned med å døpe barn på den tiden, i tillegg er Christopher Soug fadder til Marthe som døpes 19/5 1737, Lenke ikke være så vanskelig å skjønne at det dreier seg om to forskjellige da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Når det gjelder Mons Enersen dør han her Lenke 42 år gammel, f ca 1732 og dermed før bevarte kirkebøker tar til, hvis han ikke kom fra Nes da, Marthe sine foreldre var jo Næsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Else Kari: Noe har gått meg hus forbi. Du sier Marte Kristoffersdtr f på Saug-eie 1737. Betyr det at Kristoffer Andersen var på Saug-eie i 1737. De har jo barn senere på Saug-eie, så det høres fornuftig ut. Altså fra Kr.Andersens første ekteskap og ikke fra Haugli. Altså forklarer det også hvorfor Ener er født på 'Hage'.Jo, jeg tror også at Mogens (Mons) Enersen er født før kirkeboka. Mulige slektninger er Lars Enersen, finner ham bare ved Eners dåp - ellers ukjent. Så er det en Jon Enersen som gifter seg fra stor Stav. Vil tro disse er i slekt. Jon har også sønner mede navn Ener og Mons.Noe av hensikten med denne debatten er også å vise til en av Ringsaker bbs mange feil. (Også i oversikten for gardbrukere!). Nesten for hver annen side i slektsoversiktene.Jeg har over hundre etterkommere av Marte K og Mons Enersen. Vi har lett mye etter Mons Enersen uten resultat for hans opphav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Av Kristoffer Andersen sine barn var Anne f1734, Marthe 1737 og Valborg 1740 f på Soug eie i tillegg dør mor Marthe Eriksdtr på Soug eie i 1741.Christopher kalles også Soug når han gifter seg med Inger Bersvendsdtr 1744, og da som du vet ble Børre f på Soug.Sønnen Anders Kristoffersen gm Ingeborg Halvorsdtr bodde også på Soug eie.Jeg ser at det er en Ener Jonsen som får datteren Berte på Dalby eie i 1734, kan være en far til Mons?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jon Enersen med barn er greie. Når dere sier Grini, så er det i Lagmandsveen de bodde. Interessant med Ener Jonsen. Skal se mere på det. Dalby-eie kan være i Gaupen - hvilket ligger i området der Jon og Mogens bodde, men en finner også Dalby i Brumund og det var altså i Brumund Mons endte opp.Det har vært nyttig med en dramatisk overskrift. Fantastisk respons! Takker for det. Det er sikkert også mange som har nytte av det som er kommet fram om etterslekta.Og det er påpekt nok en feil i bygdeboka under Haga!Det er responsen og delingen som gjør dette til et spenstig forum! (Best i sitt slag?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Faddere ved Berthe sin dåp i 1734 er Torgrim Houmb og Mons Thierne eie. Det peker jo i begge retninger :-) Ener Jonsen er nevnt i bygdeboka under Dalby i hovedsognet, uten at det betyr altfor mye. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hvem denne Ener Jonsen er, blir nok vanskelig å dokumentere. For vel tredve år siden noterte jeg en Ener Jonsen Faråsen gift med Trine Kristoffersdatter Haugli. Dengang mente jeg at denne Trine kunne ha vært gandtante til Marte Kristoffersdatter gift med Mons Enersen. Debatten her har tatt en annen utvikling takket være Else Kari. Men da seiler Ener Jonsen Faråsen opp som en mulig kandidat. Jeg vet ikke mere om disse. Bare at Trine døde ca 1738. Dersom Trine er grandtante til Marte Kristoffersdatter Haugli, så er det mulig hun er for gammel til å få barn i 1732???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Muligens et skudd i blinde, men en Åse Jonsdatter fra Ånderud-eie får tvillingene Joen og Ener utenfor ekteskap i 1738: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

(15) Hedmark Historielag, skifter:Faraasen lille i Ringsaker: 3/2 1738 H.skpr.1735-39 s.560bTrine Kristoffersdatter †g. Einer JoensenArvinger:Søskende:1.Hans Kristoffersen † (5 barn)2.Anne Kristoffersdatter gift3.Susane Kristoffersdatter enkeBto.145-1-0, Nto.78-1-14 Heri iberegnet Jord:4 ½ skind m.b. i Faraasen lille, takst 108 rdl.http://www.hedmarkslekt.no/Skifter/Skifter_c_f.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Grete: Skiftet stemmer nok det og jeg tenkte da jeg var inne på disse gamle notatene hvor det sto at de neppe hadde unger - at det var vel feil det da?Denne Einer Faråsen hadde nok også vært innom Ottersrud før han kom til Faråsen? Men Ottersrud er igjen nesten nabo med Lagmandsveen hvor Jon Enersen kom en generasjon senere (innlegg 13).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Om Ener Jonsen Lene-eie er samme som han på Faråsen er muligens tvilsomt. Ref skiftet på Faråsen, Trine sin bror, Hans Kristoffersen, er antatt å være ca 1668. Ener på Lene er født etter 1695. Selvfølgelig er det mulig og kanskje derfor de var uten baqrn? Men jeg tror vi skal se på dette som to personer. Faråsen ligger så langt øst i Ringsaker at han også kan ha beveget seg over til Furnes (da Vang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ener Joensen på Grini-eie i 1801 (det er nok Lagmandsveen) 47 år, g m Malene Andersdtr 56 år. Begge i 1ste ægteskab.Anne Nielsdtr, Hans moder, 80 år, enke efter 1ste ægteskab, nyder føderaad. Malene var av gårdmannsfamilie i Veldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Jeg antar at vi snakker om to forskjellige Ener Jonsen. Den som dør på Lene-eie i 1771, 75 år gammel er etter mitt synspunkt i passende alder til å være far til Jon, Lars og Mons. Mons døde 42 år i 1774, dvs f. ca 1732.Hvis det er snakk om samme person, må han ha vært gift minst to ganger. Paret på Faråsen har i alle fall ikke barn sammen. Nei, jeg tror også det er snakk om to personer, jeg har imidlertid ikke klart å finne Ener Jonsen Faråsens begravelse, eller skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Ble plutselig usikker på om det står Lars Enersen eller Lars Eriksen ved dåpen til Ener i 1760. Faren kalles Mons Einersen, og dåpsbarnet er skrevet Einer, men det står vel ikke Lars Einersen... Er det Eriksen det står? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.