Gå til innhold
Arkivverket

[#83793] Stygg sak i Ringsaker. Barnemisshandling og pedofili?


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Døpt 20 mai og nå var de kommet til velt Molstad. Tror de er nevnt i Veldre bb.Det er ingen grunn til å legge vekt på det, men Ener Jonsen Faråsen var nok innom Ottersrud før han kom til Faråsen.Erik Monsen var g m ei fra Ottersrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Grunnen til at Mons og Marthe var innom Lille Mølstad var vel at broren til Marthe, Erik Christophersen bodde der? Gm Anne Fredriksdtr.De kjøpte garden i 1765 bodde der til han døde 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette ligger blant de 5000 første navn i min database og jeg noterte at de måtte være i slekt med Haugli-folket. Da er det definitivt gjort før 1990 og jeg har tidevis rotet rundt med dette folket uten å finne forbindelser til Haugli-folket.Erik hadde bl a etterslekt i Jemtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Erik var sønn av Christopher Andersen Haga, han var gift tre ganger siste gang med Anne Fredriksdtr Høyby LenkeJeg har rotet mye med disse barna til Christopher Andersen i håp om å få en bekreftelse på at datteren Kari f 1752 er den samme som havnet på Simenstad eie, foreløbig uten hell :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ja, nåslkir vi utpå, men jeg har registrert Kristoffer Andersen og Ingeborg Svensdatter som foreldre der. Dåp 02971752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ja morens navn er blitt til Ingeborg Svendsdtr der, Lenke Inger Bersvendsdtr er nok det rette det ble vel muntlig overlevert presten og da kan det jo lett høres ut som Ingeborg Svendsdtr. Det var jo bare en Christopher Andersen i Haga og han var 2.gang gift med Inger Bersvendsdtr. Men foreløpig klarer jeg ikke helt å være sikker på at det er hun som havnet på Simenstad eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Så er det jo interessant å finne mor til den jenta som ikke ble missbrukt læll!Inger (Ingeborg) Bersvendsdatter. Bersvend er ikke et navn du finner på mange plasser i Ringsaker, så hennes opphav kan bidra til oppklaring av flere bersvendsdøtre.Jeg finner en Erik Bersvendsen på Vengshol-eie i 1801. Hans far skulle være Erik Bersvendsen på Kvarberg-eie. Jeg tror også han var på Børke-eie. Han kan være en bror. Er de søsken, så hvem er felles far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Har to Bersvendbrødre som kan være brødre av Inger, Nils og Erik Bersvendsønner begge havnet på Børke eie. Nils gm Dorthe Arnesdtr viet i Vang Erik Bersvendsen Farberg g 1737 med Kirsti Siverssdtr hun dør Børke eie 1755 Erik gift på ny 1755 med Kirsti Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Denne er nok viren. Jeg har lett etter Bersvend med mor Inger, Bersvend gift med Eriksdatter og Nilsdatter, men finner intet som kan hjelpe på glid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Av barn på Nils og Dorthe har jeg :Børre f 1741 Molestad ? i Vang [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9047&idx_id=9047&uid=ny&idx_side=-33>LenkeArne f Spigedaleneie 1744Christopher dpt 1746 Børche eieElse dpt 1748 Børche eieThomes dpt 1750 Børche eie1765 er denne familien på Bergoust eie. Nils Bersvendsen Bergoust eie begraves 1/1 1766 55 år Erik og Kirsti SivertsdtrBegravet 1738 Erik Bersvendsen Stenseng eie sin sønn Børre 1/2 årEr nok flere imellom disse.Sivert f Qvarberg eie 1744Arne f Spigedalseie i 1747 som du ser er svigerinnen Dothe Arnesdtr fadder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

UffDenne bygdeboken er som jeg fryktet også full av feil når det gjelder bondestanden, ikke bare for husmenn. Jeg hadde et innlegg i Ringsaker Blad lille julaften når det gjelder Ringsaker bygdebok http://www.wangensteen.net/diverse/test.pdf, og jeg synes det er direkte leit at noe slikt blir utgitt av Ringsaker Historielag i 2010.Hva skal vi bruke et slikt verk til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Vi er alle fulle av feil Lars Ove. Hva skal de bruke oss til!Vel, bygdeboka. Det er jo kjempebra den er kommet. Et bedre gravested har vi slektshistorikere ikke hatt på lenge! Så takk for boka! Jeg vil kose meg leeenge. Det er som å løpe o-løp og jeg er den eneste som finner posten! For den var satt opp på feil topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Første bind er på 700 sider. Det spørs hva du vil bruke boka til, men jeg tror at alle vil ha ha nytte av den. Jeg savner et forord som sier noe om hva som er tenkt om husmannsfamilier som Lars Ove spesielt er opptatt av. Hva med skrivemåte på navn. Det er over 100 år siden å ble tatt i bruk, men ikke på gardsnavn i denne boka for eksempel. For øvrig burde denne diskusjonen blitt flyttet til eget tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Når det gjelder Nils,Erik og Inger Bersvendsen/dtr kom de fra Stor Mørkved eie.Ifølge sjeleregisteret for Vang 1732 var deres far var enkemann Bersvend Cortsen 62 år, Nils er 20 år Erik er 15 Inger er 11 og så var det Siri på 17, alle bor på Stor Mørkved eie, men på Inger står det på Gudsaas som merknad.Det kan også være eldre søsken i denne barneflokken som ikke bor hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.