Gå til innhold
Arkivverket

[#83803] innsyn i pasientjournaler


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

I forbindelse med slektsgranskning leter vi etter spor og opplysninger både her og der, det være seg aviser, bøteregistre, fattigforsorgens bøker osv.I hvilken grad er det mulig å få innsyn i pasientjournaler til sine forfedre? Hva slags regler og lover gjelder? Er det noen som har erfaring eller innsikt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Sålenge det er 'direkte' forfedre og ikkje anna enn det, så er det vel ikkje noko hindring for innsyn, same kor nytt det er.Du må kanskje 'bevisa' det, men det som er frå 1900 og opp til 1910-15 er fritt for kven som vil.PS:eg sende deg ei lenke for ei tid tilbake, i eit anna tema der du spør etter 'Polititidende'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jepp, mange takk! Jeg var forøvrig i Oslo før jul, og der var det ingen problem å få låne bøkene med Polititidende frem til 1930. Så da lånte jeg og lot det stå til.Det var nasjonalbiblioteket som mente at de var klausulert for alltid, uavhengig av hvor gamle de var.Det jeg er på jakt etter nå, er flere mulige spor etter en oldemor som var på sinnssykehus de siste 16 årene av sitt liv, i Kristiansand. Lurer på hvem som har papirer herfra, om det finnes noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ei av mine oldemødre døydde i 1935, eg var i kontakt med Nordlandsarkivet for å få opplysningar om henne.Hadde ikkje dei forsvunne under krigen hadde eg fått det eg ville (slik eg forstod det), men kanskje det var lett å sei sidan alt var borte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Vil det si at det er statsarkivene som oppbevarer slikt materiale, og ikke sykehusene? Det spørs vel også hvor lenge slikt materiale oppbevares?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

HeiI fra min tid som ansatt ved Trondarnes Distriktsmuseumfikk vi inn gamle arkiver fra div.offentlige institusjonerså som skoler ,karakterbøker--fattigkommisjonen der folkba om understøttelse pr.håndleveret brev osv.Kan ikkehuske pasientjournaler , men hvem vet ?Prøv ditt lokalemuseum for info . Kanskje ?hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Var hun på Eg så er Statsarkivet i Kristiansand og var det Dale så er det jo i Stavanger det er naturlig å spørre. Vet at ei dame fikk se hva der sto om bestemora som var på Dale. I tidligere tider var det utgitt årlig Lister og Mandal Amtstingforhandlinger. Og i disse årbøke er de offentlig forpleides diagnose kort beskrevet. For eksempel om de kunne bortsettes på Jæderen i privat forpleining (auksjoneres )bort eller til mindre betaling.. Privat /Pirat forpleining skal jo være så bra;-) Noen er beskrevet som urenslig,sengevæter,giftelysten,hennfallen til onani osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takk for tilbakemeldinger.Ja, den aktuelle dama var fra ca 1921 til 1938 i Tordenskjoldsgate 52, 1. etasje, som er identisk med Sinnssykehuset i Kristiansand.Sigbjørn: Ditt tips om Lister og Mandal Amtstingforhandlinger høres ut til å være et sted å begynne. Men dekker disse også Kristiansand? Er det årganger bundet inn i bøker? Tenkte om kanskje disse kunne fjernlånes ved biblioteket.Vil også gjøre en henvendelse til Statsarkivet for å få svar på om de har noe fra Sinnssykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg ser på Wikipedia at Lister og Mandals amt i 1919 fikk betegnelse Vest-Agder fylke....Sigbjørn: Vet du om det finnes noen tilsvarende utgivelser ogse etter 1919?Forøvrig har jeg kunnet følge den aktuelle damen fra år til år i Stiftsamtsjournalene ved SAK, fra hun bodde privat, til barna ble tatt fra henne og satt i forpleining til hun så kom til Tordenskjoldsgt 52. Her har jeg funnet henne i 3 kommunale folketellinger for Kristiansand, årene 1922, 1927 og 1937. Har også fått data fra kirkeboken ved hennes død i 1938, samt fra dødsfallsprotokollen, samt funnet dødsannonsen i Fedrelandsvennen.Det jeg var på jakt etter, var litt mer 'kjød og flesk' på denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Det ser ut til at IKAVA, Interkommunalt arkiv Vest Agder har en del materiale om Kristiansand sinnssykeasyl: Lenke blant annet 'Liste over innlagte pasienter 1897-1940'. IKAVA og statsarkivet i Kristiansand deler for øvrig lesesal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Så bra! Nå har jeg allerede tilskrevet SAK, så får jeg høre om det er mulig med innsyn. Rekner med at de adresserer min henvendelse videre til IKAVA da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det gikk over til Vest-Agder fylkstings forhandlinger,og er i bokform. Den nyeste jeg har for hånden er fra 1927,og den er mer nøktern og nevner bare navn og hvor de sinnsyk er forpleiet. Ser ikke noen fra Kristiansand,men ellers så er vel alle kommunene i VA nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Kan du da f.eks. sjekke om det står noe om Karen Kirstine Henriksen Frantzén f. 1867, pasient fra 1921 til 1938?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.