Gå til innhold
Arkivverket

[#83815] Tollef Olsen Tjerneødegården i Ringsaker


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

I følge Ringsaker bb fikk Tollef Olsen Tjerneødegården sønnen Ole i 1756 med Anne Kristoffersdatter Haga.Så har jeg en Tollef Olsen f ca 1733 boende på Kvarberg-eie. Hann hadde kanskje ei datter Kari Tollefsdatter med ei ukjent kone. Kari ble gift med Knut Olsen oppe på Danseråsen, nå en en husløs plass som er en del av almenninga. Er dette samme Tollef?Så har jeg en Tollef Olsen født i Minka (Minken, Børke-eie) i 1737. Tollef Minka er døpt 26 des 1737. Han har jeg ikke funnet att. Er dette samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Nå er det ikke slik at bygdebokforfatteren har fått med seg noen Tollef Olsen på Tjerneødegården, men en Ole Tollefsen død 1754, f ca 1705? Jeg har bare ett barn født av Ole Tollefsen i Minka, altså Tollef i 1737. Er det fortsatt riktig å anta en sammenheng? Selvsagt er det flere kandidater i Ringsaker.Så er det en Ole Tollefsen g m Anne Olsdatter på Tjerneøgarden. Det er skifte etter Anne i 1814. De hadde sønnen Tollef 3 år. En vil vel i utgangspunktet anta at er man født i 1754, så er det potent å få barn i 1811. Så spørsmålet må vel heller bli: Er det noen sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Tollef Olsen på Kvarberg-eie var gift med Sissel Jensdatter. Begge på Ingeberg. Disse er foreldre til Kari som døde på Danseråsen.Så er det Tollef Olsen på Tjerneødegården som i følge bygdeboka fikk sønnen Ole i 1756 med Anne Kristoffersdatter Hage (Haga).Det er unødvendig å lese Ringsaker bygdebok som fanden leste bibelen. Det er det noen som har gjort allerede. Det er feil hele vegen.Ole Tollefsen har ingen far på Tjerneødegården. Da Ole Tollefsen ble født oppgis faren å være Tollef Olsen Ingeberg og mora Anne Kristoffersdatter Amb. Ingen ting om Tjerneødegården.Hadde det ikke vært for fadderene til Ole, så hadde vi ikke visst at mora var fra Haga.Tollef Olsen på Ingeberg ville ikke gifte seg med Anne. Han giftet seg med Sissel Jensdatter. Det siste ekteparet hadde 'unger over hele bygda!' og altså også Kari som døde på Danseråsen.I 1797 giftet Ole Tollefsen oppatt med Gunhild Kjellsdatter. Du finner dem på Kvarberg-eie i 1801. Med 20 år i aldersforskjell. Så da skaffet Tollef seg en pleierske i alderdommen. Kjekt å ha sin egen eldreomsorg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Selvsagt er det interessant å finne forfedre til Ole Tollefsen. Det er da ikke han som er død i 1754 på Tjerneødegården.Han er nå ryddet ut av denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Lurer på om ikke Tollef Olsen Minken= Tollef Olsen TjørneødegårdenOle Tollefsen som bor på Tjerneødegården var gift med Kirsti Jensdtr, de ble viet 4/4 1737 Ole på Skredshoel eie og Kirtsi på Heram eie [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9063&idx_id=9063&uid=ny&idx_side=-84>Lenke Det første barnet som er nevt under Ødegården på dem er Jens 1741. De fikk nok noen før det Tollef f i Minka Lenke mener jeg må være deres første barn, legg merke til fadderne Christopher og Torger Soug eier. Det neste barnet de får er nok Eli f Skjønsby eie dpt jan 1740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hvilke to familier mener du :-) Jeg tenker mest på den Tollef som blir barnefar i 1756, ikke de senere Ole Tollefsene, Ole Tollefsen gm Anne Olsdtr (innlegg 2)var forøvrig f ca 1770/1 så det er ikke han som er det uægte barnet f 1756. Du sier at Ole Tollefsen f 1756 ikke har noen far på Tjerneødegården, men det tror jeg :-) jeg tror han(Tollef Olsen da på Ingberg) er eldste sønn av Ole Tollefsen og Kirsti Jensdtr, men han er ikke nevnt der siden han ikke er født der. Ja det blir fort forvirrende dette, men det er vel opphavet til barnefaren i 1756 du leter etter? Men dette Minken, er det sikkert at det er Minka i Veldre? Under Skredshoel kalles en eiendom senere for Minken, Ole var fra Skredshoel eie kanskje denne husmannsplassen het Minken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Faktisk kan jeg ikke det Else K. Jeg visste egentlig ikke at de hadde interesse da OK leste høgt fra kirkeboka i dag tidlig. De er født på mange forskjellige steder. Jeg har bare Kari. Registrert for ca 80 000 navn siden, dengang uten mor, men jeg fattet interesse for henne. Kjærringa oppi Dænseråsa. Det var nok ikke et enkelt liv, men de levde sikkert av jakt og fiske og mye bærplukking om høsten? Samt løv, mose og myrslått til de få dyra de hadde. Vil kanskje tro hun døde i barselseng? Har ikke registrert noen barn.Det er flere slike plasser på ca 600 m høgde i Veldre. Kanskje er plassene meget gamle og har vært strategisk utgangspunkt for kølabrenning og kanskje også blestring?Vi fokuserte på Tollef Olsen. Vi fant en oppi Veldre også som vi raskt sjaltet ut som han fra Minka, men det er kanskje riktig det du har satt opp. Ingen er bedre på Ringsak enn du!Husk også den debatten som pågikk om Fjaskhans. En nabo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

At det var Minken utti Ringsak var faktisk ukjent for meg. Nei sikker? Det er det dummeste du er i dette faget dersom du ikke har funnet alle eventualliteter. Nå er det jo et byggefelt oppi Minken der jeg vandret i skogen den gang da.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Har funnet 7 barn allerede, dog dør nok et par som små siden det er to Oler og to Sisseler. Ellers merker jeg meg at første datter f Refling eie 1758 døpes Kirsti, etter farmor?Det er litt pussig med denne Minken nevnt i 1737, av og til må jeg si presten nevnte noen 'ukjente' husmannsplasser som bosted i stedenfor f eks Skredshoel eie. Jeg har flere plasser som bare er nevnt i 1730-40-50 årå som er ukjente for meg. Bl.a. Ølstuen,Dyrestuen og Gyristuen. Så av og til fikk selv husmannsfolk bostedet sitt nedskrevet og ikke bare et eller annet eie!Når det gjelder Minken under Skredshoel ble det fradelt i 1937,men det kan jo tidligere ha ligget en husmannsplass kalt Minken der. Men jeg kan jo ta helt feil å :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Vi får vel aldri helt svar på det, men når begge faddere til Tollef f i Minken kommer fra Soug eie så tenker jeg mitt, Christopher Soug eie bør jo være Christopher Andersen, far til Anne som fikk barn med Tollef. Så disse to Anne og Tollef kjente nok godt til hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.