Gå til innhold
Arkivverket

[#83826] Frants Hansen f. 1826 Aremark


Gjest Berit Gullbekk
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Gullbekk

Kan noen tyde det som står ved hans dåp nederst på høyre side? Det er farens 5 lejermål og morens 3 med samme mann, 1819, 1823 og 1826. Jeg har funnet det i 1823. I tillegg har jeg funnet hans barn 1820 og 1825. Står det at hun hadde et 4 lejermål? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg tipper det er dåpen til datteren av Hans Jensen Torp og Mari Brynildsdatter Branes, KAREN, som er født utenfor ekteskap du er ute etter. Kan klokkerboka hjelpe litt til? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=341&idx_id=341&uid=ny&idx_side=-74>Lenke .Hans Jensen Torp (Karens far) er vel identisk med faren til Frans Hansen (lenke i innlegg 2). Og Frans Hansens mor, bør jo være ei Anne Hansdatter (FT1865Lenke ) som jeg ikke får helt tak på, men det er vel mulig det står P. Ane Hansdatter Ørgebakken (Ørjebakken?).Barna med lenke i innlegg 1 (KAREN) og lenke i innlegg 2 (FRANS) ser m.a.o. uansett ut til å ha forskjellige mødre, men felles far.-Og da må jeg spørre om denne du sitter med opplysninger om ovenn. Hans Jensen (Torp) er den samme som Hans Jensen Ørjetangen som vi finner på FT1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Iver, det er den samme mannen. Hans Jensen f. 11 sept. 1777 er sønn av Jens Gautesen Gjøsbo og Mari Toresdatter Kasebo. Moren Mari Toresdatter ble gift 2 gang med enkemann Ole Tostensen Anonby/Torp. Hans Jensen ble gift med Kari Andersdatter.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Det er Frans jeg primært er interessert i, men siden faren også hadde flere barn tar jeg med dem også. Han hadde tydeligvis 3 barn med samme dama 1819, 1823 og 1826. Den i 1819 finner jeg ikke. Tenkte at det kanskje sto noe i teksten i link 1 som kunne hjelpe. Takk i allefall for det dere har funnet. Nå er jeg litt lenger på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Iver for rettelsen ! Det var foreldrene til Hans Jensen som giftet seg i 1777 !! ( de fikk 10 barn )Jens Gøtesen/ Gautesen døde 1801,68 år.Berit, det er gårdshistoriebøker for Øymark !Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Takk for all hjelp, det sparte meg for mye leting. Har aldri 'rotet' i dette distriktet før.Kan bøkene lånes på biblioteket tror du? Dette er mine yngste barnebarns slekt på farsiden. De eldste har fått anetavler/bok til konfirmasjon. Jeg tenkte jeg fikk begynne på de yngste også selv om det er noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Der fant jeg alle 10. Hans var f. 1791. Jeg lure på en ting til: Hvem var denne Anne Hansdatter som var enke i 1865? Noen som vet hvor hun var født? Lurer på om det er hun som blir g.. Ole Nilsen her Lenke. Desverre er ikke far oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Berit, du må nok låne ' Gårds-og slektshistorie for Øymark ' i bind ll er det bilde av din Frants Hansen Kilebo u/ Krogstad i Øymark tatt i 1913. Han og familien flyttet hit ca 1866 hvor han også døde i 1923. Hans kone Helvig Pedersdatter født 1830 Gråbølneset død 1910 Kilebu. Frants har også en vei/bakke oppkalt etter seg : FransehellaAnne Hansdatter har jeg ikke funnet noe om.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Fra Gårds og Slektshistorie for Øymark, bind 1 side 691. – Vedr. Diskerud/Ørjebakken:…..I 1823-1838 bodde ugifte Anne Hansdatter på Ørjebakken. Hun fikk to sønner med ungkaren Hans Jensen Torp. Ole ble født i 1823 og Frans (Hansen Kilebo) i 1826. Det ser ut til at hun og sønnene ble boende på Ørjebakken i hvert fall til 1838, da Ole ble konfirmert. Hans Jensen fikk også datteren Kristine i 1820 med Dorte Torgersdatter på Kvernbråten og datteren Karen med Mari Brynildsdatter på Branes i 1825……Å identifisere Anne Hansdatter bør kunne være mulig, men da bør nok Ritas råd følges opp om å låne gårdshistorien.Men man kan jo begynne med å prøve å finne ut hvem denne tjenestejenta på Snedsud i 1801 er:Lenke .IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden Anne Hansdatter befinner seg på Ørjebakken (Diskerud) i nordre del av Øymark så sent som 1838 (sammen med sine to sønner) , er det lite trolig at hun er identisk med den ”Anne Hansdatter” i innlegg 11, som er 26 år i 1828, og som gifter seg med Ole Nilsen (fra Nordre Rive i Aremark, - langt fra Ørje).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.