Gå til innhold
Arkivverket

[#83827] Utvandrad till Amerika Katarina Sjödin


Gjest Jörgen Ingman
 Del

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Hej!För första gången tänkte jag föröka spåra en utvandrad till Amerika. Personen heter Katarina Sjödin, född 11.09.1836 i Högsjö, Västernorrland. Emigrerade från Småland till Amerika 1878.Kom tillbaka till Småland igen 1897 tillsammans med en Nils Peter Andersson (som hon bodde hos före utvandringen).Jag är nyfiken att veta var hon bodde i Amerika samt om hon var sambo med Nils Peter Andersson där.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej igen!Undrar hur ni andra gjort när ni spårat utvandrade? Vet att det är fler än jag som stött på fenomenet :-)Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Mange bruker Ancestry som er en betaltjeneste. Hvis du kan opplyse om foreldrenes navn, sogn hun er født og sogn hun reiste fra skal jeg se hva jeg kan finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Berit!Hon reste från socknen Agunnaryd i Småland. Föddes i socknen Högsjö i Västernorrland 11/9-1836. Föräldrarna hette Kristoffer Svensson Sjödin och Katarina (Karin ibland) Henriksdotter.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Samtidig med Catarina dro det to andre. Ingen av dem finner jeg hverken i Emigranten Populær eller på Ancestry. Merkelig!! Jeg skal lete litt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddleiv Ringlund

Hei!Om det ikke er hendelser knyttet til personen,dåp,konfirmasjon,giftermål eller død,så er de ikke lett å spore.Har prøvd med min bestefar som var der i 10 år.Men lykke til.mvh.Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Det enda mer jag vet om emigrationen är att i november 1897 kommer hon tillbaka till Agunnaryd, från Amerika står det då i inflyttningslängden. Så i 19 år verkar hon ha varit där. Dessvärre finns nog inge händelser reggade där, vad jag tror i alla fall, hon var ju 42 vid emigrationen.Mvh, JörgenPs. Jag har faktiskt letat upp två norska anor som åkte till Amerika och de lyckades jag i alla fall hitta i emigrantlistorna. De var inga anor i rakt led så jag brydde mig inte om att gå vidare och försöka hitta dem i Amerika dock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Har sett i Emibas og kan ikke finne henne der. I utfl.listen fra Agunnaryd la jeg merke til at det står 'ingen attest'.Kanskje hun ikke reiste til Amerika. Ved anm. står det at hun har også vært i Danmark og at hun har en uekte datter.Om du følger Nils P.Anderson i husf.så har ikke han vært i Amerika.Under anmerk. står det noe som hendte i 1880,klarer ikke å tyde det.Kilde:Agunnaryd A1:14 (1882-1890) side 356. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Mette!Tack før inspel! Jo, Nils Peter Andersson står som vistas i Amerika i två eller tre av husføren, är på jobbet nu, så jag har inte exakt sida.Men i husførsbok nr 13 (hoppas jag minns rätt) finns han på sidan øver 'Qvarstående obefintliga' och om jag inte minns fel står det Amerika där. Och i førsamlingsboken som børjar ca 1900 (alltså efter att han isåfall kommit tillbaka) står det också vistas i Amerika och om jag inte tar fel så står det samma i førsamlingsboken innan också. I de två førsamlingsbøckerna finns han och Katarina på gården Wiggsjø.Har också läst anteckningarna om henne och i nåt førhør stod det att hon fått attest før flytt till Danmark i april 1867 dit hon troligen flyttade då också før nästa gång hon kommer tillbaka (mellan dec67-jan68) står det flyttad från Vejle Amt. Dock i utflyttningslängden i april 1867 står det flytt till Hernøsand men där døk hon aldrig, såvitt jag vet, upp. Ang dottern står det att hon har en o.ä dotter fødd i Sudnsvall som vistas hos mormor i Høgsjø.Angående det som hände 1880 før Nils Peter så står det att han varit i kyrkan med en kvinna (kommer inte ihåg namnet) som om de var ett äktapar....... Om jag minns rätt stod det till och med att han høll henne som om de vore ett äktapar men det är jag lite osäker på.Mvh, JørgenPS. HAr sett att det står ingen attest på fler, kanske de inte skrev attester på engelska eller om de skulle utvandra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

I Agunnaryd AI:14 som du fann, Mettestår det: 22/11 1880 togs Gustava Holmström i Hagastugan i Vedåsa (??) i kyrk som N P Anderssons fästeqvinna. Se gamla boken. Han har alltså barn med och är trolovad med en annan kvinna (nästan lika starkt som äktenskap)Här står han som obefintlig, dvs man vet inte var han är. Han flyttar sedan till Grönadal, Viggsjö 1897. Har han då kommit från Amerika?Här i Emigranten, kan vara samma men inte säkert: Efternamn: ANDERSSON Förnamn: NILS PETTER Ålder: 36 Kön: M Född: 1844/1845 Församling: AGUNNARYD Län: G Titel/Anm: ARBETARE Utresehamn: MALMÖ Utvandrdag: 1881 10 13 Destination: NEW YORK Medåkande: NEJ Källkod: 1881:4505:869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Enligt passagerarlistorna i Malmö reser han 13 okt 1881 med ångfartyget Patriot för vidare befordran med Cunardlinjen till New York, 36 år gammal så det stämmer.Källa: 1452.28.25200, [Malmöhus] Malmö Poliskammares Arkiv, ., Utflyttning, 1881 - 1881, 0-0, Bild 86 av 170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Det finns mycket dåliga uppgifter i listorna för inkommande till England, men där finns 2 juni 1897 med båten Vancouver från Montreal en N Anderson med hustru mrs Anderson. Kanske kan det vara Nils P och Katarina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Gustava Holmström hade en dotter född 1873, då fick hon böta för lönskaläge. Sedan en dotter, Ida Christina, född 9/10 1880 som alltså NP Andersson är far till.Agunnaryd AI:13 (1871-1881) Bild 313 / sid 303 (AID: v17986.b313.s303, NAD: SE/VALA/00002)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Jättetack Chris før klargørande av Nils Peter Andersson! Frågan är om Katarina tog samma väg 1878. Ska førresten kolla i utflyttningslängden 1881 vad det står om Nils Peter.Nu, mitt i det jag skriver, ser jag att du fått fram ytterligare info angående resan till England. Det skulle kunna vara dem, än en gång jättestort tack før att du hjälper mig med dem. Jag är som sagt helt novis när det gäller Amerikaemigranter.Visst såg du också nånstans att han stod som vistas i Amerika enligt vad jag skrev i tema 11?Mvh, JørgenPs. då får jag reda ut vad som hände Gustava før jag har fått før mig att Katarina och Nils Peter var ett par när de flyttade in 1897. Skulle tro att Nils Peter också kommer från Amerika då(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Ser att du under tiden fått fram mer info om Gustava också :-) Undrar varfør han inte flyttade ihop med henne 1897?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Han anmälde aldrig flyttning, men han är den ende i 1880 som heter Nils Peter Andersson i Agunnaryd, med födelseår på 1840-talet. Så det är säkert han som reser 1881, men han står inte i flyttländgen.Inresta till England kommer alltså från Amerika och ska till Sverige.Jag kan inte hitta Katarina, hon kan ju rest under annat namn. T ex sitt patronymikon, vad hette hennes far i förnamn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

(17) Han rymde ju FRÅN henne!1890 och 1900 bor Gustava (som Svensdotter) hos sin far och syskon med dottern Ida Christina i Agunnaryd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Katarinas pappa hette Kristoffer (Svensson) Sjödin) men Katarina nämndes aldrig med patronymikon så det tror jag inte hon kan ha gjort här heller.Men Mrs Anderson kan väl vara hon som du hittade?Mvh, Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Hej Chris! Kom på att jag glømde fråga tidigare ang din slutsats att Nils Peter var far till Gustavas barn føtt 1880 - var det før att de var i kyrkan ihop?Såg på genealogi.se att du tidigare svarat ang en 'faderskapsutredning' før ett oäkta barn i Sthlm och blev mycket imponerad av dina kunskaper och slutsatser! Undrar om du har møjlighet att kika lite på ett inlägg jag har där under temat 'oä barns efternamn'?Jag har nämligen problem att fastställa fadern till Katarins Sjødins oäkta barn och skulle behøva lite inspel.Mvh, Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Om en kvinna kyrktogs 'som xx fästeqvinna' eller som 'xx hustru' så betydde det att mannen var fadern. Det var då ett trolovningsbarn, nästan lika bra som ett äkta barn. Det är vad som står i husförhöret om Gustava. En trolovning kunde bara brytas genom domkapitlets dom, han kunde alltså inte gifta sig med någon annan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.