Gå til innhold
Arkivverket

[#83828] Alvor-Alfa-Ransaf


Gjest Lisbeth Wangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Wangen

Takk,jeg finner ikke Alfa da...og denne faren Oluf Thorvald regner jeg med var fra Sverige.Han står oppført med'intet samfund'derfor lurer jeg på om han var av taterslekt.En annen ting er at det ikke tyder på dette.Siden min oldemor gifter seg på nytt med min oldefar.Og de barna er også 'mørke'i hår og hud.Ingenting tyder heller på at Anette var av taterslekt.Når det gjelder min oldefar var han fra Bergen og han er ikke av taterslekt.Men navnene som jeg da finner er jo ikke typiske norske heller.En liten nøtt det her synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Borghild og Alvar var min oldemors barn.Ransaf og Alfa var nok hennes søsters barn.De heter jo Andersen til etternavn.Men vansklig å skjønne hvorfor disse bor hos sin bestemor,siden min oldemor gifter seg på nytt.Og bor i samme kommune hele livet.Merklige saker synes jeg.Finner ingen av barna i 1910 heller.Hvor ble de av mon tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Så bra at du fant fødselen til Oluf da:)Hvorfor er det isåfall skrevet Smaaland bak navnet hans ved fødselen til Borghild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Hei, Lisbeth. Bare for å være helt sikker: jeg tolker deg slik at Oluf Thorvald Borgersen, 1871, skal være tater? Tenker du at Borgersen, Alvar, Alfa, Alsaf er taternavn? Er mors familie av taterslekt? Ser at denne Oluf Thorvald ikke tilhører noe kirkesamfunn.Mvh Laila S. Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Ser av vielsen at hans far het Smaaland.Så da fikk jeg den forklaringen.Vet at han ikke tilhørte noe kirkesamfunn.Men var de tatere?Min oldemor giftet seg aldri i kirken.Hun viet seg borgerlig med min oldefar også.Jeg vet at det er mange Borgersen i Svelvik.For det min far har slektninger 'rundt hvert hjørne'.Derfor undres jeg på hvorfor jeg ikke finner disse med 'rare'navn.Kan de ha byttet kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei Laila.Ja jeg undres ganske mye over navnvalget på barna.Det virker som de er av taterslekt.Men etter lang 'slektsreise'i min oldemors slekt finner jeg ingenting.Derfor undres jeg på om denne Oluf var det.Selvom det ikke forklarer disse mørke trekkene til min slekt.For der finner jeg ikke noe 'unormalt' i slekten.Ransaf-Alfa og Alvor er da ikke vanlig navn er de??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Takk ganske imponert av hva dere finner.Hvorfor Ransaf har tatt navnet Hendriksen vet jeg ikke.Men så moro å se at de var der i 1910 også.Da er det mere slekt jeg har mulighet for å finne ut av:)Tusen hjertlig takk for hjelpen dere yter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hvis Oluf er den riktige så fikk han flere barn også.Ja her ser man hvor langt slekten kan flyte utover Norges land:)Men moro er det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei Thorbjørn,jeg har all info om min oldemors fødsel og hennes foreldre.Det var en overraskelse at hun hadde vært gift før.Og at det ble født barn i det ekteskapet også.Det er først og fremst fremover i tid og all informasjon om denne Oluf jeg vil ha.Men takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.