Gå til innhold
Arkivverket

[#83828] Alvor-Alfa-Ransaf


Gjest Lisbeth Wangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Wangen

Smaalandslekten har tilhold på Kongsberg i 1801 tellingen også.Så da er nok ikke denne Oluf av omstreiferslekt allikevel...hmm blir bare mere og mere innteressant dette her.For ett eller annet sted må det finnes noe som gjør denne slekten'mørk i hår og hud'men hvor det kommer fra er uvisst.Jeg selv er jo mørk,men hvor finner man en sånn link til dette da??Min oldefar fra Bergen var mørk men der har jeg anetavle tilbake til 1660 og ingen tegn på noe annet enn vanlig norske bønder.Ja ja kanskje det en dag kommer ett gjennombrudd i denne saken.Jeg har jo fra før slekt i USA/Australia her får jeg også beskjed om at det er ett visst innslag av mørk hud og hår.Hvis det er den siden som har ført dette inn i slekten tror jeg heller ikke.For der er det også søkt i det vide og brede langt tilbake i slekten.Nei enkelt skal det ikke være dette her:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Ja Anette Otilie er min oldemor.Og Tofte fabrikker stemmer nok kanskje med min oldefar Ole som Anette giftet seg med.Han var cellulosefabrikkarbeider.Mye informasjon på engang dette her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Vedr. taterslekt...Du har vel ikke glemt at Oluf og kone Nicoline er omstreifere og at han har et typisk reisendeyrke - blikkenslager?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Joda jeg så det sto det nå,angående omstreifere.Men er man 'tater'når man har fastboende slekt tilbake til 1800 tallet?Jeg har vel ikke så mye peiling på dette her med tatere.Men det er vel noe man er ikke blir??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Er dette oldemor di i 1900? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00713&gardpostnr=641&personpostnr=3774&merk=3774#ovre>LenkeFolketeljinga med Oluf ovanfor er frå 1885. Eg har leita etter Oluf i 1900 utan å finne verken den eine eller den andre.Spørsmålet er om ein tater er 'eiendomsbesidder', og om ein sølvverksarbeidar plutseleg vert blekkenslagar. Og om Borgersen er det same som Borjussen. Det spørst om sølvverksarbeidaren døydde. Men det pussige er at blekkenslagaren er f. i Kongsberg på 'rett' dato. Og at også han har ei dotter som heitte Borghild.Her er eldste dottera til blekkenslagaren døypt, utan at ein kjem så mykje lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Lisbeth, går det an å spørre om du har funnet/vet noe om skilsmissen mellom Oluf og Annette? Det var ikke så veldig vanlig med skilsmisse den gangen. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Borger Smaaland, 1865, far til Oluf: Gruvearbeidere i flere generasjoner ser det ut til... 4743 1 1 Thorkild Smaaland Husfader Sølvværksarbeider g 51 m Flædsberg 1 4 1/4 1 4744 2 Thora Maria Borgersd. hans Kone g 50 k Sandsvær 4745 3 Borger T Smaaland deres Søn Sølvværksarbeider ug 20 m Kongsberg 4746 4 Karen Petria Smaaland deres Datter ug 17 k Kongsberg 4747 5 Otto Torius Smaaland deres Søn ug 14 m Kongsberg 4748 6 Tinius Smaaland deres Søn ug 12 m Kongsberg Sindssvag fra første Barneaar 4749 7 Johan Theodor Smaaland deres Søn ug 10 m Kongsberg 4750 8 1 Ole Torkilds. Smaaland deres Søn Logerende Jerngrubearbeider g 24 m Kongsberg 4751 9 Lovise Christiansd. hans Kone g 23 k Kongsberg 4752 10 Karl Theodor Smaaland deres Søn ug 2 m KongsbergLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

For å oppsummere litt - det går helt i surr her for meg. (:-)).Oluf og Annette gifter seg på Kongsberg 1891.Barnet Borghild født på Kongsberg 1892.Barnet Alvar født desember 1894, men døpes først i juli 1895 Strømmen Prestegjeld.Borghild og Alvar bor hos mormor i FT 1900. Da jobber mamma Annette i Sande, som er en av nabokommunene til Strømmen. Annette står nå oppført som UGIFT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Her går det unna!Jeg tror blikkenslageren og gruvearbeideren er samme mann, jeg (:-)).Når det gjelder barn av Inga og Hagbart (foreldrene til Alfa og Ransaf), finner jeg ett døpt her 1905: Prot. ref. Side Lp.nr. År Døypt Sokn/Kyrkje Merknad 1311 Våle MINI I 11 99 0 1905 01.06.1905 Strømmen, Svelvik K: Døbt i Strømmen, Svelvik10083 Barn Valborg Esterka K 16.05 1905 E 10084 Far Matros (Stenhugger) Hagbart Henriksen Sando Langøen (pt Strømmen) 1879 10085 Mor Hstr. Inga Helene f. Pettersen Langøen (pt. Strømmen) 1871 10086 Fadder Stenarbeider Hagb. Henriksen M Sando 10087 Fadder Fisker Jørgen Paul Hansen M 10088 Fadder Enke Laura Sten K 10089 Fadder Pg. Helga Haslestad K Valborg Esterka. Uvanlig navn igjen.Foreldrene bor på Langøya (kalkstensbrudd utenfor Holmestrand, men tilhører det som før var Våle, nå Re kommune). Det er kanskje forklaringen på at disse ungene også bor hos mormor på fastlandet. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Nei vansklig denne her...Min oldemor Anette Otilie er gift først med Oluf.Skiller seg fra han og gifter seg så med min oldefar Ole.Også denne gangen hos byfogden.Når det gjelder Oluf er det som jeg tror at han ikke er tater,Dette pga dokumentasjonen om slekt på Kongsberg langt tilbake i tid.Men at søsteren til Anette var gift med en omstreifer tror jeg på.Denne Borgersenslekten eksisterer ennå.Mange etterkommer eter dem.Men om det kan forklare dette 'mørke'er jeg ikke sikker på da.Min bestemor som lever enda sier hun selv er av taterslekt.Men jeg tviler på det egentlig..Og hun er ikke av denne slektsgrenen.Hun var gift med min bestefar sønn av Anette.Han også veldig mørk,samt at hans sønner igjen(min far)inkludert er mørke i hår og hud.Men tilbake til denne Oluf,hvis han ikke var tater er det jo rart at barna får disse navnene.Det er jo typiske navn for denne gruppen.Nei jeg håper det kommer en løsning snart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Gløymde å skrive at dette er dåpen til Olufine Borgersen, sjå #33 i kyrkjeboka. Oluf er her ikkje blekkenslagar, men murer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei Torbjørn,dette var veldig facinerende å lese om.Grunnen er at min oldefar var fra Bergen eller Åsane.Og mitt anetre går jo som sagt tilbake til 1630/40.Kanskje det er noe i dette at man før det var noen av disse Spanjolene som fikk barn i Norge.For ser du på den delen av min slekt er det egentlig rart at alle blir mørke.Ikke nødvendigvis med brune øyne.Men brune i huden og mørkt hår.Som min pappa som hadde svart hår.Og hans 6 søsken ganske like av utseende.Etter hva jeg har blitt fortalt var min oldefar også sånn.Hvorvidt hans far var sånn det vet jeg ikke desverre.Min tante drev på litt med slektsforskning for noen år tilbake.Og sa da at vi hadde Italienske aner.Men dette kan ikke bekreftes,da anetavlen ikke viser noe sånt.Men dette er kun anetavle på min oldefar ikke oldemor.Kanskje jeg skulle tittet litt der også når jeg først er igang.Spennende å finne ut av ting er det uansett.Takk skal du ha Torbjørn. Mvh.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei Torbjørn,dette var veldig facinerende å lese om.Grunnen er at min oldefar var fra Bergen eller Åsane.Og mitt anetre går jo som sagt tilbake til 1630/40.Kanskje det er noe i dette at man før det var noen av disse Spanjolene som fikk barn i Norge.For ser du på den delen av min slekt er det egentlig rart at alle blir mørke.Ikke nødvendigvis med brune øyne.Men brune i huden og mørkt hår.Som min pappa som hadde svart hår.Og hans 6 søsken ganske like av utseende.Etter hva jeg har blitt fortalt var min oldefar også sånn.Hvorvidt hans far var sånn det vet jeg ikke desverre.Min tante drev på litt med slektsforskning for noen år tilbake.Og sa da at vi hadde Italienske aner.Men dette kan ikke bekreftes,da anetavlen ikke viser noe sånt.Men dette er kun anetavle på min oldefar ikke oldemor.Kanskje jeg skulle tittet litt der også når jeg først er igang.Spennende å finne ut av ting er det uansett.Takk skal du ha Torbjørn. Mvh.Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.