Gå til innhold
Arkivverket

[#83837] Kjende og ukjende Nordlendingar om lag første halvdelen av 1600-talet


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Har ikke den helt store sansen for å debattere dette aktuelle temaet i den debatten som Johan viser til. Jeg synes den er svært omfattende fra før og dreier seg vel for en stor del om Kristoffers liv og levned.Vi har dessverre også en tendens til å pense debattene inn på sidespor som ofte tar fokus bort fra det som egentlig skulle debatteres (Jeg regner meg ikke bedre enn andre i så måte). Den debatten som Johs viser til (25 033) kom slik etterhvert til å dreie seg om Madssønnene og deres eventuelle far.Det er også begrenset hvor mange stikkord en kan legge inn i debattene her, slik at det er svært viktig å lage en gjennomtenkt overskrift der noen av stikkordene er med der og disse må ikke gjentas i feltet for stikkord.Jeg kan godt starte en ny debatt der temaet er så noenlunde avgrenset og definert og med de viktigste stikkorden slik at det lar seg gjøre å finne att innleggene ved å søke på slektsnavn.Men dette blir neppe i natt ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Til (72):Man må da huske på at det bevarte middelaldertilfang er temmelig lite i forhold til alt som ble skrevet gjennom disse århundrene, og de fleste aktstykker som har overlevet frem til idag er offisielle dokumenter, og ikke brev mellom familie og venner. Det forklarer nok hvorfor ordet 'søster' i betydningen 'venninne' opptrer så sjeldent. Privat korrespondanse har i alminnelighet lavere overlevelsesvilkår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Johan og Finn, Jeg har sans for at man man definerer en problemstilling eller et tema for en tråd og i ganske stor grad holder seg til den eller det.Siden Johan vil 'huse' debatten i sin tråd, synes jeg den enten kan 'refereres inn der eller at vi avgrenser en problemstilling som vi legger noe krefter i å bringe videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

André (77)Jeg har også tenkt i de samme baner som du, men i reliteten er det ganske mange mer eller mindre private brev oppbevart fra tiden rundt reformasjonen, de fleste hentet fra Eske Billes privatarkiv. Svært mange av disse brevene er offentliggjort i B 22 av DN, men er enda ikke digitalt tilgjengelig så vidt jeg vet. Jeg har lett i disse brevene uten å finne noen tilsvarende formuleringer. Den er flere som antyder slektsskap med Eske Bille, bl.a. Mogens Gyllenstjerne som omtaler Eske som sin fars søstersønn.Ellers omtaler vel også Vincentz Lunge Sofie Krummedike som sin frenke i et brev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.